|
||||
|
||||
Olivplockningsresa
Nu har jag "klickat" igen Hittade bra biljetter till Aten i november, så jag slog till Sedan får man ju ta flyget till Karpathos därifrån förstås också.
Det skall bli spännande och vara där utanför säsongen och vara med på olivplockningen. Det är visst god skörd i år talade dom om för mig Riitta |
|
|||
|
|||
Sv: Olivplockningsresa
...aha...så bra att du redan har fixat biljetter!!
Blir du där i två veckor?? Till Athen kan du ju också flyga från Rhodos, om du vill ha nån dag där också på hemvägen. Mikke |
|
||||
|
||||
Låter härligt! Tänk att ha en Greklandsresa inplanerad i november.
Få vara med och plocka oliver ... kan bli ett spännande äventyr. Grattis! |
|
||||
|
||||
Mikke, har fixat så att alla flygen flyter på från Göteborg till karpathos och och tllbaka
Riitta |
|
|||
|
|||
Citat:
rutten, månne?? Det kan bli intressant resebrev, Karpathos i November....då erente många turister/besökare där, kan man förmoda....Jag funderar på att fira jul där..... |
|
||||
|
||||
Via Aten förstås Såhär: Göteborg-Wien- Aten-Karpathos och så motsatta hållet tillbaka
Riitta |
|
|||
|
|||
Aha.... Men då kan du spendera nån dag på Rhodos om du vill, istället för att flyga Karp-Athen, så taru båten te Rhodos å mojar dej i Gamla Stan å äter gott på Restaurang Eros hos Nikkos å Anoula å skickar sen några allt-väl-mail från Mango Bar& Rooms, där jag brukar bo...
|
|
||||
|
||||
Ju fler flygturer, desto dyrare blir det ju
Riitta |
|
|||
|
|||
Heldige du, Riita! Skulle gjerne prøvd å reise utenom sesongen jeg også... det høres ut som et eventyr
|
|
||||
|
||||
Vi får ju se hur det blir Säkert mycket annorlunda utanför turistsäsongen.
Men Pigadia är ju en levande plats året runt Hoppas jag hamnar lite på landsbygden också,när det skall plockas Riitta |
|
||||
|
||||
Så bra, Riitta!
Skal bli spennende å høre hvordan olivenplukkingen går etterhvert! |
|
||||
|
||||
Citat:
Lycka till med plockningen, det blir långa sköna dagar och jobbiga dagar , beroende förstås på antalet träd |
|
||||
|
||||
Det sade dom om skörden på Karpathos också Dom sade att jag skulle komma i mitten av november, så hoppas verkligen att det börjas skörda senast då Det skall bli spännande och se hur det hela kommer och bli
Att planera väldigt nogrant allt med Greker är ju inte det lättaste, men jag vet i allafall när jag skall dit och vems oliver jag skall plocka och börja med Riitta |
|
||||
|
||||
Planering är inte grekernas grej! Sen är plockningen helt beroende av vädret, regnar det så polckas det inte, och ärligt sagt skulle jag inte göra det heller, det går bara inte...Vi har nu skördat i två år så vet lite grann om hur det går till. Men det roligt också!
Är det matoliver eller oljeoliver ni ska plocka? Vi plockar matoliverna i okt/nov och oljeoliverna i december eller i januari. |
|
|||
|
|||
Så roligt !!! Vilken upplevelse, häftigt Kan gissa mig till att det är långa arbetsdagar - hur många timmar om dagen håller man på ?
//Maggan |
|
||||
|
||||
Det beror på, oftast från morgon till sent på kvällen . Oliverna måste ju till presseriet fortast möjligt .Man brukar ha mat och dricka med sig och visst kan man ta en tupplur under olivträdet
|
|
||||
|
||||
Fick uppfattningen att det är matoliver då!
Riitta |
|
||||
|
||||
Du är verkligen frisk, Riitta, som åker ner snart igen och som ska plocka oliver! Det ska bli otroligt spännande att höra om dina upplevelser och om det är något du kommer att göra framöver. Varje höst kanske?
Du tar kanske ett stopp i Aten och ser om du kan lyssna lite på Parios eller Kotsiras innan du åker hem? |
|
||||
|
||||
Det blir raka vägen hem efter 2 veckor, fast jag skulle mer än gärna åka till Aten flera gånger och lyssna på musik
Den här sista resan var ju en "planeringsresa", fast som sagt,planera med Greker Alla hade olivträd och jag kunde bo överallt också Skall dock boka boendet själv och hoppas att allt annat ordnar sig till det bästa Riitta |
|
|