![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Undrar om det finns liknande platser på Rhodos som påminner om Paleochora, Chora Sfakion, ja, atmosfären på södra Kreta.
Jag tänker närmast på ett avstressat liv med trevliga små arrangemang, dvs inget all för stressigt och tingel-tangel-aktigt. Gärna god mat och lite vandringsmöjligheter inom räckhåll. Kommer nog bli bjuden på en resa till Rhodos och har förmånen att kanske kunna välja plats. Tacksam om någon erfaren resenär ger sin syn på det hela. |
|
||||
|
||||
![]()
Aj då!
Hoppas det löser sig ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag tar detta för givet. Men, den så underbart härliga känslan att man hittat rätt på södersidan, är inte lätt att konkurrera med.
Må någon hjälpa mig! |
|
||||
|
||||
![]()
Tyvärr hittar du inte det på Rhodos. Den plats som kommer närmast är Stegna på östkusten, men det är inte samma sak som södra Kreta.
|
|
||||
|
||||
![]()
Nej, det går inte att jämföra Kreta och Rhodos, tycker jag.
Vi har tillbringat många semesterdagar i Paleochora efterhand och trivts väldigt bra där. På Rhodos har vi varit ett par gånger i off season, oktober och april. Vi bodde några dagar i Haraki i slutet på april, där var lugnt och vi åt gott, inget tingel-tangel där. Vi besökte även Stegna som vi upplevde positivt när man söker mindre orter, men tyckte kanske att solen försvann väl tidigt på eftermiddagen (ligger ju mot öst och backen ner är brant). Jag tycker det kräver en bil om man bor i Haraki eller Stegna, vilka är de orter vi väljer om/när vi återvänder - och då har man ju möjlighet att se sig omkring på ön, som också är fin om man åker upp till de mindre byarna eller eventuellt runt hela ön som bjuder på fin natur och vackra vyer. Men Kreta och Rhodos är två helt olika öar. |
|
|||
|
|||
![]()
Tack, får försöka göra en manöver med målet att bjudningen hamnar på Kreta!
|
|
||||
|
||||
![]()
Och lyckas det inte, så hoppas jag att du blir nöjd med resan till Rhodos, med öppet sinne (och utan att jämföra) så hittar du säkert fina platser som du trivs på, men är det charterresa så går det nog inte att hitta någon som arrangerar resor till Haraki och Stegna. Rhodos har många fina stränder!
Blir man bjuden, så är det bara att njuta av solen, havet och livet! Lycka till! |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har aldrig varit på Rhodos men många åker dit år efter år så det finns säkert många små pärlor där också. Min dotter besökte en god vän där ett år och hon kom hem med massor av fina dörrbilder från många av öns små byar. Underbara badvikar fanns det också och hon sa att det var fantastiskt att segla mellan smultronställena.
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Pollebosse, blir det nu charter till Rhodos i alla fall, så titta efter hotell i Pefkos. Inte för att det är samma genuina ort som Paleochora på Kreta, men ändå en plats med fina stränder och inte allt för stora hotell.
|
|
|||
|
|||
![]()
Hej, tack för alla tips, noterar samtliga och skall titta mer på Pefkos i cybervärlden.
|
![]() |
|
|