|
||||
|
||||
Dag 16. Nisyros - Tilos.
Upp i gryningen, packa, gå längs folktomma gränder till hamnen, solen börjar mjukt lysa upp vår väg, i hamnen några andra som ska åka, i bergen ovanför hamnen vita moln som sakta sänker sig ner i dalen, i fjärran ser vi båten komma. Vilken morgon!
Vi lämnar Nisyros med ett på återseende. Färjan – Proteus – följer Nisyros vackra kustlinje. Efter en timme ser vi Tilos lika vackra berg. Något spritter tag i oss. När vi passerar vandringsleden till Lethra beach börjar våra hjärtan bulta. När vi ser detta tittar vi på varandra, och säger lite tyst: hemma, vi är hemma... Vår grekiska favoritö är som alla säkert vet Amorgos, på andra plats kommer Sifnos, och på tredje kommer – som ni säkert också förstår: Tilos. Vi hade inte tänkt åka hit alls, men slumpen tog oss hit, och det tackar vi för. Tanken var att stanna här två nätter för att invänta en båt som skulle ta oss till en annan ö (vilken berättar jag senare). Men tusan vet om vi kan åka härifrån. När vi är på Tilos bor vi alltid på Annas Studios. Tyvärr var där fullt, så vi bor i stället på Studio Marina. Utsikten därifrån är inte dum den heller. Under dagen har vi gått runt i Livadia och njutit av det sällsamma lugn som alltid råder här. Hur kunde vi ens tänka tanken att INTE åka hit? Lunch åt vi på övärldens coolaste taverna – Omonia – som är värt resan hit bara den. De har till vår stora förvåning anammat det nya (igen!) rökförbudet. Det satt två skyltar utanför dörren, och tre inne, där jag ritat pilar. Skeptiskt som man är inför grekiska lagar så frågade jag om de skulle följa den nya lagen, och svaret var ett rungande ”självklart”! På riktigt. Nu ska vi sätta oss på balkongen och studera inkommande segelbåtar, det är ett av många vardagsnöjen här på Tilos. Ikväll blir det middag på Tavena Michalis. Vi vill aldrig lämna den här ön! |
|
|||
|
|||
Sv: Dag 16. Nisyros - Tilos.
Citat:
Tänk att det finns 2 grekiska "T -öar" som ger en en sån känsla Lissi |
|
||||
|
||||
Er entusiasm är smittande!
|
|
||||
|
||||
Ha det riktigt underbart på Tilos, om lite mer än två veckor är jag också HEMMA!
Ann-Kristin |
|
||||
|
||||
SÅ VACKERT!!!!!!!!!!!!!!!!!
De underbara bilderna och era sköna kommentarer kan ju bara innebära en sak. Ännu en ö som sätts upp på vår önskelista över nya öar. Oj Oj Oj........... detta kommer att kräva massor av tid och pengar. Önskelistan växer mycket snabbare än vi hinner beta av den. Det är ju trots allt en av de många grejer som är kul med Kalimera. Har haft ganska starkt sug till Tilos redan innan pga Annki´s fina Tilos-bilder. Ha Ha Ha ........... det blir nog inte lätt för er att dra härifrån i brådrasket. Klokt att lösa enkelbiljett till Grekland. Ha det gott. Mats |
|
||||
|
||||
Det ser (och låter) helt fantastiskt ut!
|
|
|||
|
|||
Åh janne eja vore jag där Gå på omonia åt mig kolla om Casa italianino finns kvar ligger ihamnen ovanför tavernan . Sitt på torget hos Anastasia och tag en kaffe på eftermiddagen.Men framför allt som inkfish skrev upplev kvalitetstid det vimlar det av på Tilos
|
|
||||
|
||||
Jag längtar efter öluffandet....men nästa år ska jag!
Yanna |
|
||||
|
||||
Du måste berätta mera om er # 3.
Har inte själv så positiva vibbar om ön Även om vi träffat vänligt folk och alltid ätit gott. Kanske vi hade svårt att koppla av — var alltid på väg någon annanstans. |
|
||||
|
||||
Det är svårt att beskriva på bara några rader. Det jag gillar mest är den vackra vandringsvänliga naturen, den goda maten, de supertrevliga människorna, det härliga vattnet, och det sällsamma lugnet. Här kan man verkligen gå ner i varv.
|
|
||||
|
||||
Det är extra skönt med era rapporter nu när det har blivit höst här hemma. Tilos, mmm...låter faktiskt som en ö man måste åka till, fastän som Masse sa så växer den där listan hela tiden och man blir ju alldeles förvirrad. Vart skall man resa nästa år? Vilken dilemma!
Kom ihåg att njuta nu när ni har chansen! /Anne |
|
||||
|
||||
Extra roligt att läsa reseberättelsen från Tilos eftersom vi snart är på väg till Rhodos/Tilos. Trots många resor till Rhodos har vi av någon anledning aldrig varit på Tilos - men bättre sent än aldrig. Och vem vet kanske möter vi familjen Eklund någonstans på Rhodos ...
|
|
||||
|
||||
Det är mer sannolikt att vi ses på Tilos.
|
|
||||
|
||||
Jag var ner till hamnen i morse, tittade uppåt och såg en skylt på italienska, kanske var det ditt ställe. La inte namnet på minne, och såg inte heller om det verkade vara öppet.
|
|
||||
|
||||
Det ser jo superfint ut på Tilos....og jeg skal dit om ca 2 uker
|
|
|||
|
|||
Ja det måste vara "mitt ställe " Drevs av ett äldre par .Nästa år skall vi åka o. kolla Ha en bra semester!
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||