Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-12-27, 22:47
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 592
Standard Norwegian

Hej!
Jag har legat lågt med att leta resor till sommaren, men nu kan jag inte hålla mig längre .

Jag har några frågor om att resa med Norwegian som jag hoppas att någon vet svaren på.
1. Man betalar för antal bagage när man bokar resan. Är handbagaget ett kolli? Ska jag fylla i 2 kollin - ett handbagage och en stor ryggsäck? (Varje kolli kostar 90 :-)

2. Då vi reser med barn vill man ju sitta med dem. Måste jag boka sittplats då eller finns servicen att jag får sitta med mitt barn ändå? Kan ju inte lämna en 4-åring på ett eget säte.

Må gott i kylan!

Hälsar Ofelia
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-12-27, 23:01
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Norwegian

Handbagage 10 kg ingår. Sen betalar du för incheckat bagage som får väga 20 kg/kolli.
Gunilla
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-12-28, 19:41
Bett Bett är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 18
Standard Sv: Norwegian

Hej,

Jag rekommenderar att boka sittplats. Vi med Norwegian från Santorini förra sommaren och fick inte platser tillsammans. Efter lite tjafs ombord fick en vuxen sätta sig med barnen (6 o 9 år), men det tog en bra stund. Vid incheckningen var de stenhårda, vi hade redan seatats och det gick absolut inte att ändra på .

/Bett
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-12-28, 22:40
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 592
Standard Sv: Norwegian

Tack snälla för svaren! Nu vet jag hur jag ska boka.

/Ofelia
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-12-29, 07:59
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Norwegian

När vi åkte med Norwegian förra sommaren, bokade vi platser på deras hemsida redan när vi köpte resan. Kostade inget och vi fick de bästa platserna längst fram (bra benutrymme). Rekommenderar starkt att ni också gör det.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-12-29, 08:09
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Norwegian

Citat:
Ursprungligen postat av Bluesea Visa inlägg
När vi åkte med Norwegian förra sommaren, bokade vi platser på deras hemsida redan när vi köpte resan. Kostade inget och vi fick de bästa platserna längst fram (bra benutrymme). Rekommenderar starkt att ni också gör det.
Ser på vår beställning: Förbokning av platser kostar 90 kr per person och enkelresa enligt vår beställning till Kreta nu i maj. Men det är det värt - tycker vi!

Lena
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-01-10, 18:31
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Norwegian

Vi bokade sittplatser första gången vi reste med Norweigean, vi fick visserligen sitta tillsammans men inte på de platser som vi bokat. Ska man betala vill man ju ha de platser man valt så vi kände oss lite lurade. Blir ju ändå nästan 800 kr för en familj på fyra och då vill man ju ha de platser man valt. När jag kontaktade bolaget svarade de bara att det berodde på att de aldrig i förväg vet vilket flygplan de ska använda, radantal och sittplatser kan alltså variera. Viktigast när man gör en förbokning är ju kanske att få sitta tillsammans men det kan ju vara lika viktigt att få sitta tex vid en nödutgång eller långt bak/fram i planet. Efter det har vi inte brytt oss om att betala för sittplaster och har alltid fått sitta i hop. Barn ska inte placeras utan en vuxen anhörig, däremot kan en familj på fyra delas upp på olika rader enligt anställd på Norweigean.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-01-10, 20:51
Stephan Stephan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 138
Standard Sv: Norwegian

Citat:
Ursprungligen postat av ofelia Visa inlägg
Hej!
Jag har legat lågt med att leta resor till sommaren, men nu kan jag inte hålla mig längre. (...)
Hei,
Om du søker på www.norwegian.se og klikker på "Bra att veta", så finner du mye oppdatert info om både det du spør om og mye annet.

Vennlig hilsen
Stephan L Sandemose
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-01-10, 21:24
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 087
Standard Sv: Norwegian

Lite lustigt med Norwegian, jag försökte hitta hur barnvagnen räknas men hittade inget. Längre fram då man håller på och bokar så kommer man slutligen till informationen att den är gratis att ta med.
Sedan kan man ju fundera hur de tänker om de sätter småbarn separerade från sina föräldrar. Kanske skulle testa att låta dem sitta utspridda så skulle man själv få en lugn flygning, kan bara bli lite tungt för flygvärdinnorna som då får se till att de ensamplasserade barnen trivs bra på resan.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-01-11, 20:36
jennylns avatar
jennyln jennyln är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Borlänge
Inlägg: 84
Standard Sv: Norwegian

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Kanske skulle testa att låta dem sitta utspridda så skulle man själv få en lugn flygning, kan bara bli lite tungt för flygvärdinnorna som då får se till att de ensamplasserade barnen trivs bra på resan.
Ha ha, ja det vore fint...

Vi bokade med sittplatser och läste också att barnvagn är gratis att ta med. Däremot kostar "plastpåsarna" om man vill packa i dem. Funkar jättebra med egna grövre sopsäckar med namntag på..Kom igåg att ta med till återresan också. Kan också vara bra att berätta om ni ska åka taxi sen, de får många rynkor i pannan med hur de ska få in barnvagn, resväskor o dyligt i skuffen! Men en redig kvinna fixar det själv, då taxichuffören tvättade sina oljiga händer med våtservetter från min skötväska. Phu, vilket minne!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-01-17, 12:00
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 915
Standard Sv: Norwegian

Hejsan.
Vi åkte med Norwegian i somras, två vuxna och en sexåring. Hade inte bokat platser. Före resan mailade vi och frågade om det är vanligt att de inte placerar barnen med vuxna. För allas trevnad borde det ju inte förekomma alls, tyckte vi. Svaret vi fick var "att i möjligaste mån placeras barnen bredvid iallafall en av föräldrarna, men kan ej garanteras om inte platsbokning sker".
Vi struntade i platsbokning, och fick sitta ihop både till och från Kreta.
Lycka till!
Lena
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-01-17, 13:04
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Norwegian

Å andra sidan förstår jag inte varför man inte bokar sittplatser på Norwegians hemsida. Det är billigt, det går fort och man får sitta tillsammans.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-01-17, 13:29
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Norwegian

Citat:
Ursprungligen postat av Bluesea Visa inlägg
Å andra sidan förstår jag inte varför man inte bokar sittplatser på Norwegians hemsida. Det är billigt, det går fort och man får sitta tillsammans.
...men det får man ändå. Åtminstone enligt vår och våra vänners samlade erfarenhet på området.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-01-17, 13:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Norwegian

Vi bokade inga sittplatser sträckan Arlanda - Umeå och visst satt vi tillsammans. Den lille i mors knä och den store bredvid mig. Tror inte att några små barn placeras någon annanstans än i närheten av sitt resesällskap. Som du skriver Janérik vem vill ta hand om någon annans småbarn. Dom kronorna som sparas på att inte förboka sittplatser kan man göra något roligare för.

Eva
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-01-17, 16:03
Lindizs avatar
Lindiz Lindiz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 325
Standard Sv: Norwegian

Vi har aldrig bokat plats och har alltid fått platser brevid varandra. Återstår att se om det är samma i år.

Jag tycker det är dyrt. 270:-/enkelresa för oss. Och lika mycket hem. Jösses.. jag kan ju äta en fin middag i grekland för dom pengarna.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-01-17, 23:08
Marie_W Marie_W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 249
Standard Sv: Norwegian

Åkte med man och 2 barn, inga förbokade platser. Vi blev placerade på skilda platser runt om i planet, men vi checkade in sent...väldigt sent...

De som checkar in tidigt brukar få platser ihop. Nu bokar vi oftast...det är ju roligare att sitta och längta tillsammans...

Marie
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT