Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Södra Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-09, 21:35
jennylns avatar
jennyln jennyln är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009
Standard Paleochora here we come...

Nu är det mesta bokat. Flyget är klart sedan länge. Åker sista april och är borta en vecka. Har haft mailkontakt med några i Pal.
Haris erbjöd havsutsikt apartments för 35 E.
Yiorgos (samma fast nyare) utan havsutsikt något större för 40 E.
Studio George för 35 E.
Joannas var dyrt 50 E, men kunde fixa billigare om vi stannade i 8 nätter...(flyget går ju lixom hem)
Poseidon skrev inget pris (rum 8 var upptaget som vi frågade efter) och de rekomenderade Niki houses istället.

Låter det ena bättre än det andra?
Haris verkar vara en favorit, har jag fel? fick ju låna poolen på Yiorgos också...

/ Jenny
Svara med citat
Gammal 2011-01-10, 08:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Paleochora here we come...

Citat:
Ursprungligen postat av jennyln Visa inlägg
Låter det ena bättre än det andra?
Jag tycker nog att Haris låter bäst: bra pris, och mycket bra läge.
Svara med citat
Gammal 2011-01-10, 10:41
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Helt enig med Janne, Haris är en prisvärd pärla. Vill dock sätta ett frågetecken för att Yorgis skulle ha rum utan havsutsikt. Så högt beläget, och därtill med hiss. Sprillans nytt också. Vi har bott på båda alternativen och fann ändå det marknära Haris allra bäst. Yorgis saknade förra året wlan, men det intresserar ju endast de med laptop i bagaget....

Arne
Svara med citat
Gammal 2011-01-11, 20:06
jennylns avatar

Ja visst verkar det bra på Haris. Måste ju prova själv också... Ska prata ihop mig med sambon också.
Arne; nej ingen laptop för vår del, släpar med tillräckligt då vi har två barn och endast reser under en vecka.
Är sugen redan nu o kolla på höstresa.
Kram
Svara med citat
Gammal 2011-01-23, 21:45
jennylns avatar

Bör man förboka en taxi från Chania flygplats då man landar 18:50 och ska vidare till Paleochora? 2 barn som behöver bilstol (om det finns???) och barnvagn och 2 resväskor?
Svara med citat
Gammal 2011-01-23, 22:25
jennylns avatar

Citat:
Bör man förboka en taxi från Chania flygplats då man landar 18:50 och ska vidare till Paleochora? 2 barn som behöver bilstol (om det finns???) och barnvagn och 2 resväskor?
Hittade en sida att förbeställa taxi på: notan slutade på 141,6 E. Svindyrt! Ska det vara så?
Svara med citat
Gammal 2011-01-24, 06:26
Smultron Smultron är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Det är ganska långt från flygplatsen utanför Chania till Paleochora så att åka taxi hela vägen blir dyrt! Dessutom tar de ut en rejäl extraavgift om man förbokar. Det blir betydligt billigare om ni tar taxi till busstationen i Chania och sedan buss till Paleochora.
Det går också bussar mellan flygplatsen och busstationen, fast de går inte jätteofta. Googla på "Ktel crete" så hittar du busstidtabeller. Vet inte om det alltid är så, men när jag landade mitt på dagen i april förra året så var det inga problem att få tag i en taxi utan att ha förbokat. Men det finns kanske någon mer van Kreta-resenär som kan svara på hur taxi-tillgången brukar vara.
Svara med citat
Gammal 2011-01-24, 10:53
lemon lemon är inte uppkopplad

Med tanke hur dyrt det var med taxi, så är det nästan billigare att hyra bil. Tillgången till hyrbilar är god och priserna är tämligen låga. Vi har förbokat hemifrån de senaste åren.

Dessutom när man de fina stränder som finns runt Paleochora medelst egen bil och transporten tillbaka till flygplatsen kan man ju styra efter egen klocka.
Trevlig resa!
Svara med citat
Gammal 2011-01-28, 17:38
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Det går att hyra bil den ena vägen också om man vill, dvs. hyra i Chania och lämna i Paleochora - eller tvärtom. Såg den möjligheten hos uthyrningsfirma i Paleochora. Själv skulle jag dock inte göra det om jag landade kl. 18.50 och inte hade kört sträckan förut. Jag skulle inte heller välja taxi så sent, ni kommer att åka i mörker hela vägen och missa den vackra turen ni i stället kan göra med bussen nästa morgon. Åker ni taxi på kvällen kommer ni fram framåt 22-tiden och får inte mycket ut av första kvällen. Tar ni däremot ett rum i Chania kan ni gå ner på stan och få en trevlig måltid innan läggdags och sedan försöka vara friska och komma igång i tid nästa morgon så att ni kan hinna med bussen redan vid 08.15 (gick den i alla fall i sept./okt.), så har ni i alla fall hela dagen i Paleochora. Nästa buss går kanske först vid 12-tiden - och då missar ni många fina timmar i Paleochora. Men det är kanske en fråga om temperament vad man väljer.

141 euro för taxin låter ganska mycket, men det är en lång väg och förutbeställning kostar säkert extra. Vi åkte från Chania till Elafonissi 2002, det kostade 60 euro då, inte förutbeställt, men det är ju några år sedan.

Om du tycker att Joannas pris var högt så ska du inte vara ledsen att Poseidons nr. 8 var upptagen, tror inte den varit billigare. Men Poseidon har också andra rum med utsikt, nr. 8 är bara en större lägenhet. Har bekanta som bodde i Nikis House för en del år sedan, de var väldigt glada för den lägenheten de hade, den ligger i smågatorna i stan, lägenheten var rymlig med ett fantastiskt fint kök, om man nu har barn med och vill laga maten själv så var det toppen, men inne i stan var det helt utan utsikt förstås.

Tror att ni blir nöjda hos Haris också. Har ni barn med så kanske ni ska be om deras "lägenhet", jag tror att det är nr. 9. Dubbelrum med kök där det var extrasäng i form av en bäddsoffa, om jag minns rätt.

Hoppas ni får en fin vecka!
Svara med citat
Gammal 2011-04-11, 13:23
jennylns avatar

Nu är allt fixat, resa inkl. transfer, bokat hotell på hemresan i Sverige och beställt EU-sjukvårdskorten från Försäkringskassan etc.

Nu är det bara påsken kvar, sen drar vi.
Barnen börjar förstå, har lånat böcker på biblioteket och bläddrat i kataloger. Åh så skönt

Vart tillbringar ni våren?
/ Jenny
Svara med citat
Gammal 2011-04-11, 15:16
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Njut av våren i Paleochora!
Grattis!
Svara med citat
Gammal 2011-04-11, 20:39
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011

Vi åker till Paleochora i morgon för att kolla ett par vandringar, om det dykt upp något nytt så sänder jag dig info men transfare klart låter bra.
vilken resebyrå åker du med som har buss till PH eller är det hotellet.

Ni kommer att få en toppen semester.
Olle
Svara med citat
Gammal 2011-04-14, 19:52
Fysimeras avatar

PH väntar på er och Haris såg mysigt ut.

Stranden lockade men det blev ej bad.

När vi är ute på testvandringar så hinner vi ej med semester men det är viktigt att testa alla vandringar innan kunderna kommer.
Irini ravinen är översvämmad och det går ej att gå den ännu.
Man kommer ca 2 km uppefrån 1 km nerefrån sen är det stopp med vandringsgrupp.
Kvällssolen på västra stranden i PH.

Vandringen till Elafonises fungerar men ett ras före kyrkan, så vi rekomenderar att man tar grusvägen till Ag Ioanios kyrkan som ligger en timme från start mot Elafonises.

Nu hemma igen och packar väskorna för en vandringsvecka på Östra Kreta.

Olle
Svara med citat
Gammal 2011-04-19, 22:19
jennylns avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Fysimera Visa inlägg
vilken resebyrå åker du med som har buss till PH eller är det hotellet.

Ni kommer att få en toppen semester.
Olle
Vi fixar resan själv med Norwegian. Jag bad hotellet fixa transfer med taxi, förbeställt med barnstolar i bilen etc.

Nu börjar det dra ihop sig, ni verkar haft sköna vandringar med underbara bilder och vyer.
Svara med citat
Gammal 2011-04-20, 20:48
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Citat:
Vi fixar resan själv med Norwegian. Jag bad hotellet fixa transfer med taxi, förbeställt med barnstolar i bilen etc.

Nu börjar det dra ihop sig, ni verkar haft sköna vandringar med underbara bilder och vyer.
Fick ni ett bättre pris på taxin på det sättet? Vi åker med samma flyg(?) 4 juni och har också tänkt oss till Paleochora.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2011-04-20, 22:54
jennylns avatar

Jo verkligen bättre pris. Trolegen för att hon var Grek som beställde, till oss som är turister.
Svara med citat
Gammal 2011-04-22, 23:31
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Citat:
Jo verkligen bättre pris. Trolegen för att hon var Grek som beställde, till oss som är turister.
Tack för den informationen, får fundera lite extra på det alternativet.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2011-05-16, 15:06
Fysimeras avatar

Tror att ni blir nöjda hos Haris också. Har ni barn med så kanske ni ska be om deras "lägenhet", jag tror att det är nr. 9. Dubbelrum med kök där det var extrasäng i form av en bäddsoffa, om jag minns rätt.

Hoppas ni får en fin vecka![/quote]

Jag sitter nu på rum 9 på Harris
Det är såå fint som Marianne beskrev, solen skiner jag hör hur vågorna sakta slår mot stranden.
Rum 9 för mig i framtiden är ju här flera gånger om året så jag vill tacka för detta tips.
Olle
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:53.