Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-06, 16:16
Marie_W Marie_W är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006
Standard Finast-Amorgos,Folegandros eller Symi

Hej!

Har varit sugen på alla öarna en längre tid... har läst massor och fått en del svar, men blir lite kluven också....

Om vi prioriterar FANTASTISK utsikt från rummet, MED solnedgång, rent och fräscht boende med EGEN balkong. Vilken ö och vilket pensionat väljer vi då? Behöver alltså en ö där vi kan bo lite "högt" på västra sidan....

Sedan vill vi kunna vandra runt till sevärdheter och stränder, vi hyr gärna moppe.

Vilken ö är charmigast och har mest att "upptäcka"?

Vi gillar Tilos, Karpathos, Falassarna på Kreta, Naxos gamla gränder....Utsikten i Fira/Oia på Santorini....

Kanske någon som gillar samma som kan tipsa?

Marie
Svara med citat
Gammal 2011-01-09, 14:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Finast-Amorgos,Folegandros eller Symi

Citat:
Vilken ö är charmigast och har mest att "upptäcka"?
Den frågan är lätt att besvara: Amorgos. Folegandros är också en charmig ö, men där finns inte lika mycket att upptäcka som på Amorgos. Symi går inte att jämföra med de andra öarna. Hamnbyn Yialos är extremt vacker, men det finns inte så mycket att se utöver det. Tycker i alla fall jag.

Vacker solnedgång får ni från Katapola på Amorgos, och Chora på Folegandros.
Svara med citat
Gammal 2011-01-09, 20:33

TACK för tipset, det lutar åt Amorgos och då får det ju bli Katapola

Marie
Svara med citat
Gammal 2011-01-10, 08:30
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Marie_W Visa inlägg
TACK för tipset, det lutar åt Amorgos och då får det ju bli Katapola
Bra val!
Svara med citat
Gammal 2011-01-10, 09:12
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Svårt val båda är mycket fina öar och som Janne skriver finns det mer att se på Amorgos men maten är enligt min uppfattning rent generellt lite godare på Folegandros. Det finns inte mycket som slår de små vackra torgen på Folegandros och solnedgången uppifrån kyrkan är sagolik. Här ser du havet från tre håll. Kastro är fantastiskt vackert och hela Chora är det mest välskötta jag sett.

På Amorgos kan du sitta på något enkelt trevligt ställe i hamnen och se segelbåtarna lägga till. Vissa är så fina att de har personal som serverar frukost till ägarna. Ibland är det som ett skådespel framför öppen ridå. Du vandrar lätt till Chora och fikar eller äter en bra måltid i de mysiga gränderna. Här har jag ätit en av de godaste valnötspajerna i mitt liv. Amorgos röda guld kan du inhandla på petflaska och kultfilmen Det stora Blå visas utomus varje kväll.

Oavsett vilken ö du väljer blir du nog inte besviken.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-01-11, 20:47

Tack Eva!

Det är du som fått mig så intresserad av Folegandros...allt bra du har skrivit om ön... Vem vet, det kanske blir en avstickare dit också på ett par dagar... Du har skrivit om ett hotell precis vid klippkanten som hade fin utsikt. Kommer du ihåg vad stället hette?

Marie
Svara med citat
Gammal 2011-01-11, 22:28
Eva Ls avatar

Det heter Fata Morgana och var jättefint. Var flera gånger hembjuden till ett par som bodde där. Själv bodde jag på Aegeon som ligger 50 m in från kanten. Hade en underbar uteplats men ingen havsutsikt. Tror att några rum på andra våningen hade viss havsutsikt.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-01-12, 10:51
Eva Ls avatar

Ett av fotona från mitt resebrev från 2007 är taget från hotellet. Det med texten fin utsikt från hotellet där Elsie och Noel bodde. På hotellets hemsida finns många fina foton och bilder av de trevliga rummen.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-01-12, 10:54
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Ett av fotona från mitt resebrev från 2007 är taget från hotellet.
Det finns här.
Svara med citat
Gammal 2011-01-12, 13:01
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Det heter Fata Morgana och var jättefint. Var flera gånger hembjuden till ett par som bodde där. Själv bodde jag på Aegeon som ligger 50 m in från kanten. Hade en underbar uteplats men ingen havsutsikt. Tror att några rum på andra våningen hade viss havsutsikt.

Eva
Var själv där och tog en öl vid poolen. Ett helt fantastiskt läge. Tyvärr medgav inte vår budget att vi kunde bo där då (juli), men vi har det i åtanke inför en lågsäsongsresa.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2011-01-12, 22:42

Fata Morgana...vilket fint hotell...kan bara önska att resekassan räcker till ett par nätter... Kanske bättre att försöka boka på plats?

På Amorgos, är det ok att boka när man kommer dit? Reser i mitten av Juni... vill ju gärna ha den där utsikten så vi kommer att leta boende i Katapola...

Marie

Senast redigerad av Marie_W den 2011-01-12 klockan 22:55.
Svara med citat
Gammal 2011-01-13, 00:12
Annwi Annwi är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006

Vill rekommendera hotell Anemousa på Folegandros. Det ligger nära Fata Morgana men är MYCKET mer prisvärt. Ligger precis på klippkanten, ingenting framför. Alla rum har fin utsikt över havet och chora, några rum har enastående utsikt! Mycket rent och välskött, hjälpsam personal. Pool. Vi fick välja mellan tre olika rum när vi var där i juni i somras. Några minuters gångväg till torgen i Chora. Ska man klaga på något är det väl att vissa uteplatser är aningen små och att det inte finns studios. Rummen har kylskåp men ingen köksutrustning.
Rummen på övervåningen är bäst men något dyrare. Vi betalade 50 E för ett jättestort rum. Svalt och skönt, trots att det var väldigt varmt behövde vi bara sätta på ACn en kort stund. Fri transport till och från hamnen.

På Amorgos tycker jag att det är bäst att bo hos Eleni i Katapola, absolut bästa utsikten! Även fin utsikt hos the Big Blue och pension Anna (med röda fönsterluckor).
Min personliga favoritö är Amorgos, ingen annanstans är havet så blått! Folegandros kommer inte långt efter.

Anne
Svara med citat
Gammal 2011-01-13, 08:42
Eva Ls avatar

Anemousa är också väldigt fint men jag har inte varit in i några rum där. Fata Morgana ligger också direkt vid kanten och har inget framför. Tror att det par jag umgicks med betalade 55 euro i första halvan av juni 2007 på Fata Morgana. Om det är dyrare än Anemoussa vet jag inte men de var nöjda och tyckte att det var väldigt prisvärt. Jag skulle fått ett rum för 50 euro men eftersom min budget låg på en annan nivå var det inget alternativ. Jag kunde bo för hälften på Aegeon och det passade mina krav. Byggt som en liten cykladisk by och väldigt välskött med ett litet men mycket modernt och fräscht badrum. Med eget olivträd på uteplatsen hade jag allt vad jag önskade mig. Kanske priserna gått upp en del sen dess. Vet att Aegeon var ganska fullbokat från midsommar och framåt.

Folegandros är en mycket popukär ö så i högsäsong är det nog klokt att förboka. I låg och mellansäsong kan det vara bra att välja på plats eftersom priset då oftast blir ett helt annat. Bra att komma dit en vardag eftersom ön även är populär hos fastlandsgrekerna.

Vi kom från Sikinos och tog bussen upp till Chora. Det är litet och behändigt och enkelt att gå runt och leta boende. Jag började knacka dörr vid busstorget men paret jag umgicks med åkte direkt till Fata Morgana sen resbyrån ringt upp och kollat att det fanns lediga rum. Hustrun till den som äger Aegeon har ett fint ställe nära busstorget där det var fullt men hon ringde efter sin son som körde mig och mitt bagage den korta vägen till Ageon så då behövde jag inte leta mera.

Eva

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-01-13, 09:40
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
På Amorgos, är det ok att boka när man kommer dit? Reser i mitten av Juni... vill ju gärna ha den där utsikten så vi kommer att leta boende i Katapola...
Ni kan leta boende när ni kommer dit. Gå längs kajen och kolla vad som passar er. Eleni Rooms, där jag alltid bor, kan ha fullt i mitten av juni. Men det finns andra ställen med fin utsikt.
Svara med citat
Gammal 2011-01-14, 17:07
mariamia61 mariamia61 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Amorgos är också min personliga favoritö. Vill du gärna bo hos Eleni så förboka redan nu, det är alltid fullbokat från mitten av juni. Eleni har verkligen den absolut finaste utsikten och att sitta på en av balkongerna och njuta av solnedgången är det inte mycket som kan överträffa!!! Jag har också bott flera gånger på Big Blue och en gång på Pension Anna som även de har strålande utsikt. Big Blue har renoverat alla sina rum nu men be om att få ett rum högt upp.

Vad gäller Folegandros är det också en fantastisk ö. Topp 3 på min lista! Jag bodde en natt på Fata Morgana juni förra året och fick då betala 75E för ett fint dubbelrum med drömutsikt. Vi prutade ner priset från 90E! Gick sen runt i Chora och hörde oss för om boende och hamnade på Anemoussa som jag också verkligen vill slå ett slag för. Visst, Fata Morgana är ett snäpp bättre ,men den höga prisskillnaden är totalt omotiverad. Vi bodde lyxigt på Anemoussa för 45€ natten. Vi hade det minsta rummet och bodde på bottenvåningen men hade en jättefin liten uteplats med ett träd där vi satt i skuggan och bara njöt hela dagarna!!! Vi hade kunnat få ett rum på andra våningen men det var varmt och vi ville verkligen sitta under det där trädet. Om du googlar på anemousahotel så hittar du deras hemsida och kan se bilder bl a på "vår" uteplats med det lilla trädet. Rummen är mycket fräscha och otroligt välstädade. Frukost på terassen med vidunderlig utsikt kostar 8€ har jag för mig. Den var bra, helt OK och lite till. Vill du bo med den ultimata utsikten, nästan hängande ut över klippkanten ska du höra med hotell Kastro, ligger inne i det gamla kastrot och är otroligt häftigt att bo på, men min budget tillåter inte att bo där mer än en natt! Se till att du får rum mot havet annars är det ingen vits med att bo där. men som sagt, hotell Anemoussa är ett av de bästa boendena på Folegandros och prisvärt, lyx för liten peng!!!

Mia
Svara med citat
Gammal 2011-01-15, 17:06

TACK snälla ni!!

Anemoussa verkar ju vara hur fint som helst det också

Kommer nog att bli en bra semester, vi har fått RIKTIGT bra goda råd, nu är det bara att välja!!

Från Eleni, går solen ner i havet "rakt framifrån", eller går den ner typ...bakom berget?

Marie
Svara med citat
Gammal 2011-01-15, 17:15
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Från Eleni, går solen ner i havet "rakt framifrån", eller går den ner typ...bakom berget?
Det beror på vilken årstid ni är där.

Så här ser det ut i början av juni. Fint va!
Svara med citat
Gammal 2011-01-15, 17:31

Väldigt fint...vill vara där NU!!

Marie
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:40.