![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Vilken ö har det vackraste namnet,tycker ni!
Det får INTE vara er favoritö. Roligt också om ni kan motivera varför ni tycker namnet är vackert och ev. vad ni associerar namnet till. |
|
|||
|
|||
![]()
Amorgos.
|
|
|||
|
|||
![]()
Gullesnuttan!
|
|
||||
|
||||
![]()
Peleponesos
![]() ![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Kul
![]() Har aldrig tänkt på detta, men efter lite funderande så säger jag Mykonos. Motivering: För mig låter detta som en riktigt ur-grekisk ö ![]() -Tycker visserligen även att både Amorgos, Milos och Naxos är fina namn på öar. Minst gillar jag ö-namnen med "-Anti", vilket klingar lite negativt. Även Syros och Nissyros är mindre bra ö-namn. /Homeros |
|
|||
|
|||
![]()
Kythera har jag alltid gillat som namn....Ger så bra känska när man säger det
![]() Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Själv tycker jag mycket om SAMOTHRAKE.Lite mystisk och får mig att tänka på en favoritpoet,Gunnar Ekelöf.
|
|
||||
|
||||
![]()
Kastellorizo. Det röda kastellets ö!!
Arne |
|
||||
|
||||
![]()
Vågar väl knappt säga det men Astypalea tycker jag låter så vackert....
Trevlig helg alla! //maji ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Amorgos!
![]() Låter som musik i mina öron...som amor...som morgon.. ![]() Yanna |
|
|||
|
|||
![]()
Symi;
Låter litet och sött. ÄR litet och sött ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
KEFALONIA låter väldigt vackert tycker jag!
![]() Anna |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tycker också om ljudet av Kefalonia.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Kul tråd
![]() Jag tycker att Nisyros är fint. Ö heter ju nisí så Nisyros blir liksom öarnas ö... Dessutom har det en annan stor fördel: det går inte att säga fel. Hydra är ju en mardrömsö - det är inte lätt att förstå att det inte heter Hyyyydra utan snarare Iddra. Och Koufonissi får ofta heta Koufinissi och Folegandros kallas Folegrandos... Då är Nisyros mycket enklare ![]() Donoussa klingar också vackert i mina öron. Förmodligen för att det finns en gammal nisiotika-sång om Donoussa som jag inte har kvar längre och som jag saknar väldigt. |
|
|||
|
|||
![]()
Amorgos...kärlek...(har inte varit där än)
|
|
|||
|
|||
![]()
Jeg er vokset op i Grækenland. Næsten...
![]() Mange veje/vägar i nabolaget/grannskapet jeg stammer fra var navngivet/namngett efter græske øer. Lemnosvej, Korfuvej, Delosvej m.m. Jeg gik i skole på Samosvej og posthuset lå på Rodosvej. Min farmor boede på Kretavej og hun lavede de mest fantastiske frikadeller/köttbullar. Tror det bedste ønavn jeg kan tænke mig er Kreta. Når jeg hører navnet Kreta tænker jeg nemlig altid på god mad. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
larvih...detta är ju underbart! Vilken barndom
![]() Fanns det ingen Tinosvej ![]() Lissi -som undrar vad platsen heter med alla dessa fantastiska gatunamn |
|
||||
|
||||
![]()
Evia låter som evig..och ön är verkligen evig...finns mycket att upptäcka!
Camilla |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Og pladsen med alle disse navne er faktisk også en ø. Øen Amager i Øresund (ved København). |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Håller med Frappe om Evia...låter mjukt. Lissi |
![]() |
|
|