Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-05, 11:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Förboka – eller inte förboka – det är frågan

Att boka, eller inte boka, rum i förväg har varit ett kärt ämne under åren. Jag har de senaste två åren lagt märke till att allt fler bokar sina rum i förväg. Flera hotellägare jag har talat med i år säger samma sak. Det märks inte minst när de möter upp färjorna: de ser allt färre obokade gäster. En av anledningarna är att många är uppkopplade (laptop eller mobil) under resan, och bokar någon eller några dagar innan de kommer fram till nästa ö.

Inte minst gäller det mig själv, som allt oftare har rummet ordnat när jag kommer fram. Jag brukar boka när jag vet vilken dag jag skall komma fram. Jag bokar inte hemifrån eftersom jag inte vet när jag ska byta ö (förutom första ön). I år har jag varit på 18 öar, på alla utom två hade jag bokat rum i förväg. De öar jag inte hade förbokat på var Nisyros och Kreta (vi bodde i 16 byar, men bokade bara i Chania och Spili).

Hur gör ni? Har ni ändrat ert beteende?
Svara med citat
Gammal 2010-11-05, 11:33
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Förboka – eller inte förboka – det är frågan

Svår fråga att svara på. Beror på när jag reser, vart jag reser, hur jag reser och med vem. Finns enligt min mening någon anledning att förboka i låg eller mellansäsong på de allra flesta platser. Naturligtvis undantaget om man vet exakt var man vill bo och när.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-11-05, 11:38
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Med ålderns rätt har jag och Hustrun alltmer kommit att förboka våra boenden. Detta av flera skäl. Dels har vi med årens resande i övärlden funnit oss omistliga favoritboenden, dels också har vi lärt att det alltsom oftast ej blir dyrare med förbokning ett antal dagar i förväg.

Vi har därtill ledsnat på att snikigt pruta på bra boende till vettigt pris. Till detta lägges också att vi ju som regel får fri hämtning vid flyg eller färja, en service vi alltmer lärt oss sätta värde på.

Arne
Svara med citat
Gammal 2010-11-05, 12:50
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

När vi åker till kalymnos och Karpathos så "meddelar" vi till dom vi brukar bo hos i god tid
Nu i somras åkte vi till Astypalea och Amorgos utan att ha bokat i förväg och det gick jättebra och hitta rum fort, bra kvalite och bra priser
detta var i juni månad så det fanns ju inte så mycket turister då

Nu bokade jag i förväg i Pigadia, fast det hade nog inte varit nödvändigt

Riitta
Svara med citat
Gammal 2010-11-05, 17:17
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Nej, vi förbokar aldrig när vi båtluffar i Grekland. Trots att vi åker c:a tre veckor i första halvan av juli har vi aldrig någonsin haft problem att hitta boende.

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2010-11-05, 22:26
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad

Citat:
/QUOTE]Vi har därtill ledsnat på att snikigt pruta på bra boende till vettigt pris. Till detta lägges också att vi ju som regel får fri hämtning vid flyg eller färja, en service vi alltmer lärt oss sätta värde på.

Arne

Samma här !

Kan bara hålla med Arne. Med dagens teknik är det lite annorlunda än för 10-15års sedan !

Det är ju så att man hittat sina favoriter.
Något större intresse har inte vi längre att hitta nya favoriter.

/Tom
Svara med citat
Gammal 2010-11-05, 22:59
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Forbooker så å si alltid, uansett tid og sted. Gidder ikke bruke feriedagene på å lete etter bosted, samtidig som det er en hyggelig del av forberedelsene til ferien.
Svara med citat
Gammal 2010-11-06, 08:58
Eva Ls avatar

Letandet är inget problem och lite av charmen med resan. Det tar inte särskilt lång tid heller på de platser jag besökt. På Folegandros tog det rätt lång tid men inklusive bussresan upp från hamnen, minuterna på turistbyrån, den lilla promenaden runt ett kvarter och den korta bilturen med ägaren för att hämta mitt bagage på turistbyrån tog det inte mer än en dryg timme. Det kallar inte jag för att spilla några semesterdagar och då var det där det tog mest tid. På Ios och Sikinos bara för att ge några exempel var jag installerad på mitt rum inom 20 minuter från det färjan la till i hamnen.

När vi hittade Oniro på Naxos hann vi se på ett par boenden innan men inom en timme satt vi på den fina balkongen med utsikt över bukten.

Nu vill jag gärna se lite nya ställen så då tar naturligtvis letandet lite längre tid än om man bara åker till ställen som man alltid brukar besöka. Ibland är förbokning bäst även för mig exempelvis som om jag vill till Samos eller Patmos där jag vet var jag vill bo.

Den som inte reser i högsässong behöver inte vara rädd för att hitta bra boende plats och har då kvar en större flexibilitet än om allt är förbokat och kanske även betalt innan resan. Det är ju en del av charmen med ö-luffning att lite kan få lämnas åt slumpen. Många ställen i Grekland speciellt i cykladerna där många båtluffar är införstådda med hur resandet ser ut för många och har anpassats sig därefter.

Några jag känner besökte Amorgos och Donoussa i sommar och när de kom hem så var de oerhört glada över att de lytt mitt råd och inte förbokat på Amorgos vilket gjorde att de hittade ett riktigt fint ställe på en plats de verkligen gillade. Det ställe som de först tänkt förboka uppfattade de inte alls som lika tilltalande.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-11-06, 09:27
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Trots att vi åker c:a tre veckor i första halvan av juli har vi aldrig någonsin haft problem att hitta boende.
Det är inte rädslan att inte hitta rum jag tänker på. I år har jag varit i Grekland både i slutet av maj, och i slutet av september, ändå har jag bokat i förväg, trots att jag vet att det finns gott om lediga rum.
Svara med citat
Gammal 2010-11-06, 12:37
Eva Ls avatar

Janne vet du varför du bokat innan? Skälen är nog olika för olika personer. En del är äldre och vill ha allt ordnat andra gamlingar som jag hoppas fortfarande att det ska finnas lite överraskningar under resan. Ni verkar ju också ha bokat med kort varsel innan ankomst och då hindrar inte förbokningen spontaniteten som bokningar hemifrån lång tid innan gör. Inget är väl rätt eller fel.

För mig är det dessutom lite av en ekonomisk fråga jag är ensamboende och en lön ska räcka till mycket. Flera boenden jag haft i Grejkland har varit betydligt billigare för mig som valt på plats. Ett tyskt par som förbokat på Folegandros betalade mer än det dubbla för ett rum som var ungefär som mitt. De hade förbokat hemifrån.

Jag har också uppfattat att en medelålders svensk kvinna är attraktiv för rumsuthyrana. Vi lever inte om och är oftast rätt ordentliga. Städar upp efter oss och klamapar inte omkring med skorna på inne. På Ios berättade min hyresvärdinna att i låg och mellansäsong när hon raggade vid färjorna spande hon alltid efter såna som jag. Hon tyckte det var helt ok att hyra ut för 10 euro lägre pris bara för att få en äldre, ordentlig person.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-11-06, 13:22
Görans avatar
Göran Göran är inte uppkopplad

Vi åker oftast charter än så länge men har börjat "växa ur" det beteendet I somras åkte vi på bilsemester och förbokade hotell på nervägen och första anhalt i Grekland (Thessaloniki) därefter körde vi runt och letade hotell på de platser vi stannade. Trots moderna tekniska lösningar är vi nog lite traditionella och vill "se" hur det ser ut där vi ska bo och vi försöker besöka nya platser så långt möjligt vilket och har därför inga favorithotell att återbesöka.

När det blir dags för nästa resa siktar vi nog på att förboka första natten/nätterna och därefter söka efter hand... Från sommarens resa i slutet på juli hade vi inga problem att hitta bra och prisvärt boende.

Förhoppningsvis blir 2011 den sommar vi öluffar för första gången

/Göran
Svara med citat
Gammal 2010-11-06, 16:41
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Letandet är inget problem och lite av charmen med resan.
Håller med.
Människor är naturligtvis olika, men för mig personligen är det en stor del av själva "grejen" med båtluffning att just fixa boendet på plats.

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2010-11-06, 17:20
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Janne vet du varför du bokat innan?
Det började med att jag bokade rum på första ön redan hemifrån. Vilket är praktiskt eftersom man är trött när man kommer fram. Under senare år har jag börjat boka i förväg på plats, alltså när jag på ett ungefär vet när jag ska komma till nästa ö. Jag har datorn med mig, så det är enkelt. Några anledningar till att jag börjat boka rum är att jag är trött på att leta, trött på rumsuthyrarna som står i hamnarna – och att jag har krav på att det ska finnas WIFI (trådlöst internet). Skulle jag leta rum på plats måste jag fråga om rum, och om WIFI. Finns det inte WIFI går det bort.

Jag kan ta ett exempel: När vi var på Karpathos i somras, och skulle till Kos, skrev jag mejl (kollade hemsidor på nätet) till ett antal pensionat i Kos stad. Jag frågade om de hade rum för 3-5 dagar, hur mycket rummet kostade per natt, om de hade WIFI, och om det hämtar om lämnar i hamnen. Det som lät bäst valde jag, och det superbra, som det blivit nästa varje gång jag gjort så.
Svara med citat
Gammal 2010-11-06, 17:38
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Att boka, eller inte boka, rum i förväg har varit ett kärt ämne under åren.
-----------
Hur gör ni? Har ni ändrat ert beteende?

Hej,
Vi köper flygstol och bokar vårt boende från Sverige. Vi vet var vi vill bo så för att "säkra" detta bokar vi flera månader innan. Destinationen klar, boendet klart, sen är det bara att må bra!

/Eva
Svara med citat
Gammal 2010-11-06, 18:43
Astris avatar
Astri Astri är inte uppkopplad

På septemberturen vi alltid har til Telendos boker vi fra år til år. Det er eneste måten å få bodd der vi vil. Så for septemberturen for 2011 er rommet boket allerede.
Astri
Svara med citat
Gammal 2010-11-07, 08:40
Eva Ls avatar

Klart om man har med sin dator och behöver vara uppkopplad för att arbeta blir det kanske en annan sak. Då är det många boenden som inte passar. Jag åker bara till Grekland för semester och skulle aldrig drömma om att ta med en dator. Tar bara med en mobil som jag försöker använda så lite som möjligt. Den är mest till för att mina närmaste ska nå mig.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-11-07, 10:55
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Bokar bara ett ställe i förväg Det ligger strax utanför Patra och används när vi är på väg från eller till Sverige.
Spänningen och framför allt överraskningsmomentet försvinner ju om man bokar i förväg och de måste finnas med i vår resvärld.
Visst har det hänt att man stått utan rum nån gång (och då har bilen fått duga) men oj så mycket oväntat som hänt och vilka platser man fått övernatta på.
Reser man med barn är det klart annorlunda och sen är vi ju inte alla lika som tur är.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
Gammal 2010-11-07, 13:17
Marie_W Marie_W är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Vi brukar förboka första natten....vi brukar landa sent.... Kravet vi har på boende är att det finns balkong med FANTASTISK utsikt. Därför gillar vi att "välja ut" boendet på plats.....

:-) Marie
Svara med citat
Gammal 2010-11-07, 15:10
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad

Jag brukar meddela några veckor för resan att vi kommer och vilket rum som jag önskar disponera.

PANAKAKIS
Svara med citat
Gammal 2010-11-09, 20:58
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Marie_W Visa inlägg
Vi brukar förboka första natten....vi brukar landa sent.... Kravet vi har på boende är att det finns balkong med FANTASTISK utsikt. Därför gillar vi att "välja ut" boendet på plats.....

:-) Marie
Precis så blev det för oss också i år Vi landade sent på Lesvos, och visste att vi hade åtminstone en timmes taxiresa dit vi ville bo, så det funkade med ett telefonsamtal hemifrån en dryg vecka innan vi åkte. Tack vare E-guiden hade vi tel.nr till Akrogiali i Agios Isidoros .
På Chios hittade vi på plats, men det var inte det trevligaste vi bott på, dock toppenläge i Karfas. Och tillbaka på Lesvos bodde vi en natt i Mytilini, innan vi i hyrbil gav oss norrut. Väl där hann vi kolla Molyvos och Petra innan vi bestämde oss för Anaxos . Där fanns flera ställen att välja på, och vi blev väldigt nöjda med det vi bestämde oss för.
Måste få ihop ett album snart .

Abi
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:56.