![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jobba till 69 pratar de om och det framställs som ett vallöfte..?
Jag skulle snarare kalla det ett VALHOT ![]() Jag vet att det kommer att gå över, mitt förnuft har alltid sagt mig att jag aldrig ska bo i Grekland, det skulle inte gå, mycket av det som är trivsamt på semestern skulle göra mig vansinnig i vardagen. Men när man nyss kommit hem skriker känslan högre än förnuftet. Så det parti som lovar pension vid 59, eller varför inte 49 ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ledsin Ink..tror vi får vänta på det...Jag hade gärna tagit mitt pick o pack och dragit ner...NUUU..men får väl jobba på, bli helt utsliten och vänta på den vinsten på v75(tippar för 68 kr varje lördag),,Längtar tills nästa vår,,(utan vinst),så drar vi ner om vi har hälsan med oss,,
|
|
|||
|
|||
![]()
[QUOTE=inkfish;221233
Men när man nyss kommit hem skriker känslan högre än förnuftet. Så det parti som lovar pension vid 59, eller varför inte 49 ![]() ![]() Men är det inte så låg pension bla som gjort att det ser ut som det gör i Grekland ekonomiskt?? Det vill Du väl inte ![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Fast jag får ju svensk pension. Och Sverige är med i EU, precis som Grekland. Och i EU ska allt vara lika. Så jag kan faktiskt inte förstå varför vi inte kan få gå i pension vid 49.
![]() Dessutom, det ska ju råda fri rörlighet mellan länderna i EU. Så varför sitter vi då här istället för att bidra till den? Hrmpf ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
SÅ MYCKET KLOKT DU SÄGER
![]() ![]() ![]() Varför blir Du inte politiker???? ![]() Lissi - som precis gjort sin plikt |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Vad exakt är det du skulle bli vansinnig på, Ink? ![]() Yanna |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Hmmm, 49... Hade vart jättegott, har bara 4 år dit, skulle ta mitt pick o pack direkt. Skulle nog inte bosätta mig i Grekland, men göra en låååång semester ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
49, ja jippie då vore man ju passionär redan
![]() ![]() ![]() /Kerstin |
|
||||
|
||||
![]()
Då har jag jobbat nio år på övertid... Vilken fin "passion" jag skulle få!
![]() Ja, drömma kan man ju alltid ![]() /Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Vilken bra fråga!
På att det inte är nån ordning, ingen struktur. Jag är svensk. Jag vill ha personnummer och ordnade köer. Jag vill ha punktlighet - ska jag träffa nån klockan sex så vill jag att han kommer klockan sex just den dagen och inte klockan sex nästa dag. Alla ska hålla sina löften och alla beslut ska kunna överklagas i god ordning. Jag vill inte att folk bara ska sitta och snacka över fyra koppar kaffe i stället för att göra det de sagt att de ska göra. Alltså, allt det där som jag tycker är så ljuvligt på semestern - det är det som skulle göra mig tokig. Eller så skulle jag lugna ner mig och gilla läget ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Gäller att vara ute i god tid - INKFISH du har min röst
![]() //Maggan ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Just det! Men det är inte omöjligt eftersom man har väldigt gott om tid när man blir passionär!
![]() ![]() Just att inte hålla tiden är svårt för mig. Jag har alltid kommit mer än i tid, alltid varit först på plats...nu måste jag vänja mig vid GMT...men jag håller redan på att "lära" mig! ![]() ![]() ![]() Skulle då alternativet för mig vara att flytta tillbaka till Sverige?? ![]() ![]() Just jag har hittat mitt paradis, men alla är inte benägna att tänka i nya banor, alla är vi ju olika, men om man har möjlighet kan man ju alltid testa ett år och sen göra en utvärdering. Jag var säker på vad jag ville och att jag skulle fixa ev. olikheter mellan svenskt o grekiskt liv så jag bara stack!!! ![]() Yanna - friskt vågat, hälften vunnet! |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tycker att det du gjort är urhäftigt - och du verkar ha precis rätt sinnelag för att klara av det.
![]() Men för min del kom jag på en annan sak förut som skulle vara jobbig för mig - och det är att jag skulle känna mig så dåligt informerad. Har ägnat mig åt massivt nyhetsknarkande om valet igår och idag, jag är intresserad av samhället, försöker ha koll. Men i Grekland skulle det inte gå. Jag kan inte tillräckligt med grekiska för att läsa en tidning eller följa en nyhetssändning och det skulle göra mig galen. På semestern är det där ett så skönt inslag, jag bara struntar i ALLT annat än mina semesterbestyr. Men bodde jag där så... |
|
||||
|
||||
![]()
Med Google översättning kan du läsa info o nyheter om Grekland!
![]() TV o radio är värre, men du kan alltid lära dig grekiska innan du kommer hit, du har några år på dig (tror jag ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Sund inställning
![]() Jag skulle behöva vara ett tag i Grekland just för språkets skull. Det är nog tio år sedan nu som jag slutade läsa grekiska och på senaste resan insåg hur oerhört lite som sitter kvar. Men tillbringade jag en längre tid i Grekland skulle nog en en del kunskap vakna till liv igen. |
|
||||
|
||||
![]()
Rom byggdes inte på en dag!
![]() Jag hinner lära mig grekiska även om jag har svårt att minnas. Traggla 10 ord o minnas ett är iaf ett steg framåt! ![]() Jag kan snart hela alfabetet! ![]() Jag vill...ska ju bo här resten av mitt liv!! ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Har du nån möjlighet att plugga grekiska på plats? Det borde ju kunna vara riktigt bra
Alfabetet och glosorna är inte problemet, det är grammatiken man behöver få på plats. Och det går nog nästan inte utan att faktiskt studera. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tränar "live", grammatiken kommer senare...huvudsaken att man kommer igång och grekerna är hjälpsamma och de förstår hur lite man än kan.
Man måste inte lära sig efter skolnormer! Att använda grekiskan på plats är lika bra om än i omvänd ordning! |
|
||||
|
||||
![]()
Jag anser att Yanna har helt rätt. Öronen är det viktigaste organet när man lär sig prata.
Om man inte tänker starta en ny yrkeskarriär utan som vi gamlingar, bara leva och frodas i värmen, är det inte alls nödvändigt att använda grammatikregler. Däremot får man då acceptera att bli lite fnissad åt eller motsvarande... I början läste jag på skyltar, serietidningar,rubriker,innehållsförteckningar, prislistor, tills alfabetet kom naturligt. Pratade med vänner och släktingar, fick arbetskompisar som var snabba att fylla i där jag saknade ord. Det blev inte rätt alla gånger, men i alla fall. Vad gäller information kommer vi här, om jag får som jag vill, att ha en regelbunden spalt (heter det så på datorsidor???) med information på engelska och kanske franska med vad som händer på vår ort. Det får bli en start. |
![]() |
|
|