Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-16, 12:12
Nickisa Nickisa är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010
Standard Bila till Grekland i sommar 2011?

Vilken väg ska man ta, vilken är bäst, snabbast, vart brukar ni övernatta på vägen, åker från stockholm, vad kostar det att bila ner osv? Vi har alltid tagit flyget ner, men i år är vi beroende av bil, så frågan är om man ska bila ner eller ta flyg och hyra bil i 3v, vilket är mest lönsamt!
Svara med citat
Gammal 2011-01-16, 19:33
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008
Standard Sv: Bila till Grekland i sommar 2011?

[QUOTE=Nickisa;229492]Vilken väg ska man ta, vilken är bäst, snabbast, vart brukar ni övernatta på vägen, åker från stockholm, vad kostar det att bila ner osv? Vi har alltid tagit flyget ner, men i år är vi beroende av bil, så frågan är om man ska bila ner eller ta flyg och hyra bil i 3v, vilket är mest lönsamt![/QUOTE

Om inte själva grejen med att bila (vilket ju kan vara en upplevelse kan jag tänka om man tar sig nån dag här och där på vägen för att se ett nytt ställe) är en del av det hela tror jag att det blir billigare (beror ju lite på avd flygbiljetten hamnar på) och enklare att hyra. Ju längre man hyr desto bättre pris är min erfarenhet så med tre veckor borde ni kunna få ett ganska bra pris. Gå in på economycarrentals och spökboka så får du ett hum om vad det kan landa på, skulle tippa på 25-35€ per dag beroende på bil. Sen kan du ju alltid kontakta andra firmor och deala lite. Jag har vänner som direktkört Sthlm-Aten på ca tre dygn via Balkan, men då var det skiftkörning och knappt några stopp. Ska ni via Italien gäller det att passa färjan som tar dig till Patra men den är inte så billig. Vad som också kostar under vägen och som är viktigt att kolla upp är olika avgifter/vägtullar/tillstånd som måste betalas, vilka varierar beroende på land man befinner sig i.
Svara med citat
Gammal 2011-01-16, 23:00
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Nickisa Visa inlägg
Vilken väg ska man ta, vilken är bäst, snabbast, vart brukar ni övernatta på vägen, åker från stockholm, vad kostar det att bila ner osv? Vi har alltid tagit flyget ner, men i år är vi beroende av bil, så frågan är om man ska bila ner eller ta flyg och hyra bil i 3v, vilket är mest lönsamt!
Från Stockholm kan du ta vägen E22 genom Kalmar till Karlskrona, från Karlskrona boka färjan hos Stena Line som tar er direkt till Polen - Gdynia. Därifrån kör ni hela tiden på vägen nummer 1 via Lodz och Krakow till Slovakien. I Polen betalar man inga vägtullar. Vid gränsen till Slovakien köper ni märke som ni limmar på bilrutan. Ni kör förbi Bratislava mot Budapest. Vid gränsen till Ungern köper ni ett märke till och limmar igen på bilrutan. Ni kör förbi Budapest och kör mot Belgrad i Serbien. Ni åker genom Serbien förbi Belgrad, passerar Makedonien och kör förbi Skopje och sedan kommer ni direkt till Grekland. Märken till bilarna, så kallade vägavgifter är billiga både i Ungern och i Slovakien. Fråga vid serbiska och vid makedoniska gränser om ni betalar några avgifter där. Det är den närmaste vägen med bil från Stockholm till Grekland och den billigaste också. De här huvudvägarna är också bra och ofta mycket bra likadant som vi har här i Sverige. Många kör genom Italien och betalar mycket för färjan eftersom de inte undersöker andra möjligheter och kanske aldrig tittar på Europakartan. På så sätt missar man förmånligare alternativ. Man kan övernatta med bil på små pensionat, privata hus med övernattning och frukost (som Bed & Breakfast i England) eller på en stuga på campingplatsen. Man kan köpa en bok om campingplatser i hela Europa. Där kan man övernatta i en stuga, på ett motell eller ta med sig tält som man kan också använda i Grekland där det är varmt under sommaren. Att hyra bil i tre veckor plus att betala flyg kostar säkert mer än att ta egen bil och ta ovan nämnda vägen. Lycka till med resan vad ni än väljer.

Senast redigerad av Enigma den 2011-01-16 klockan 23:11.
Svara med citat
Gammal 2011-01-16, 23:24
Görans avatar
Göran Göran är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Jag håller med Enigma i det stora hela - jag och sambon åkte bil till Thessaloniki förra året och om du vill kan jag ge dig detaljerad information om vår resa. Vi tog nattfärjan från Karlskrona och övernattade sedan i södra Polen och Serbien innan vi sent på den 4:e dagen nådde Thessaloniki. Vi följde E75 hela vägen och körde ca 70 mil per dag. Vi var ute totalt 23 dagar inklusive resdagarna genom Europa.
Jag kan varmt rekommendera bilalternativet, men var beredda på att det är tufft att sitta 12-14 timmar i bilen varje dag. Å andra sidan är det perfekt att ha tillgång till egen bil på plats i Grekland!
Lycka till med planerandet inför sommaren!
/Göran

PS, du kan också läsa i denna tråd om samma sak

http://www.kalimera.nu/forums/showth...009#post213009

Senast redigerad av Göran den 2011-01-16 klockan 23:31.
Svara med citat
Gammal 2011-01-17, 21:32
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Vi körde ner på 2005 och körde då genom Tyskland och rakt ner till Italien men vi tog själva resan som en utflykt också så vi optimerade inte var vi körde, båt över från Brindisi i Italien till Igoumenitsa. Det var en rolig upplevelse som jag gärna gör om.
En sak som är lätt att glömma om man kör tjänstebil (det gjorde vi då) är att man inte äger bilen själv. Vi blev av Motormännen avrådda att köra i östländerna då man tydligen kunde få problem i tullarna då man hade någon annans bil som man körde. Detta kan ha ändrat nu men är kanske ändå en sak att tänka på för några.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2011-01-18, 13:26
Görans avatar
Göran Göran är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
En sak som är lätt att glömma om man kör tjänstebil (det gjorde vi då) är att man inte äger bilen själv. Vi blev av Motormännen avrådda att köra i östländerna då man tydligen kunde få problem i tullarna då man hade någon annans bil som man körde. Detta kan ha ändrat nu men är kanske ändå en sak att tänka på för några.

Mvh Janérik
Körde också med tjänstebil - kolla med både arbetsgivare och tjänstebilsföretaget vad som gäller. Intyg/tillstånd och försäkringens gröna kort räckte. Kontrollera också om försäkringen inte gäller i några länder och undvik dessa.
/Göran
Svara med citat
Gammal 2011-05-27, 16:28
Sannahl Sannahl är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Vi bilar varje år till Grekland med våra tre barn varje sommar sedan 2004 och kommer att göra det även denna sommar.

Vi åker från Göteborg och har tagit lite olika vägar ut från Sverige, vi har provat Öresundsbron och stora bältbron (dyrt och långt att köra), Trelleborg-Travemünde (Tar lång tid, 7 timmar, men barnen har underhållning under resan), Trelleborg-Rostock (Tråkig båt, tar ca 5 timmar, dålig väg i Tyskland från Rostock), Varberg-Grenå + Rödby-Puttgarden (Lite extra att köra i Danmark men båtarna går ofta och man behöver inte boka innan tar ca 20 min+45 min på båtarna) och nu sist tog vi Göteborg-Fredrikshamn (Tar ca 3,5-4 timmar och barnen leker på båten under tiden, dock lite extra att köra i Danmark men det gör vi på natten så det är ok).

Vi sträckkör till Italien och tar där båten från Venedig, Ancona eller Bari (beroende på vart vi ska och om det finns plats på båten). Hela resan från Sverige till Grekland tar ca två dygn totalt innan vi är framme.

Om jag minns rätt går hela går resan (Dit och tillbaka med vägavgifter, bensin och båtbiljetter) på ca 10000 kr. Boende i Grekland ingår ju inte.

Vi stannar inte någonstans och övernattar, vi kör i skift och en kan sova när den andra kör.

Vi har heller inte hytt på båten utan har med oss påslakan att sova i på golvet på båten.

Fråga gärna mer om du undrar något!

//Sanna
Svara med citat
Gammal 2011-05-27, 18:23
Petridis76 Petridis76 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Jag bilade ner med familjen förra sommaren och vi är 2 vuxna och 3 barn som då var i åldrarna 2,4,6.

Vi tog vägen över öresundsbron och därifrån vidare till Rödby och färjan över till Puttgarden. Från Sthlm har du ca 600 kilometer, från Malmö till Rödby ca 200 kilometer och där tar du färjan till Tyskland som tar ca 45 minuter. Kostnad för bron och färjan t/r ligger på ca 1500 kronor.

Från Puttgarden tog vi vägen genom Tyskland, Österrike,Slovenien, Kroatien,Serbien samt Fyrom för att komma till Grekland.
Vill du ha en detaljerad rutt så bara säg till så kan du få det rutten totalt blir på närmare 3000 kilometer! Enkel resa

Kostnaden förra sommaren med bensin,färja samt vägavgifter och vägtullar samt 2 hotellövernattningar på vägen ner, (hem sträckkörde vi) all mat och dricka och glass och det var många stopp med barnen gick på cA 15000:-

Vad gäller övernattning så är det inga problem i Tyskland och Österrike, ni bör ha ert första stopp i Tyskland och andra stoppet i Österrike nära gränsen till Slovenien för att dag 3 sen eftermiddag vara framme i Grekland. I Tyskland och Österrike kolla efter en motellkedja vid namn Landzeit, kanonfina rum och billigt tycker jag, 2 vuxna och 3 barn med en frukostbuffé som verkligen innehåller allt man kan tänka sig + att vi fick parkera bilen i deras parkeringshus och detta gick på 118 euro.
Svara med citat
Gammal 2011-05-28, 10:35
Agda Agda är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Jag har bilat fram och tillbaka under de år jag bodde i Grekland.Så här gjorde vi efter att prövat olika alternativ:Vi tog 23-färjan från Trelleborg till Rostok...passade på att sova på den för att sedan köra ner till Österrike.Vid europabryggan brukade vi stanna och ev sova,äta,tanka.Sedan bar det iväg till Venedig för att ta färjan till Patra...på den färjan tog vi "Camping on board"....där kunde vi slappa och ha det skönt för att sedan komma iland utvilade i Patra.
Ibland hände det att vi stannade någon eller några dagar i Österrike...för att vi tycker det är ett mycket trevligt och vackert land.
När vi hade med oss hundar på resan då tog vi färjan till och från Ancona eftersom den tar kortare tid men ändå tillräckligt för att man skulle hinna sova och äta.
Alla färjor har en massa erbjudanden som man kan hålla koll på och har man möjlighet anpassa sig efter.
Det viktigaste av allt är att man ser bilresan som endel av semestern och äventyret....inte som en transportsträcka!
Svara med citat
Gammal 2011-05-28, 11:14
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Agdas erfarenheter kunde vara precis mina, utom det där med hundarna!
Svara med citat
Gammal 2011-07-13, 15:34
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Vad skulle man göra utan detta forum?!
Här sitter jag och försöker lägga upp rutter via Google Maps och Earth, och räkna km hit och vägtullar dit, och så ligger det ett antal resrutter klara redan!

Vi tänkte åka i början av säsongen nästa år, i maj-juni. En tanke är att dessutom ta färja över till Kreta och tillbringa några dagar där, men det får vi se hur vi gör med. Frågan är väl mest om man ska nöja sig med en tvåveckorstur, eller om man ska dra till med tre när man ändå är igång?
Svara med citat
Gammal 2011-07-13, 15:45
Monica Ps avatar

Tre, minimum!
Svara med citat
Gammal 2011-07-13, 15:51
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Jo, det vore ju drömmen att kunna åka iväg ännu längre, men med två skolbarn och en (då) fyraåring kanske det blir lite väl nervpåfrestande för en ensam pappa att bära?
Svara med citat
Gammal 2011-07-13, 19:26
Monica Ps avatar

Henric, jag vet ju inte hur livliga dina barn är, svåra i maten och sånt, men min erfarenhet av långa resor med barn är att de var jobbiga ungefär till Örkeljunga (start i Motala) , för sen var man snart utomlands, och sen var det så mycket som hände så det inte alls blev tråkigt. Det fanns gott om plats, nåja, i VW-bussen, och vi stannade rätt ofta. Om jag märkte att far vid ratten började bli okoncentrerad töjde jag på kisspauserna så att han hann somna en stund.
Maten minns jag aldrig var något problem.
Att vara ensam vuxen är givetvis en helt annan sak.
Bäst vore det väl om du reser med tidsmarginal och bestämmer hemresan vartefter.
Svara med citat
Gammal 2011-07-13, 21:14
Agda Agda är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Jag har heller inte haft några problem med att bila genom Europa med mina 4 barn (1+trillingar).Lite tjat fram till färjan sedan har det funnits så mycket att titta på för dem.
Jag hade laddat med varsin freestyle m sagor,lite kritor och papper på en skiva,deras gossedjur,bästa kudden och så....nu finns det ju DVD att ta till om det behövs.
Tre veckor skulle jag också råda dig till.
Svara med citat
Gammal 2011-09-03, 11:49
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

[QUOTE=Petridis76;241022]Jag bilade ner med familjen förra sommaren och vi är 2 vuxna och 3 barn som då var i åldrarna 2,4,6.

Från Puttgarden tog vi vägen genom Tyskland, Österrike,Slovenien, Kroatien,Serbien samt Fyrom för att komma till Grekland.
Vill du ha en detaljerad rutt så bara säg till så kan du få det rutten totalt blir på närmare 3000 kilometer! Enkel resa

Krävs internationellt körkort för något av länderna?
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:24.