#1
|
|||
|
|||
Kunde gått illa...
När jag var på Tinos i Sept gick jag i stort sett varje dag bort till Mariner i nya hamnen för att ta en öl och titta på båtarna... Lite Ferryspotting... Måste man ju göra... Mariner är ett bra "spanställe..."
En dag låg Superferry 2 i hamnen men på helt fel ställe. Jag tänkte inte så mycket på det då men noterade att det låg länsar runt henne. Och en mindre båt, som inte passade in, låg vid sidan... Dagen efter ligger hon, och den lilla båten, kvar och då ser jag att hon har slagsida! Superferry 2 är en STOR färja men hon listar säkert minst 8 -10 grader! Där jag sitter, ca 250 - 300 meter bort, ser jag bortre delen av hennes fördäck! Så jag förstår att det har hänt något... Och börjar fråga. "Nicke-nyfiken...." Jodå, de hade gått på ett av de undervattenshinder som ligger i inloppet till Tinos. Så de hade lyckats skära upp en bra bit av skrovet under vattenlinjen.... Och med tanke på den slagsida hon hade var det inte lite vatten hon tagit in! Tänk om det hade hänt på utvägen? Det tar ändå lite tid att vända en så stor färja och hinna in i hamnen innan det blir riktigt allvarligt... Nästan en exakt kopia av Samaina Express-katastrofen fast detta hände precis vid hamnen... Men vädret var lugnt och de lyckades backa in färjan till piren. Så det var ju tur. Men hur de lyckas med att köra på ett av de hindren förstår jag inte. Superferry 2 har kört den rutten i många år... Och Superferry 2 tillhör Blue Star. Det rederi i Grekland jag har störst förtroende för... OK. Inloppet till Tinos hamn är smalt men det måste väl alla kunna hantera som kört dit i flera år? När jag kom hem kollade jag de Grekiska tidningarna jag brukar läsa. Men det fanns INGET om detta. Total tystnad... Var det inte viktigt eller ville man inte störa turismen inför nästa år...? Det var trots allt en allvarlig incident som tidningarna borde kommentera tycker jag. Men Googlar man "Superferry 2 crash" får man bl a detta: http://greece.greekreporter.com/2010...-tinos-island/ Alla artiklar säger att färjan gick in i piren. Det är fel! Den gick på ett undervattenshinder som ligger i anslutning till piren... Men det verkar inte som man vill prata om det... Dessutom verkar Superferry 2 crashat ett flertal gånger på Andros... Hmmm... Tror jag ska undvika den färjan i framtiden... |
#2
|
||||
|
||||
Sv: Kunde gått illa...
När vi i höstas bevistade Naxos blev vi åskådare till Nel-lines Aeolos Kenteris försök att angöra Naxos Town. Vid tillfället rådde hårda vindar och därtill elaka strömförhållanden.
Vi satt på Italienska tavernan att på parkettplats åse det hela. Först vid femte försöket och med benäget bistånd av en högsjöbogserare lyckades man angöra vid kajplatsen. Det såg stundtals riktigt otäckt ut när färjan drev in mot småbåtshamnen till synes utan kontroll. Frågan måste ställas; Är det befälhavaren ombord eller hamnmyndigheterna som beslutar om tillstånd för angöring respektive avgång från hamnen. Arne |
#3
|
||||
|
||||
Sv: Kunde gått illa...
...och så körde en lastbåt upp på Lefkada i förrgår natt. "Kolossos" som gick mellan Korint och Ancona med lastbilar drog rakt upp på land av okänd orsak. 11 lastbilschaufförer fick klättra ner till andra båtar på repstegar. Hur i helsike ska man kunna lasta av/om de 58 lastbilarna, det är en gåta, för på fotot i Ethnos den 18.11 ser det ut att vara en bergssluttning och ingen väg i närheten.Den drog in 15-20 meter med fören.
|
#4
|
|||
|
|||
Sv: Kunde gått illa...
Oj, oj!! Visst har man undrat ibland när man studerat angöringarna i hamnarna inte bara på Tinos. Men där såg det nästan ut som ett tillbud när jag skulle hem den 7 september. Då låg en båt redan inne i hamnen och skulle ut samtidigt som 2 Superferry skulle anlända, en från Mykonos på väg via Tinos till Rafina och en från Andros på väg in i Tinos hamn. Från hamnen såg det verkligen läskigt ut när det verkade bli "kapplöpning" om vilken av båtarna som skulle in först.....Superferry från Andros vann och "min" avgång till Rafina blev försenad med ca 45 min då den Superferrybåten fick vänta ute på redden...
Säkert var det absolut ingen fara och kaptenerna visste turordningen men det SÅG läskigt ut ett tag med två båtar från varsitt håll så nära varandra Lissi- som också roar sig med färjespan varje dag på Tinos |
#5
|
|||
|
|||
Sv: Kunde gått illa...
Att det kan vara problem när det blåser 15 s/m Meltemi och är strömt förstår jag. Men de ska ju vara rätt vana vid att hantera det vid det här laget tycker jag.
Det som oroar och bekymrar mig är att det tydligen finns en hel del problem och olyckor som uppenbarligen förtigs. Hur står det till med säkerheten på de Grekiska färjorna egentligen? När en färja som Superferry 2 går på ett välkänt undervattenshinder i inloppet, i lugnt väder (!), kan man ju med rätta fråga sig vad de håller på med! Och när en så pass allvarlig olycka inträffar så kommenteras det inte ens i tidningarna? Det känns olustigt. Det känns lite som att Grekerna inte vill erkänna att det finns problem. Som de gjort i andra numera väldigt välkända sammanhang... Citat:
Jössös. Där får de problem. Men hur lyckas dom? Fast det var ännu roligare när alla färjor lade till i den inre gamla hamnen... Man satt på första parkett på hamnpromenaden och förundrades varje gång de lade till... Färjorna kom in i hamnen i rätt hög fart, tvärstannade och svängde runt sin egen axel och backade in till kajen... Jag vet inte hur många gånger jag tänkte att detta går åt he.... Jag nästan hoppades att det skulle hända något för efter några år vande man sig... Fast det var en färja som lyckades dra aktern rätt in i piren på 90-talet. Men just då var jag inte där... Mög... |
#6
|
|||
|
|||
Sv: Kunde gått illa...
Men visst är det märkligt att färjor/hamnar har en sån dragningskraft! Maken och jag kan gladeligen gå till hamnen både morgon/middag/kväll för att betrakta skådespelet.
Minns en sista kväll i Rafina för några år sen då vi tog vatten och macka med upp på höjden med panoramautsikt över hamnen och alla färjorna och satt där hellre än att gå på avskedsmiddag på taverna Lite knäpp måste man ju vara. Maken irriterar sig ibland på allt mitt "blomsterfotograferande" på resorna och jag kan gnälla på alla färjefoton, men gissa vem som vinner med hästlängder Lissi - som snart ska börja färjespana med barnbarnet |
#7
|
||||
|
||||
Sv: Kunde gått illa...
På frågan om vem som bestämmer om båten får angöra hamnen så är väl svaret så enkelt så att befälhavaren alltid har sista ordet, det har han väl egentligen också då det gäller avgång vid hårt väder men det kan vara lite svårt att förklara för sin uppdragsgivare varför man är ute och kör med båten då det är sådant väder så myndigheterna säger att man ska sitta fast i landbacken.
Just detta med att se båtar som kommer med full fart in mot hamnen har väl ofta att göra med vind och strömmar. En färja tar ganska mycket vind om det ligger på rakt från sidan, kör den sakta så blir avdriften så stor så man klarar inte av att hålla emot. Då är det enda som gäller att ha så hög fart så vinden inte påverkar för mycket. Sedan är det naturligtvis en klar fördel om man hinner få stopp innan kajen kommer emot men de flesta befälhavare har nog ganska så säker kännedom om hur långt deras båt går innan de får stopp men det är ju klart att om något utöver det vanliga händer så kan det smälla ganska rejält. Båtar som drar iväg rakt upp på gamla kända grund är ju ganska oförklarligt, kan knappast vara annat än tjänstefel och fel person vid rodret, sällan har jag varit så nervös inför en angöring som då vi kom till Pireus i slutminuterna av EM-semifinalen i fotboll då Grekerna gick vidare till final men det gick bra den gången också. Att Kolossos gått på grund har jag läst om men att Superferry 2 gått på grund har jag missat, jag följer ändå med en del av det som skrivs inom sjöfarten så lite förvånad blir jag också. Mvh Janérik |
#8
|
||||
|
||||
Sv: Kunde gått illa...
Citat:
Abi |
|
|