|
|||
|
|||
Resa med 86-åring
Nu vill min älskade lilla svärmor till Grekland igen! Hon var här i eftermiddags och maken visade återigen alla bilder från vår påskresa till Peloponessos 2007.
Då väcktes lusten till ännu en greklandsresa vilket ju måste tillgodoses. I maj är tanken att resan ska bli och det är Claes som åker med då jag inte har semester att ta ut efter Tinosresan andra delen av april. En mamma-son resa ser de bägge fram emot, förmodligen svärmors sista utlandsresa. Vi har Ving som flyger till Chania från Kalmar och det är det enda alternativ svärmor orkar. Nu är frågan vilken ort som är bäst....Platanias (där finns ju lite att strosa i på kvällen), Kato Daratso (ligger väl närmast Chania?), Agia Marina eller Kato Stalos? Själv har jag bara erfarenhet av Agia Marina och Platanias, men tycker spontant att de ska bo så nära Chania som möjligt. Alla ni som kan hela kusten, vilken ort är för en 86-årig dam bäst??? Claes kommer att hyra bil några dagar för att de ska kunna tuffa runt lite också, men några längre resor är det inte tal om. Var är det alltså mysigast att vara för en vilsam vecka där HAVSBAD är en önskan från svärmor. Vi badade ju i 15 -gradigt vatten förra resan och hon är en riktig tuffing....Pool är inget för henne! Ge oss lite råd för resan måste bokas snart då det är rusning till Kreta från Kalmar. Lissi |
|
|||
|
|||
Sv: Resa med 86-åring
Flyger inte Fritidsresor från Kalmar till Chania också? De har ju även hotell vid stranden i Nea Chora.
Jag känner inte riktigt till badorterna väster om Chania, men förra året bodde jag en vecka nära stranden i Nea Chora i april och upplevde det området som lugnt. Dessutom bra bad och nära Chania. Men jag kan som sagt inte jämföra med övriga orter eftersom jag inte bott där. |
|
||||
|
||||
Jag kan bara hålla med, Nea Chora med närheten till Chania, borde vara ett bra alternativ. Hotell Christina ligger bra till, alldeles vid strandkanten och tavernor finns det många att välja bland. Gillar ni fisk är det ett förstaval.
lars Kriti stin kardia mou |
|
|||
|
|||
Tack snälla Ni! Fritidsresor hade vi glömt att kolla Christina ser jättefint ut!
Lissi |
|
||||
|
||||
Lissie jag tycker din svärmor har en underbar son och svärdotter!
Jag har inget konkret tips om var det är bäst för din svärmor att bo, men jag antar att hon inte orkar gå särskilt långt, så även om Nea Chora ligger nära Chania, så blir det väl för långt att gå för henne. Jag tror det går bussar mellan Nea Chora och Chania, men det är kanske säkrast att ni tar reda på det (Det är inte KTEL tror jag). Jag har varit i Nea Chora och även i Kato Stalos och tänker spontant att det är längre mellan strand, hotell och butiker i Nea Chora än det är i Kato Stalos, Platanias och Agia Marina, där allt är på "krypavstånd"....bara en reflektion. alltså..andra har kanske mer konkreta tips som gör det bekvämt för din svärmor att nå både bad, butiker, tavernor och Chania. Yanna |
|
||||
|
||||
Har inga direkta råd att ge, men vill bara säga. Tuff tant!
/NW |
|
||||
|
||||
Det går bussar till Chania annars är gångavstådet 15-20minuter.
Närmare stranden än Christina och även de andra hotellen är svårt att hitta i Chaniaområdet. Nea Chora är inte så hysteriskt med turister som Platanias och Agia Marina. lars Kriti stin kardia mou |
|
|||
|
|||
Jo det blir nog Christina, men nu vill svärmor vänta till september istället för att det ska vara riktigt skönt i vattnet och förhoppningsvis varmare kvällar.....Så precis när Claes skulle boka så ringde svärmor och sa att hon nog ville vänta.....Så vi får hoppas hon är lika pigg i höst!
Tack alla för all hjälp. Lissi |
|
||||
|
||||
Beträffande temperaturen både i vatten och luften har din svärmor helt rätt.
Maj är annars en fin månad på Kreta som då är grön och fräsch och ännu inte sönderbränd, men det är kanske så att svärmor tagit reda på att vindruvorna skördas i september och att hon därmed gärna skulle vilja deltaga i skörden och den efterföljande skördefesten. lars Kriti stin kardia mou |
|
||||
|
||||
https://picasaweb.google.com/lars4m/...84766467519138
Hittade ett foto där ni ser hotellet och hur nära stranden det ligger. Huset till vänster är Christina med stranden alldeles nedanför. lars Kriti stin kardia mou |
|
|||
|
|||
Citat:
Svärmor var den som var senast uppe av oss tre för tre år sen när vi bilade på Peloponessos....Hon tyckte ofta att Claes och jag gick för tidigt hem från tavernorna. Vi hoppas på att hitta både flyg och boende på Christina i sept. Lissi - som då är på Tinos |
|
|||
|
|||
Så är då makens resa med svärmor till Kreta bokad!
Det var svårt att hitta bra boende de datum som passade för dem (de flesta resorna från Kalmar är redan slut) men till slut blev det ett, som vi tror BRA val utifrån de kriterier svärmor ville ha, på denna förmodligen sista utlandsresan för hennes del. Svärmor vill ha NÄRA TILL BAD, NÄRA TILL FOLKLIV OCH MYCKET ATT TITTA PÅ FRÅN BALKONGEN. Det blev RETHYMNO! En enkel studio blev det alldeles nära marinan med balkong ut över havet. Det var sista studion som fanns . Aqua Marina heter stället och rummen såg fräscha ut men det ligger nog lite bullrigt, men ska det vara nära allt så blir det nog så.... Vi bodde ju på Ilios lite längre bort och trivdes förträffligt då för fyra år sen.. Så nu är alla nöjda....bara jag blev lite sugen på att åka med , men då jobbar jag förhoppningsvis...och väntar in min egen Tinosresa en månad senare Tänk, nu har både Claes och jag TRE Greklandsresor framför oss!! Lissi |
|
||||
|
||||
Ni är då för härliga! Och vilken häftig svärmor du har!
Carina |
|
|||
|
|||
Oj oj!!
Svärmor har ramlat och slagit sig lite illa i benet och eftersom såret inte läker vågar hon inte åka till Kreta...Biljetterna betalda men med avbeställnings-och ombokningssskydd....Goa svärmor tycker att JAG ska åka på hennes biljett via ombokning och jag lockas av tanken till en EXTRA vecka i Grekland...Så nu gäller det att få tag i sommarlediga chefer innan resan 18aug för att få en vecka tjänstledigt utan lön...(så det KOSTAR ändå!) Mina återstående semesterdagar är ju redan bokade för andra Greklandsresor i sept och dec....TALA OM I-LANDSPROBLEM! Håll tummarna för snabbt svar av chefen..... Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
Din svärmor är en ängel som tycker att du ska åka istället och jag håller tummarna för att du har en beskedlig chef! Vore ju kul att få träffa dig. Yanna |
|
|||
|
|||
Yanna!
Svärmor äter cortison för astma och andra åkommer så såren läker så illa och hon vågar helt enkelt inte....sista månaderna har hon dessutom tacklat av väldigt. Så nu är biljetterna ombokade för 200 kr och jag skulle bli VÄLDIGT sur på mina chefer om de inte beviljar tjänstledigt, särskilt som jag redan frågat en vikarie som kan jobba till mycket billigare penning än min lön, så det blir mao rena förtjänsten för dem... Tyvärr är de oanträffbara fram till 8 resp 15 augusti så jag tar inte ut något i förskott.... Kaffe ska inköpas och en god måltid tillsammans på "Parastratima" (hette det så?) kan ju vara kul om vi ses! Aqua Marina alldeles vid stranden ska vi bo på (Mycket enkelt boende men balkong mot havet) och en kul grej är ju att Claes skulle laga alla frukostar åt svärmor och eftersom jag åker på hennes biljett ser jag i så fall fram emot sköna morgnar Lissi |
|
||||
|
||||
Jag kan förstå att hon inte orkar, inte så kul heller i värmen att ha en massa åkommor.
Jag tror din chef säger ja...särskilt som du har en vikarie också. Ja, Parastratima är ett bra val...och jag vet ett bra val till! Ska bli jättekul! Kaffe kan jag aldrig få för mycket av heller och en Ouzo på min balkong kan det bli också om ni vill. Aqua Marina ligger precis bredvid Petrino, som är ett gyroshak, ni får det säkert bra där. Din Claes går säkert med på att göra frukost till dig! Yanna |
|
|||
|
|||
Ja, det blir kul att ses!!
Boendet valdes för att svärmor hade 2 krav....Nära, nära havet och en balkong där hon kunde sitta och njuta av folkliv och havsutsikt....och att flyget gick från Kalmar...det fanns inte mycket kvar att välja på då bokningen gjordes. Just nu är jag sä trött så jag ska BARA vila och ägna mig åt att utforska Rethymnoområdet..Inga "flängaruntutflykter" med hyrd bil heller, för det gjorde vi 2006....Lugna dagar med god mat och vila och bad blir det och möjligen någon dag med buss till Chania...that´s all! ...och visst tar vi gärna en ouzo på Din balkong Lissi - som känner sig lite uppspelt vid tanken Senast redigerad av Lissi den 2011-07-26 klockan 18:34. Anledning: Tillägg |
|
||||
|
||||
En bara-vara resa...det låter väldigt skönt.
Det finns ju en del att se i Rethymno också. Fortessan, promenera i Gamla Stan - gärna med en guidebok för att hitta gamla minnesmärken, brunnar, gamla portar, m.m. Det finns böcker med vandringsrutter för Gamla Stan i Rethymno - att bara gå runt med kameran och ta fina bilder är inte heller så tokigt! Eller sitta med en bok i Venetianska hamnen på dagtid...inte så mycket folk där då. Yanna |
|
||||
|
||||
Har för mig att du nu jobbar på förskola Lissi? Då brukar det vara lite svårt att få ledigt i augusti pga. alla inskolningar som börjar då. Vi har nästan blivit "livegna" och får inte utan särskilda skäl ledigt som vi vill denna månad! Hoppas det löser sig för dig!
Själv ska jag under kommande läsår byta till skolan och får en ferietjänst med styrda lov, men längre ledigheter - allt har ju sina för och nackdelar... Har i alla fall bokat in en weekendresa till det fantastiska Barcelona med bästa vänninan under allhelgonahelgen! Lycka till! Katitzi |
|
|