Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-04, 12:57
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Heta känslor på kommunsammanträdena

"Politik" låter väl inte så kul för de flesta av oss. I Sverige var jag inte en enda gång på något kommunsammanträde- Riksdagsfrågor fick man belyst av TV-reportrar, nån gång läster jag tidningsartiklar. Dock lät jag våra valda ombud göra sitt utan något större intresse, kalla det tillit, kalla det slöhet, kalla det insikt om att man inte kan påverka i alla fall.

I vår hemkommun avslöjades en ekonomisk skandal. Då var intresset plötsligt på topp. Gamla gråsossar GRÄT i vår träningslokal, män som slitit på Verkstan och Fabriken ...de kände sig förrådda av denne politiker som spenderat skattepengar så gräsligt fel.

Här, i vårt ganska småskaliga samhälle, diskuteras politik vid varje kafébord .Man känner starkt för den eller den gruppen. Man läser lokaltidningar som har komplett motsatt bild av händelser. Man ser på två lokalTV-kanaler som också (tydligt) stöttar olika falanger. Internet har kommit in i våra hem och okritiska partsinlagor dyker upp omkring snart sagt alla teman.

I kommunstyrelsens lokal finns det sittplatser för ett trettiotal åhörare. Det är alltid proppfullt, många står ute i trapphuset, andra kommer och går.

Just nu, efter maktskiftet, har det förstås inte varit rutinärenden precis, utan stora ekonomiska grejor, kritik från alla håll, ökande medvetenhet om att vi är en bit av stora Grekland med alla restriktioner och åtstramningar som EU lagt på landet. Eller trojkan , som dom kallas här. Dounoutou, DNT, vad det nu är för förkortning på svenska, har lagt sig som en våt och kall filt över hela landet, och det berör oss i periferin förstås.

Åhörarna sitter inte snälla och tysta! Kommentarer, mest negativa, kan höras efter omröstningar. Men aldrig har det varit så laddat som i förrgår kväll. Ett viktigt beslut skulle tas angående indelning av stadsbebyggelsen, något som görs vart tionde år. Folkräkning följer, och registrering av all egendom som inte har papper, och det är mängder av tomter som liksom bara finns, i hela Grekland pratas det om hundratusentals områden.

Det är en het fråga, för svartbyggen kan inte ärvas eller säljas utan kontroll längre, och fastighetsskatterna skulle nog hjälpa upp den grekiska ekonomin avsevärt- om de kom in...

I detta fall stod några konkurrerade företag emot varandra. Det ena skulle gynnas om beslutet blev si, det andra om man beslutade så.

Fyra timmar tog diskussionen ihop med en del protokollfrågor. Varje gång det närmade sig omröstning kom en fråga till från någon politiker runt bordet. Jag hade råkat hamna mitt i gänget A, och nerverna töjdes för varje gång man började prata igen. Åtskilliga känsloutbrott, skrik och oväsen...

När äntligen omröstningen blev av, och A förlorade, blev det en explosion, jag kan inte säga det bättre. "Nu flyttar vi till Australien! Nu mister vi allt" -ja resten av kommentarerna var hårda invektiv, och alla reste sig som på kommando och nästan sprang ut, våldsamt svärande.
Mutkolvar! Olagligt! Skitstövlar! ...

Dom som röstat till B:s fördel tordes inte gå ut sen. (Majoritetslaget) . I dag fick jag veta att stämningen hade varit het i tre timmar utanför och de politikerna vågade helt enkelt inte gå ut.

För att lugna känslorna förklarades omröstningen ogiltig och ska göras om i morgon. TV-reportrarna fick lämna in sina kasetter, inte ett ord har sagts offentligt.

Nu ser jag fram emot en intressant debatt i morgon!
Svara med citat
Gammal 2011-03-04, 14:34
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Sv: Heta känslor på kommunsammanträdena

Haha, kul att läsa. Så totalt motsatt svensk politik.

/Wolfen
Svara med citat
Gammal 2011-03-04, 14:48
kirtor kirtor är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Spennende Monica! Hold oss orientert. Skulle gjerne vært i det huset ja.
Svara med citat
Gammal 2011-03-04, 15:39
bluesky
Gäst

Spennende lesning. Hold oss oppdatert! Stort engasjement tydligvis!
Svara med citat
Gammal 2011-03-04, 17:16
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Ojdå, där gick det hett till
När jag har varit ensam i Grekland så har jag ju umgåtts mer med grekiska vänner och förstått att dom har pratat politik väldigt mycket! Tyvärr så har jag inte förtstått innehållet så bra
I allafall så var det en man i somras som spände ögonen i mig och frågade ifall jag hade tyckt om Palme och undrade om jag grät när han dog!
Han tyckte att det borde ju alla ha gjort. Berättade att jag inte grät,men var ju chockad, precis som dom flesta var i Sverige. Han verkade dock nöjd med svaret. tydligen är Palme fortfarande en stor politiker i många ögon i Grekland.

Riitta
Svara med citat
Gammal 2011-03-06, 11:40
Monica Ps avatar

Man undrar vad som händer...debatten flyttades till onsdag...återigen en massa upprörda känslor utanför lokalen. En ironisk artikel i Argo (www.argokalymnos.se) för den som kan läsa grekiska.
Riitta, Palme var som du säger välkänd här i Grekland, mer än svenskar kanske förstår.
Svara med citat
Gammal 2011-03-06, 12:34
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Det är en het fråga, för svartbyggen kan inte ärvas eller säljas utan kontroll längre, och fastighetsskatterna skulle nog hjälpa upp den grekiska ekonomin avsevärt- om de kom in...
Ja, de personer som äger svartbyggen är antagligen inte alls intresserade av några förändringar utan vill att allt ska förbli som det har varit...

Citat:
För att lugna känslorna förklarades omröstningen ogiltig och ska göras om i morgon. TV-reportrarna fick lämna in sina kasetter, inte ett ord har sagts offentligt.
Gillar man inte ett majoritetsbeslut så för man alltså ett jäkla liv tills det förklaras ogiltigt...

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2011-03-06, 14:26
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Palme var som du säger välkänd här i Grekland, mer än svenskar kanske förstår.

Jo det förstår man ju att han var och han har ju t o m en gata i Aten uppkallad efter sig. Där har vi gått Säkert finns hans gata på flera ställen i Grekland.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-03-06, 18:04
kimmens avatar

Citat:
Jag tror att det beror på Palmes engagemang mot den grekiska miltärjuntan 1957-74.

Under några dagar sommaren 1990 hyrde jag rum hos Georgios, en gammal man i Ormos Marathokambos på sydvästra Samos. När han frågade var jag kom ifrån och jag svarade "Sweden" sken han upp. Hade det inte redan bott svenskar där hade jag fått bo gratis, sade han. "När dom ger sig av bor du gratis", fortsatte han. Nu blev det inte så, det unga svenska paret stannade lika länge som jag...

Det visade sig att Georgios hade varit väldigt engagerad i motståndsrörelsen mot den grekiska militärjuntan och gillade därför Olof Palme. Efter mordet på Palme 1986 skrev Georgios ett kondoleansbrev till statsminister Ingvar Carlsson. Carlsson svarade och detta svarsbrev hade Georgios ramat in och hängt upp på hedersplats på väggen. Han visade mig också en tjock pärm med mängder av grekiska tidningsurklipp om mordet och den efterföljande farsartade mordutredningen.

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2011-03-06, 18:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Jag tror att det beror på Palmes engagemang mot den grekiska miltärjuntan 1957-74.
Juntatiden var från 1967 till 1974. Antar att du slant på tangenten.
Svara med citat
Gammal 2011-03-06, 18:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Säkert finns hans gata på flera ställen i Grekland.
Det finns det. Som i Pigadia på Karpathos.

Fast det gick lite för fort när de översatte hans förnamn.
Svara med citat
Gammal 2011-03-06, 18:30
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Fast det gick lite för fort när de översatte hans förnamn.
Svara med citat
Gammal 2011-03-06, 22:52
kimmens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Juntatiden var från 1967 till 1974. Antar att du slant på tangenten.
Ja, det måste jag uppenbarligen ha gjort...
Visst var det 1967 som militären ledd av Papadopoulos genomförde en statskupp och tog makten.

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2011-03-07, 13:35
Monica Ps avatar

Närmare bestämt den 21 april 1967. Just när detta hände var min mans yngre bror på väg hem till Grekland med tåg från Sverige för att göra miltärtjänst. Han kom innanför gränsen vid Evzoni och förstod att något hade hänt, det var tomt på folk bortsett från militärer. I Aten likaså, utegångsförbud och tung bevakning på stan. Den enda som fanns på Stathmos Larissis var gamla Jaja som kom för att möta honom. Inte hela Greklands samlade militärmakt kunde stoppa den underbara lilla Jajan...
Svara med citat
Gammal 2011-03-08, 11:57
bluesky
Gäst

Citat:
Närmare bestämt den 21 april 1967. Just när detta hände var min mans yngre bror på väg hem till Grekland med tåg från Sverige för att göra miltärtjänst. Han kom innanför gränsen vid Evzoni och förstod att något hade hänt, det var tomt på folk bortsett från militärer. I Aten likaså, utegångsförbud och tung bevakning på stan. Den enda som fanns på Stathmos Larissis var gamla Jaja som kom för att möta honom. Inte hela Greklands samlade militärmakt kunde stoppa den underbara lilla Jajan...

Denne historien må vel være et flott tema i en roman! Og så god du er til å skrive....bare sett i gang.
Svara med citat
Gammal 2011-03-08, 20:10
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010

Citat:
Han finns även i Limenas Hersonissos . (Fotot tagit idag då det åskat och haglat och går höga vågor. ) Det om står nertill på skylten är en fonetisk omskrivning för utlännningar som inte kan läsa grekiska, och som sådan är den väl riktig.

Senast redigerad av lugnagatan den 2011-03-08 klockan 20:34.
Svara med citat
Gammal 2011-03-09, 16:22
Monica Ps avatar

Här kommer kapiter två i kommunsammaträdesvillervallan:
Beslutet ändrades och alla ( nästan) är nu nöjda. Ändringen kom till efter det att man fann felaktigheter i hanteringen, inte för att folk blev så arga.

Det vässas knivar både här och där...Oj, jag menar argument...
Svara med citat
Gammal 2011-03-10, 07:43
bluesky
Gäst

Så bra at det ble funnet "hanterings-fel" . Høres litt bedre ut å endre et beslut pga det og ikke at folk er sinte. Men fortsatt skal det vel diskuteres og ny avstemming må til. Hvilken unnskyldning skal de bruke neste gang mon tro.....gleder meg til neste kapittel...

Jorunn
Svara med citat
Gammal 2011-03-10, 08:00
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011

Ja Olof Palme är mycket omtyckt här.
Jag heter ju Olof men alltid kallats Olle men det har Grekerna svårt att uttala så jag presenterar mig som Olof här nere.
Mycket ofta säger dom då " som Olof Palme" även om dom ej förknippar honom så ofta med Sverige.
Jag har fått många klappar på axeln & Raki för att dom hedrat Olof Palme.
Olle/Olof
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:26.