![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Är villrådig inför vilket resmål vi ska välja nästa gång (september 2011). Förra året var vi två veckor på Skopelos/Skiathos, en vecka på varje ö och speciellt Skopelos gillade vi jättemycket. Bodde högt uppe i staden och vandrade i de vindlande gränderna varje kväll på väg till någon taverna. Kändes mer genuint än Skiathos. Den här gången har vi nog bara möjlighet att åka en vecka och vill därför inte ha någon lång båttransfer. Kan tillägga att vi varit på Samos, Karpathos, Korfu, Lefkas, Kos, Rhodos och Rethymnon på Kreta. Har kollat lite på Parga men läst både positivt och negativt om staden. Så vi tar tacksamt emot tips på något (Skopeloslikt) hyfsat genuint resmål för vidare utforskning av den grekiska övärlden (eller fastlandet).
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Rekommenderar att Ni åker till Parga. En jätte mysig plats. Lagom med stad o bad.Hälsar Irene
|
|
|||
|
|||
![]()
Själv skulle jag vilja rekommendera Kefalonia eller Karpathos, de är i klass med Skopelos tycker jag. Var på Skopelos i maj förra året och blev stormförtjust i den ön - verkligen vacker o! Tror därför att ni även skulle gilla Karpathos eller Kefalonia.
På Karpathos ligger bl a den kända badstranden Apella, som år 2003 utsågs till Medelhavets bästa strand. Många fina små bergsbyar finns här också, som t ex Olympos. Den gamla genuina byn ligger högt uppe i bergen, byn fick el och rinnande vatten så sent som på 1970-talet. (Man kan åka båt och buss dit om man inte vill ta sig dit på egen hand.) Åk också till den sköna lilla byn Mesochori - med sina små trånga gränder. Naturligtvis kan man även vandra på denna fina ö. Senast redigerad av Kalimera den 2011-01-25 klockan 14:11. Anledning: Otillåten länk |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Parga är jättefint, och det finns massor att se och göra. |
|
|||
|
|||
![]()
Definitivt Parga
![]() Anna |
|
||||
|
||||
![]()
Lesbos och Molyvos är också ett bra alternativ om ni inte är beroende av att ha en bra strand i er absoluta närhet.
Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Kefalonia i september måste vara fint. Var där i juni förra året, jättefin och vacker ö med mycket att se om man hyr bil några dagar.
Vill passa på att tacka för din fina bild från Alonissos i fototävlingen, Karin S. Om inte jag minns fel så fick du en välförtjänt 2a plats, verkligen en fin bild, precis så vill jag ha "Mitt Grekland", liten strand med endast få människor och en liten taverna helt ner till vattenkanten. Undrar var den lilla bukten ligger på ön... ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
...och jag hävdar med en dåres envishet att TINOS är det perfekta resmålet för en septembervecka. Smidigt med flyg till Aten och båt från Rafina. Tinos har flera dagliga avgångar från Rafina året om. Vackrare byar och genuinare miljö är svårt att hitta! Jag hittade flygstol t o r för straxt under 1900 kr i september med SAS. Med båt för mellan 23-42 euro beroende på vilken typ man väljer samt boende för MAX 40 euro så blir det en billigare semester än charter. Man kan också passa på att ta en dagsutflykt till Mykonos som ligger så nära.
Lissi - på Tinos i september oxå! |
|
|||
|
|||
![]()
Tilos är en härlig ö. 1,5 timma med båt från Rhodos.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Den lilla bukten ligger på sydöstra sidan av Alonnissos. Vi bodde på Skopelos och gjorde en endagsutflykt till grannön. Efter ett stopp i Patitiri och buss upp till "Old town", gjordes nästa stopp för bad och lunch just här i Leftos Gialos. Kul att du tyckte om min bild, TACK!
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Kefalonia var länge ett alternativ (blir nog nästa gång vi åker 1 vecka) men nu är resan bokad till Parga och vi ser fram emot det. Lesbos finns oxå på vår lista men tar nog gärna en tvåveckorstur då, det är ju en stor ö och mycket att utforska. Sen finns oxå en "liten ö-luff" med Santorini, Naxos och Amorgos med på önskelistan för kommande år. Nu blir det som sagt en Parga-vecka i år och vi längtar redan i vinterkylan! |
|
|||
|
|||
![]()
Naxos! fantastiskt i september... fantastiska stränder. underbar stad. otroliga byar.genomtrevlig atmosfär. häftiga bergsvägar. godaste vinet. vackaraste havet.
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Håller med om att Naxos är allt detta men båtturen från Santorini är ganska lång... Det försvinner en hel dag dit och likaså på hemvägen
|
|
|||
|
|||
![]()
Det är det värt! och så får man en vacker båttur på köpet
![]() |
![]() |
|
|