Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej då, nu åker vi

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-12-26, 10:15
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Inte Grekland men ändå.....

Om en stund sätter vi oss i bilen för att åka till Malmö i sakta mak.
I morgon ska vi flyga till Madrid där vi ska fira nyår. Madrid föll vi för pladask för tre år sedan och bestämde redan då att dit skulle vi igen.
Vädret där ska bli sol i huvudsak och mellan 5-8 grader. Känns ju som sommar jämfört med hemma Snöfritt också vad jag förstår.

Vi ska bara njuta, vandra, shoppa, äta gott och se slottet invändigt denna gång och även ta en dagstur till någon närbelägen stad. Vi ska bo väldigt centralt vid Plaza Tirso de Molina några hundra meter från del Sol och lika långt från Plaza de Mayor.
P g a div. terrorhotsvarningar mot Europeiska huvudstäder i samband med Stockholmsattentatet så avstår vi i år från att trängas på Del Sol med tusentals andra vid 12-slaget på nyårsaftonen. Vi sitter hellre på en bar då och skålar in året.

ETT GOTT NYTT ÅR önskar vi er.

Lissi och cbriss
Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 10:21
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Inte Grekland men ändå.....

Härligt det låter och komma iväg från denna hemska vinter till lite varmare trkter. Ha det riktigt skönt

GOTT NYTT ÅR till er båda!

Riitta
Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 11:31
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

Trevlig resa Lissi, helt rätt att sitta i lugn och ro att skåla in det nya året istället för att trängas!

Camilla
Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 11:55
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Trevlig resa och ett Gott Nytt År!

Glöm inte dom 12 vindruvorna vid tolvslaget......
Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 12:39
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Kör försiktigt!
Och njut sedan dagarna i Madrid, det låter så härligt. På min väderlekstjänst (vejret.tv2.dk) där man kan se vädret ett par veckor fram i tiden, lovas till och med 12 plusgrader i Madrid, sol, torrt och fint, precis vad man behöver just nu.

GOTT NYTT ÅR till er och alla andra!
Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 21:29
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad

Ha det så härligt i Madrid!

Kram Carina
Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 23:48
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Låter fint Lissi. Jag tycker också att Madrid är en härlig stad.
Ha riktigt trevliga dagar där och GOTT NYTT ÅR!
Mats
Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 23:56
Faestis Faestis är inte uppkopplad

Ja men DET måste ju vara helt underbart att åka iväg NU!!
Njut för alla oss som som är kvar i snö och kyla Lissi!!
Ni har valt en "lagom" lång flygresetid för att få avkoppling och en lite mer trevlig temp o.s.v....
Jag är en av dem som inte lockas ett dugg av de längre flygresorna som det t.ex. skulle kunna innebära till tailand....
Jag känner väldigt starkt just NU: OK snö just NU, men försvinn efter tjugonda knut snälla kyla och snö!! - Visst är det vacket med all vit snö som tynger trädens grenar och alla dessa VITA snövallar längs med vägarna mm... MEN - NU räcker det!!
Alla i vårt avlånga land har fått en VIT jul i år. NU är det säkert fler än jag som längtar efter en grön fin vår som lurar snabbt som attan bakom års-skiftet 2010-2011..... hm hm - kanske skulle jag vänta med att skriva detta till nästa år... men lite måste jag ju värma upp känslorna...
Visst står man ut med VINTER i jul - nyårstid... men sen då?!!
Svara med citat
Gammal 2010-12-27, 11:10
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Faestis Visa inlägg
Jag känner väldigt starkt just NU: OK snö just NU, men försvinn efter tjugonda knut snälla kyla och snö!! - Visst är det vacket med all vit snö som tynger trädens grenar och alla dessa VITA snövallar längs med vägarna mm... MEN - NU räcker det!!
Alla i vårt avlånga land har fått en VIT jul i år. NU är det säkert fler än jag som längtar efter en grön fin vår som lurar snabbt som attan bakom års-skiftet 2010-2011..... hm hm - kanske skulle jag vänta med att skriva detta till nästa år... men lite måste jag ju värma upp känslorna...
Visst står man ut med VINTER i jul - nyårstid... men sen då?!!

Håller med dig till 100 procent!
Efter tjugondag Knut vill jag ha bort all snö och all kyla! Då kan vintern gå och lägga sig i ide! Jag skulle vilja bo någonstans där jag slipper detta... från oktober/november till nån gång i mars/april... Men jag får vänta några år till innan jag ens kan börja fundera, men jag har i alla fall maken med mig i tankarna då vi kan sitta och spåna...

/Eva
Svara med citat
Gammal 2010-12-29, 09:47

En halsning fran Madrid. En gastdator star till vart forfogande pa koksbordet sa man kan ju inte lata bli.--- Har ar ca 10 grader varmt och varmare i solen sa vi njuter for fullt. I gar strosade vi runt i ca 7 tim bla i Parque oest-den parken var vi inte i forra gangen. Idag ska vi bussluffa i stan. Vi har veckokort sa vi aker hur vi vill. Ett bra satt att se andra delar av stan. God mat, bra priser, god dryck...Vi njuter!!
Lisa o Claes
Svara med citat
Gammal 2011-01-04, 17:33

Så var vi hemma igen efter en härlig vecka i ett för det allra mesta soligt Madrid, där temperaturen stadigt höll sig mellan 10-15 grader. Gick man i solen så var det varmare och då åkte jackorna av. Mat och dryck var jättehög klass på till mycket bra pris!
Till skillnad från grekiska erbjudanden om färdiga menyer så är de man äter i Spanien väldigt prisvärda om man vill prova en 2-eller 3-rättersmeny. Man har många alternativ att välja mellan för att pussla ihop sin meny, där alltså 3 rätter, plus vin eller annan dryck samt bröd ingår. Men portionerna är stora så man blir lätt proppmätt!

En trevlig upplevelse var att uppleva första dagen av det spanska rökförbudet på barer och restauranger som infördes 2 jan. Helt plötsligt var det JÄTTEMYCKET uteserveringar och folk som stående utanför barena intog öl/vin/tapas. Vi satt VÄLDIGT skönt och rökfritt inomhus, ganska ensamma dessutom. Detta beslut ogillas skarpt av barägare men det är väldigt skarp efterlevnad. Alla askfat ut!

Vi koncentrerade oss denna gången på delar av staden som vi inte såg förra veckobesöket 2007, så nu har vi verkligen sett Madrid tycker vi. Hela dagarna har vi promenerat och njutit och har använt vårt 5-dagarskort till att snabbt förflytta oss någon station då vi kommit till ställen vi varit på förr. Så många fina parker det finns! Shopping blev det nästan inte alls denna gång, det tog vi oss inte tid till.
En av höjdpunkterna var att se Kungliga slottet...WOW! Vi kom när det precis hade öppnat och då var det "bara" en timmes kötid att komma in....Väl inne var 33 salar öppna inkl rummen med alla rustningar...VILKEN LYX...svårt att föreställa sig allt detta överflöd medan folket svalt. En trevlig dag var det.

En annan höjdpunkt var när vi åkte tåg ut på landet en dag och fick åka 249km/tim.Det slog lock för öronen.

Vi bodde enkelt men mycket bra på ett Hostal vid Tirso de Molina,rent och snyggt med eget nyrenoverat duschrum och sköna sängar 5 min till fots till antingen Sol åt ena hållet eller Plaza de Major åt andra. Metron på andra sidan gatan...50 euro/natt med kök att tillgå med mikro, vattenkokare, brödrost citruspressm mixer, kyl/frys. Även kyl och kassafack på rummet + fri internet. Kan rekommenderas.

Vi är mycket nöjda med resan förutom inledningen och slutet med att försöka ta sig till och från Hyllie med tåg till Kastrup. Helt bedrövligt med alla inställda tåg och förseningar. 3 timmar tog det oss dit från Malmö och drygt 2 hem, bara över bron....När vi kom hem var det inte ens snöväder eller särskilt kallt, men ändå gick inte tågen mer än med timslånga förseningar. Hundratals resenärer väntandes på tåg som bara inte kom...
Nä nu blir det Göteborg istället som avreseort efter vårens Grekresa som tyvärr går från Kastrup.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-01-04, 20:52
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Hej Lissi!

Kul att ni hade det så bra

Att ni inte tog en taxi istället för att vänta 3 timmar.
Det hade visserligen kostat 400 spänn mer, men det hade det väl varit värt en sån här dag.
Vi bor själv så långt man kan från Bron om man håller sig inom Malmös stadsgräns.
Vårt rekord från ytterdörren med taxi till kastrup samt incheckning av bagage och passering förbi säkerhetskontrollen är prick 45 minuter
Svara med citat
Gammal 2011-01-05, 19:33
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
...en härlig vecka i ett för det allra mesta soligt Madrid... mat och dryck var jättehög klass på till mycket bra pris!

En av höjdpunkterna var att se Kungliga slottet...WOW! En trevlig dag var det.

En annan höjdpunkt var när vi åkte tåg ut på landet...

Vi bodde enkelt men mycket bra... rent och snyggt med eget nyrenoverat duschrum och sköna sängar...

Vi är mycket nöjda med resan
Sååå hääärligt det låter!

Vintern kommer att kännas kortare med den upplevelsen, det är jag säker på!
Svara med citat
Gammal 2011-01-05, 19:49

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Sååå hääärligt det låter!

Vintern kommer att kännas kortare med den upplevelsen, det är jag säker på!
Ja Marianne, det känns väldigt lätt att gå till jobbet!!

Vi gillar verkligen Madrid, en samtidigt liten som stor stad....Väldigt trevliga människor och det som var vår favoritbar förra gången, att stanna till vid för en kaffe, en frukost eller en matbit blev även denna gång favoriten
Nu blir det nog inte Madrid fler gånger men andra platser i Spanien lockar.

Lissi - mycket nöjd
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:16.