Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-08, 18:17
skallman skallman är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2010
Standard Samos efter bränderna 2000 och 2010

Hej

Jag och min fru har tänkt att besöka Samos nu i september. Men oroas utav att ön saknar stor del utav dess natur.

Hur omfattande har bränderna varit?

Hur mycket är förstört utav natur?

Gillar man natur mycket och finner det som en viktig del i ett resmål, är det då värt att besöka Samos för tillfället?
Svara med citat
Gammal 2010-09-08, 18:40
Lillstrumpa Lillstrumpa är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2009
Standard Sv: Samos efter bränderna 2000 och 2010

Här kommer en direkt rapport från Votsalakia där det brann i början av aug.
Visst är det bränt längs Kerkis berget. Man ser det brun brända på långt avstånd. När man promenerar upp på små vägarna så går man igenom det sönderbrända. Alla hus har klarat sig då de har vattenbombat hus och trädgårdar men längs brandgatorna är det svart.

Vi kom ner förra onsdagen och då hade det regnat första gången efter branden. All aska rann ut i havet och även ut på vägarna här i byn. Det är bortspolat nu. Vi tvekade aldrig att åka hit pga av branden. Tvärt om.
Dom behöver alla turister de kan få med det ekonomiska läget osv.
Bränder är ju nåt som grekerna lever med och det är trist nog vanligt med skogsbränder.
Men att skippa Samos för att det har brunnit skulle jag aldrig göra.
Det ska bli spännande att komma tillbaka sen och se hur moder natur repar sig efter branden här i Votsalakia. Vi ser branden som ett natur fenomen( trots att det var en biodlare som av misstag startade branden).
Men om bränderna stör så mkt så välj en by där det inte har brunnit eller hyr bil och vandra där inga bränder har härjat, det är vårat råd.
Så omfattande är inte brandskadorna här i Votsalakia, man får söka sig till där det brunnit.
Hälsningar direkt från Villa Angela,Votsalakia.
Nu ska vi bege oss till Nostos för ännu en supergod middag och en ouzo
Svara med citat
Gammal 2010-09-08, 19:23
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Bra och sansat bedömt. Lillstrumpa! När man läser rubrikerna i svenska dagstidningar får man en bild av total katastrof, det må gälla bränder på Samos eller vulkanutbrott på Island eller vad som helst.

Sen lär det inte vara lika intressant att beskriva läget efter en tid.
Svara med citat
Gammal 2010-09-08, 22:42
Lillstrumpa Lillstrumpa är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2009

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Bra och sansat bedömt. Lillstrumpa! När man läser rubrikerna i svenska dagstidningar får man en bild av total katastrof, det må gälla bränder på Samos eller vulkanutbrott på Island eller vad som helst.

Sen lär det inte vara lika intressant att beskriva läget efter en tid.

Tack Monica P
Svara med citat
Gammal 2010-09-09, 07:58
Maria26 Maria26 är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008

Vi var på Samos för 2 veckor sen. Vi bodde i Pythagorion och där syns inget av branden alls, så det beror ju på vart man vill bo. Samos är en stor ö, så det som brann nu senast var bara en mycket liten del totalt sett. Det finns mycket grönt kvar än.
Svara med citat
Gammal 2010-09-09, 22:19
maggiones avatar
maggione maggione är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Vi kom från Samos i går kväll, och vi har inte alls blivit illa berörda eller tyckt det varit otäckt. Visserligen såg man från hotellet där det brunnit från Kokkari och upp över berget mot Mytilini, men man vet ju att ingen människa kommit till skada och om ett par år är allt grönt igen. Dom bränderna som var nu i år kan ju heller inte alls jämföras med den omfattande branden 2001.
Svara med citat
Gammal 2010-09-12, 15:09
ikaros47 ikaros47 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010

Citat:
Ursprungligen postat av skallman Visa inlägg
Hej

Jag och min fru har tänkt att besöka Samos nu i september. Men oroas utav att ön saknar stor del utav dess natur.

Hur omfattande har bränderna varit?

Jag besökte Samos siste veckan i augusti och mycket har händ vad beträffer brändar. Hela området i dalen sydost om Mt. Ampelos, dalen runt Pytagoras grottan samt slutningarna o dalgångarna mitt emot Samos by är kolsvarta.

Hur mycket är förstört utav natur?

Gillar man natur mycket och finner det som en viktig del i ett resmål, är det då värt att besöka Samos för tillfället?
Vill du pröva på något unikt åk till Samothraki, men förbered dig först. Läs så mycket du kan om ön först. Här finns historia, kultur o natur, få turister och inte sådär turistvänlig befolkning som man är van vid och mar är duktig på att ta betalt.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:13.