|
||||
|
||||
Påsk i Agia Marina på hotel Relax.
Vi åkte till Kreta i augusti jag och min man och trivdes bra.
Har nu hittat en billig resa så blir det som jag vill, så åker vi tillbaka redan nu den 21/4 , men denna gången får barnen följa med och se hur det firas påsk på ön. Men nu ska vi åka lite längre bort från Chania, är det någon av Er som bott eller bor i/vid Agia Marina? Vet ni hur det ser ut med affärer där, ja livsmedel, typ INKA eller Lidl. Hur är affärerna öppna under påsken? Ja och restaurangerna? Som turist, kommer man märka av påskfirandet? Ja berätta gärna allt ni kan, både om själva stället och om påsken i/vid Chania |
|
||||
|
||||
Sv: Påsk i Agia Marina på hotel Relax.
I Agia Marina finns 2 stora IN.KA butiker och 100-tals minimarkets. IN.KA håller öppet året om, från ottan till sent. Påsköppna tavernor kan det råda brist på, men det finns alltid någonstans att äta. Den grekiska påsken kommer ni att märka av, grilloset ligger som en tät dimma över hela Grekland. I övrig bör man ha kontakter och bli hembjuden till en familj. I princip alla kyrkor håller påskmässa och i Agia Marina har ni en rätt stor upe i gamla byn. Täck axlar och knän (rätt lätt i vårsvalt väder) men lämna ev. burka hemma, många grekiska kvinnor kör med KORTA klänningar/kjolar och vågade urringningar - som turist kan man tänka steget längre.
Bussarna går regelbundet, om inte ofta, in till Chania och efter prishöjningen kostar en enkel ca €1.60-1.80 per person. Jag funderade så smått på att sälja biljetter till vår påsklunch i år, men sambon satte stopp för ytterligare lukrativt tänkande Han påstår att det är nog med familj och närmast sörjande (läs Nilam med väninna). Ha en rackarns trevlig semester! //Kikh |
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Först och främst TACK för snabbt och informativt svar
Och vi som inte har kontakter på Kreta Jaja hoppas vi kan få trevligt ändå och att man inte känner sig ensam och övergiven. (med mycket stängt etc etc) Sedan är det som så att vill någon ha besök så hojta till. Vi är iaf en "högljudd" svensk familj, relativt trevliga och sociala med tre barn, flickor på 16 &12år och pojke på 10år. Vi kan ju såklart ha med något från Sverige som tack |
|
|