Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-16, 11:31
MariaS MariaS är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005
Standard båtar

Hej, jag har aldrig varit på varken Santorini eller Naxos men funderar på det nästa sommar, om man hittar en flygstol till santorini i juni är det svårt att hitta båt till naxos sen eller går det hela tiden?
Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 12:49
ozogotts avatar
ozogott ozogott är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: båtar

Nej det är inte svårt. "Hela tiden" kanske inte är att förvänta sig men minst en förbindelse per dag bör du kunna räkna med.

/Ozogott
Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 12:58
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Beror på vad du menar med "hela tiden", men det går väl ett par stycken per dag. Jag brukar själv flyga till Athen och då brukar det gå några på morgonen och sen vid 5-tiden åtminstone en.
Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 22:23

Vad kostar båten från santorini på ett ungefär.
Svara med citat
Gammal 2010-11-17, 18:13
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

15-20 € på däck eller air-seats på en vanlig bilfärja, räkna med upp mot det dubbla på highspeed-båtarna
Svara med citat
Gammal 2010-11-18, 08:26

Och hur lång tid tar det med dom olika? Tack.
Svara med citat
Gammal 2010-11-18, 10:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av MariaS Visa inlägg
Och hur lång tid tar det med dom olika? Tack.
Två timmar med Blue Star Ferries, mycket snabbare med katamaran.
Svara med citat
Gammal 2010-11-20, 16:55
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Citat:
Ursprungligen postat av MariaS Visa inlägg
Hej, jag har aldrig varit på varken Santorini eller Naxos men funderar på det nästa sommar, om man hittar en flygstol till santorini i juni är det svårt att hitta båt till naxos sen eller går det hela tiden?
Ett alternativ är att ta dig till Aten och sedan inrikesflyget till Naxos.
Tar ca 40 minuter och kan kosta omkring 50EU. Man måste boka i god tid då det inte går mer än ett plan per dag.
Fördel : snabbt ut till resmålet och oftast på vettig tid.
Nackdel: Båtluffarturen, men jag tycker inte turen från Pireus till Naxos är
så svår att avstå.
Stannar du flera veckor så båtluffa då till närliggande öar Paros,Antiparos eller Amorgos.
Glöm bara inte att njuta av Naxos.
Svara med citat
Gammal 2010-12-17, 20:38
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad

Jag funderar på samma resa fast i juli.

Undrar vad som rekommenderas:
* Att boka båten hemifrån via internet, eller köpa biljett på plats för att åka från Santorini till Naxos?
* Är Blue Ferrie de båtar som är de säkraste att åka med? Är de dyrare/billigare än andra färjor som går mellan öarna?

Tack på förhand.

H: Inha

Svara med citat
Gammal 2010-12-19, 01:40
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av inha Visa inlägg
Jag funderar på samma resa fast i juli.

Undrar vad som rekommenderas:
* Att boka båten hemifrån via internet, eller köpa biljett på plats för att åka från Santorini till Naxos?
* Är Blue Ferrie de båtar som är de säkraste att åka med? Är de dyrare/billigare än andra färjor som går mellan öarna?

Tack på förhand.

H: Inha

Tidigare år har Blue Star haft ett förbokningserbjudande där man kunnat boka resor för 10 €. Håll lite koll på deras sida så kanske du hittar liknande i år också. Får du inte tag på sådana biljetter kan du lika gärna köpa biljetterna i hamnen, på så sätt riskerar du inte att missa båten och stå där med obrukbara biljetter

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2010-12-27, 21:04
inhas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Tidigare år har Blue Star haft ett förbokningserbjudande där man kunnat boka resor för 10 €. Håll lite koll på deras sida så kanske du hittar liknande i år också. Får du inte tag på sådana biljetter kan du lika gärna köpa biljetterna i hamnen, på så sätt riskerar du inte att missa båten och stå där med obrukbara biljetter

Mvh Janérik

Hej JanErik,
Hur är det att åka färja från Aten? Går det snabbare och billigare än från Santorini?
/Inha

Svara med citat
Gammal 2010-12-27, 22:29
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Citat:
Ursprungligen postat av inha Visa inlägg

Hej JanErik,
Hur är det att åka färja från Aten? Går det snabbare och billigare än från Santorini?
/Inha
Att åka färja till Paros från Athen är nästan dubbelt så dyrt som från Santorini. Ska man räkna på det så får man ju lägga till att man förbodligen måste åka taxi på Santorini och om man ska äta i hamnen så får man ha typ en kappsäck med pengar med sig. Annars är Santorinirutten bekvämare tycker jag.

Vi åkte ut från Rafina i sommras och det var mycket lättare än att åka från Pireus. I alla fall med tanke på att det var smidigt med bussen från flygplatsen till Rafina och att det var hyffsat med Tavernor där.

I sommar så har vi bokat biljetter ner till Athen och hem ifrån Santorini. Räknar med att vi åker ut ifrån Rafina och när vi åker hem så kanske vi kan få skjuts av en hotellägare på Santorini som vi bott hos ett antal gånger.
Svara med citat
Gammal 2010-12-29, 13:34
inhas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
I sommar så har vi bokat biljetter ner till Athen och hem ifrån Santorini. Räknar med att vi åker ut ifrån Rafina och när vi åker hem så kanske vi kan få skjuts av en hotellägare på Santorini som vi bott hos ett antal gånger.
Tanken har slagit mig också, att åka till Aten på dit-resan och från Santorini på hem-resan, eller tvärtom. Alternativt t/r Aten, eller t/r Santorini.

En annan tanke är att jag gärna vill ha några dagar på Santorini, alternativt Aten, beroende vilket ställe jag åker hem ifrån. Detta utöver den vecka jag har på Naxos. Passa på liksom att se sig om när jag ändå är på plats.

Jag måste nog bestämma mig först till vilket resmål jag ska åka Aten vs Santorini, och nog därefter kolla hur jag ska ta mig till Naxos från respektive destination.

Vad jag har sett på Blue Star Ferrise websida. är att den billigaste biljetten enkelresa kostar 10 euro till Naxos. Vilket känns helt okej i nuläget.

/Inha
Svara med citat
Gammal 2010-12-29, 14:41
kize kize är inte uppkopplad

Skall man åka i juli, åtminstone i slutet av månaden, är det bäst att förboka sina biljetter. Förra året bestämde vi oss sent för att resa och började runt den 10/7 söka båtbiljetter Pireus-Naxos med avresa 23/7. Det som fanns kvar till utresan var endast förstaklassbiljetter oh vi hade inget val. Det blev en dyr utresa!
Förr har vi bokat de billiga 10€-biljetterna men de var ju så klart slut för länge sedan. Dessa biljetter kan inte bokas för kortare sträckor typ Naxos-Santorini.

Kicki
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:40.