|
||||
|
||||
Symi eller Chalki?
Nu när vi planerar årets resa, så har vi hamnat i frågeställningen; Symi eller Chalki. Vi kan inte välja bägge, men en av dem blir det. Vilken hade du valt och varför? Kom igen med era bästa tips och råd.
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Sv: Symi eller Chalki?
Hej!
Jag har varit på båda under samma resa, fast snart 11 år sen , tiden går fort. Det är ganska stor skillnad på öarna. Symi är mer koncentrerat till hamnen, och dyrare. Chalki var, åtminstone då, lugnare och rofyllt . Det finns mer att åka till och se på på Symi, t ex kloster, om man är intresserad. Vi hade varit på ön på en båtutflykt från Rhodos 24 år tidigare, och konstaterade att utvecklingen gått rejält framåt . Chalki var första gången, men jag är inte säker på sista. Fin strand på gångavstånd från hamnen. I övrigt kargt, men vandringsbart, bl a till övergiven by. Det fanns även badbåt till en ö i närheten, vissa dagar i veckan, men vi hann aldrig med det. Ställs jag inför valet nå´n gång framöver, blir det nog Chalki, för att jag tyckte det var en vilsam plats . Abi |
|
||||
|
||||
Citat:
Det finns två aber med Chalki: svårt att hitta rum, och dåliga båtförbindelser. |
|
||||
|
||||
Vi lutar nog åt Chalki. Vi gjorde det redan innan, men nu är vi än mer övertygade. Svårt att hitta rum, sägs det. Nåt hotelltips? Antar att det bara är att glömma rumsraggare och det är förboka som gäller?
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Jag har inte varit på Chalki, men däremot Symi i 14 dagar....Mysigt för all del på vissa ställen men en gång räcker...Vi längtade hela tiden tillbaks till Tilos där vi var året innan Symi stad är fin men vi gillade inte resten av ön som vi faktiskt tyckte var bland det "skräpigaste" vi sett. Överallt fanns bil/buss/båtvrak och sopor på de mest oväntade ställen.(Detta var 2005)
Jag skulle absolut välja Chalki..... Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Citat:
Sök på nätet. |
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Men, Symi..
Vi har bevistat Symi inalles fyra gånger och var gång kommit att trivas något så rent förträffligt. Må så vara att boendet måhända är en smula dyrare, men detta uppväges till fullo av öns charm. Maten kunna vi svårligen finna dyrare än på andra öar. Vad så skräpet anbelangar då må vi medge att ön näppeligen lyckats hantera detta på ett anständigt sätt. Dock har vi erfarit att borgmästaren och öns styrelse arbetar hårt med en lösning på denna fråga. Vår rutin var att alltid taga öns minibuss till Pedistranden på andra sidan ön just i samband med att horderna turister från Rhodos och Kos anlände i kolorerade utflyktsbåtar. När så lugnet sig åter infann vid tretiden på eftermiddagen, vände vi åter till vår studio just invid klocktornet i hamnen. Jämförelsen med Chalki undandrager sig dock vår bedömning enär vi icke ännu bevistat denna ö. För den vetgirige kunna vi varmt från hjärtat rekommendera öns hemsida samt husorganet "Symi Visitor" Arne |
|
||||
|
||||
Ja du, Arne. Då blevo man Netwolf Tvilaren ånyo!
|
|
|||
|
|||
Nu vet jag inte hur viktiga bra stränder är för er, men DET har inte Symi i någon större grad och själva stadsstranden är minimal...det är stenstränder som gäller i de allra flesta fall.
Lissi |
|
|||
|
|||
Citat:
off topic |
|
|