|
||||
|
||||
En plats att andas.
Vi har efter många och krångliga men "tvingats" bestämma oss för resa till Kreta. (Karpathos var önskan men jag får inte ihop det med datumen vi kan och Apollo plus Norwegian. Vet någon någon annan billig flygstolsresearrangör?) Sist jag var på Kreta tog jag en sista-minuten och hamnade i Platanias och var svårt besviken efteråt. Grekland är iofs alltid Grekland men det var alldeles för turistigt i jämfört med de otaliga öluffar jag gjort och där det mer genuina Grekland fick mig att andas ut vardagstress och tanka vackra Grekland. Nu ska jag, make samt liten söt pilt på ett och ett halvt, ta antingen en spec. eller ospec. (med risken att hamna mitt uppe i grek-Gröna Lund) eller med största sannolikhet flygstolar och söka oss till det mer äkta av Kreta. Var tar vi vägen om vi ändå nog vill hålla oss något så när vid vatten? (Vi är inte beroende av pool btw.) Tips på fina ställen och pensionat där vi mer bara kan andas ut, äta gott och klappa en åsna än shoppa och gå på lekland tas tacksamt emot. (Vi vill inte vara för nära Heraklion då jag förstått att luften är lite väl mycket Aten.)
Ps. Hur starka är strömmarna i vattnet och var ska man inte bada? |
|
|||
|
|||
Sv: En plats att andas.
När åker ni? Vi var på Kreta förra veckan, och vi besökte Platanias (eftesom vi ville äta på Drosia) och det var inte alls farligt. Inte alls så hemskt som vi hade trott!
Platanias är inte önskeresemålet... men det kan gå an om inget annat erbjuds. Vi sökte ett apotek och en restaurang och faktiskt, det var inte alls illa, inte så mycket turister som vi har mött tidigare. |
|
||||
|
||||
Nu har jag kikat runt lite och kanske blir det nog Paleochora, Milia eller/och Georgioupolis. Ska kika lite mer. Men Platanias lockar inte alls. Turistigt, opersonligt och aptrist. Roligare kan jag ha på semestern.
|
|
|||
|
|||
Strömmarna - det kan förekomma i Platanias. Vissa dagar är det röd flagg...
|
|
|