Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-12-01, 19:26
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Ovanligt varmt

Hela november har det varit otroligt fint väder här hos oss. Precis LAGOM varmt, med det menar jag att man kan sitta ute och dricka sitt morgonkaffe utan jacka, man kan åka moppe utan jacka, man kan gå kvällspromenad utan jacka...

Det är inte bara temperaturen som räknas, förstås, utan det har varit lagom friska vindar, lagom med moln och lagom med regnskurar på natten.

För bra för att vara sant, kanske. Få se hur länge det håller i sig.

Jag läser om snö och kyla och trafikkaos i Sverige. Det är inget jag vill uppleva igen, varsågoda och behåll snön norr om Alperna, så gärna.

Turistsäsongen är över. Vi har många klättrare fortfarande, men dem har vi liksom nästan adopterat, de passar fint in i stadsbilden. De där andra lustiga typerna som fyller utflyktsbåtarna om sommaren, de där med rödbrända näsor och konstiga hattar och en stressad guide som drar dem efter sig, de är hemma i nordeuropa igen. Vi ska bli glada att se dem nästa sommar igen, när vi har tröttnat på att se stängda serveringar i Masouri och tomma stränder på Telendos och vintervilande moppar utanför uthyrningsställena.

Valet är över. Besvikelsen över utgången har förändrats till beslutsamhet att utöva effektiv opposition. Alla förslag som verkar bra ska vi rösta ja till. Korkade förslag ska vi sakligt bekämpa... ( "Vi" är min kompis Irini som fick plats i fullmäktige. Själv fick jag slutligen 46 röster, men jag kan heja på från åskådarplats!) Från helt icke-neutralt håll har jag hört att de som vann gruvar sig rejält, för det är en otroligt svår uppgift de har fått.

Bergsvandringarna har börjat igen. I söndags gick vi längs bergsryggen på norra delen av ön, mot en stor grotta vid Sikati, och satt länge och såg ut över havet och Leros, delande choklad och mandariner med varandra. Lite ömma vader nästa dag ...

Ett lugn ligger över ön.
Svara med citat
Gammal 2010-12-01, 19:43
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Ovanligt varmt

Då har ni ju samma härliga väder som jag upplevde på Karpathos. Det är ju inte så longt mellan öarna
Härligt vandringsväder och badväder

En liten omställning och vakna här hemma när det är -19 c utanför huset

Inte tal om att sitta ute på kafenion och ta morgonfika

Njut på
Riitta
Svara med citat
Gammal 2010-12-01, 23:56
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Du skriver lika målande och medryckande som vanligt. Kanske var det bra för oss andra på Kalimera att du hamnade i oppositions-gänget. Annars hade du kanske inte haft tid att underhålla oss med dina sköna rapporter. Det är ju nästan så att man blir sugen på en november-visit i Grekland också nån gång. I och för sig är det ju inte så många månader överhuvudtaget som man skulle ha något emot en tur. En vårtur, en försommartur, en sensommartur och en novembertur, jo det skulle smaka det. Dock har ju tjockleken på börsen viss begränsande effekt.

Just att kunna vistas ute utan jacka som du skriver känns ju extra frestande när man här måste skotta snö och har tvåsiffriga minustal på termometern.

Ha det gott.
Mats
Svara med citat
Gammal 2010-12-02, 09:01
kirtor kirtor är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Politikken her på Kalymnos blir spennende å følge. Opposisjonen får jobba på!

Ellers er november en flott tid på Kalymnos. Man står opp om morgenen, tar en løpetur og etterpå er det kaffe ute på terrassen. Akkurat nå er det skyer, men +23 ute.
Det er spennende å være her på denne årstiden. Som Monica skrev er det ikke mye turister med rare hatter og røde neser. En del klatere er det her i Masouri, men stille og rolig. Vi gikk en kveldstur i går. Det var mørkt og stille. Motsetningen er når vi er på tur til Pothia (hovedstaden). Der er det mye liv, mange biler og veldig mange mopeder. Det er en herlig by som lever og ånder hele året. Flere burde nok forsøke en tur utenom sesongen. Utrolig flott. Har ikke forsøkt badevannet ennå, men kanskje...........?
Svara med citat
Gammal 2010-12-02, 09:55
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Bada, det var jättegott i vattnet förra veckan. Kunde vara i länge

Riitta
Svara med citat
Gammal 2010-12-02, 09:56
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av kirtor Visa inlägg
Ellers er november en flott tid på Kalymnos. Man står opp om morgenen, tar en løpetur og etterpå er det kaffe ute på terrassen. Akkurat nå er det skyer, men +23 ute.
Du er altså enig med Monica - og selvfølgelig er jeg en smule misunnelig akkurat nå... Samt for månedene fremover. 'Lagom varmt'. Passe varme vinder. Her er det derimot vinter på nordisk vis; kaldt og frost og v e l d i g kalde vinder. Riktignok litt varmere enn i går, gradstokken viser bare 12 minusgrader. Visst er vinteren vakker, men den er lang. En eller annen gang blir det kanskje mulig å overvintre i varmere strøk, få litt innblikk i et annerledes vinter-hverdagsliv, sånn som for dere Kalymnos-beboere.

Monica, dine beretninger følges med glede, samme hva tema er. Også hyggelig med in-put fra en nordmann fra samme øy.
Svara med citat
Gammal 2010-12-02, 11:09
Monica Ps avatar

Skillnaden mellan varma och kalla vintrar här är så tydlig eftersom husen sällan är anpassade för vinter. Det behövs inte mycket kyla förrän husen blir som iskällare . Dåligt isolerade fönster och dörrar, stengolv , stenvägggar, stentak...jag kan bara jämföra det med att man bosätter sig i garaget..

Desto mer uppskattar man denna byggnadsstil under högsommaren.

Fick blomsterfrön av vännen Eva och ska nu strax så dem i införskaffad blomjord. Det ska bli spännande att se vad som kommer upp.
Svara med citat
Gammal 2010-12-02, 11:25
UGO UGO är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Hej Monica.

Vad härligt att kunna gå ut utan jacka. Det tar en halvtimma att klä på sig alla lagren av kläder innan man kan gå ut.
Bergsvandring i lite normal värme...Det låter väldigt härligt. Det skulle man behöva uppleva under en dag, för att klara av kylan och snön som kom aldeles för tidigt till Stockholm, där jag bor.
Må så gott i Grekland hälsar Ulf.
Svara med citat
Gammal 2010-12-02, 13:23
Monica Ps avatar

I Sverige är förstås husen överlägset vinterbonade jämfört med här...pratade just med min dotter i Stockholm som beskriver att det är kallt, vitt och vackert.
Så det är väl bara att palta på sig allt man kan och gå ut och njuta av den ovanligt kalla vintern i Sverige, Riitta, Mats, Tore, Kirsti, Malou och Ulf!

Planera dock gärna in en resa utöver säsong till Grekland!
Svara med citat
Gammal 2010-12-02, 14:23
kirtor kirtor är inte uppkopplad

Vi bor dessverre ikke her hele året. En liten vinterferie bare. Vi må nok snart hjem til kalde Norge vi også. Sånn er livet.
Svara med citat
Gammal 2010-12-03, 09:12
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

Kan bara hålla med härligt att läsa dina inlägg Monica, Även Athen har haft det varmt och förra veckan närmare runt +25 grader, lite disigt och kvav värme. Har badat och det var jag och lite andra turister Grekerna själva är ju påklädda, jag ler varje gång svärmor säger åt mig att "klä dig varmt så du inte blir förkyld".. ha ha ha! Blev däremot en chock att komma hem till kylan!

Camilla
Svara med citat
Gammal 2010-12-03, 09:54
Peckelalis Peckelalis är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Hej Monica!

Det är verkligen precis lagom varmt.. MEN det är ju snart jul! För mig blir det min första jul i landet, då jag alltid brukar åka hem till snön och familjen vanligtvis. Det kommer bli väldigt märkligt att fira jul i ca 20 grader. Men min ekonomi tillåter inga resor för tillfället.

Jag skulle vilja tipsa om något samt be dig om en tjänst. Eftersom jag inte kan åka hem och träffa mina vänner har jag anmält mig till en tävling Apollo har just nu. Priset är biljetter från Sverige och all inclusive boende för upp till 4 pers på Rhodos. Under tiden där är man gästrecensent och rapporterar om vistelsen via blogg, bilder etc.. Jag vill alltså vinna biljetter till mina vänner så att jag får träffa dem lite (vi har inte setts på 1,5 år!).

Här är en länk till mitt bidrag. Det vore fantastiskt om du kunde länka vidare, men också bara om du ville rösta!

Ha det så bra! Kram
Svara med citat
Gammal 2010-12-03, 13:14
bluesky
Gäst

Jeg får veldig hjemlengsel!! Dette været høres helt fantastisk ut. Her i sør-Norge var det -17,8 gr da jeg stod opp for å ha min kopp kaffe! Ikke akkurat fristende å drikke den ute på balkongen!
Svara med citat
Gammal 2010-12-03, 16:53
Monica Ps avatar

Peckelalis...visst röstar jag på dig. Det var kul att läsa argument folk har för att vinna!
Svara med citat
Gammal 2010-12-03, 19:05
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
I Sverige är förstås husen överlägset vinterbonade jämfört med här...pratade just med min dotter i Stockholm som beskriver att det är kallt, vitt och vackert.
Så det är väl bara att palta på sig allt man kan och gå ut och njuta av den ovanligt kalla vintern i Sverige, Riitta, Mats, Tore, Kirsti, Malou och Ulf!

Planera dock gärna in en resa utöver säsong till Grekland!

HA! Vinterbonade...! Vi har ett stort hus och när vi köpte pelletsbrännare (för att byta ut oljan) av en auktuoriserad(äsch, vet inte hur det stavas!) försäljare sålde han på oss en brännare som definitivt inte var avsedd för storleken på vårt hus... I sovrummet är det drygt 11 grader innan jag drar på elementet ett par timmar innan läggdags... "Normal" rumstemperatur ligger runt 15 grader... Jag är van vid temperatur runt 15-16 grader nu, men, men... Drar vi på värmen sjunker vattentemperaturen för att aldrig hämta igen sig... förrän det blir betydligt mildare. Skulle definitivt föredra en vinter på Kalymnos! Kan inte bli värre än hemma när det är långa perioder av kyla!

/Eva
Svara med citat
Gammal 2010-12-04, 09:34
Monica Ps avatar

Jag växte upp i ett urgammalt hus med vedkaminer och järnspisar . Vedboden var ett jättestort rum i uthusraden. Det fylldes varje år med ved inför vinterns behov. Golven var vintertid kalla så flera lager med trasmattor var helt nödvändiga, och vi hade tjocka tofflor på om vi ens tog av ytterskorna. Jag kan fortfarande i mitt inre öra höra hur det låter när någon borstar av sig snön ute på trappen och stampar (stamp, stamp,stamp) för att inte dra in så mycket snö i farstun.

Nån vuxen steg upp tidigt för att sätta fart på elden i diverse kaminer och spisar. Att bära ved var självklart ett viktigt jobb och ingen kom in från stall och lagård utan att ha med sig en famn eller korg med ved. Då var man en slö typ!

Det var väl mysigt med eldning när man var liten men jag avstår hur gärna som helst från kyla. Var dag som går här utan kalla nordvindar gör vintern en dag kortare.
Svara med citat
Gammal 2010-12-04, 19:00
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Var dag som går här utan kalla nordvindar gör vintern en dag kortare.
Eller hur, Monica! Har hört att det ska bli nordliga vindar imorgon, men det orkar vi väl med några dagar?

Yanna
Svara med citat
Gammal 2010-12-04, 21:09
Monica Ps avatar

Jo, man får väl tåla lite kallare väder så länge det håller sig på plus...
Svara med citat
Gammal 2010-12-04, 21:38
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Jo, man får väl tåla lite kallare väder så länge det håller sig på plus...
...och det varar ju aldrig så länge heller...asså jag njuter av att slippa flera månaders snö och en minimal sommar!
Svara med citat
Gammal 2010-12-05, 14:22
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad

Sant, men jag kunde inte tänka på jul utan snö, ljus som brinner i islyktor, taloxar som kvittrar på träd när jag går i mörkret till julbastu över den snöiga gården, den fullständiga tystnaden. Det är enkelt bara så. Jag kunde tillbringa vår, höst och t.o.m. den största delen av vintern i Grekland, men aldrig min jul och min finska sommar !
Men jag hoppas en god och stilla adventstid till alla här och där!!!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:12.