Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-30, 11:40
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard En perfekt dag för pensionärer.

Inte bara idag, men idag är det en EXTRA perfekt dag att vara hemma och skrota i ställer för att passa tider och sköta ett jobb.

Vädret : ljummet, lite disigt, ingen skarp sol.
Arbetslusten: på topp.
Uppdrag: förväxt trädgård, kompostlådor till vändning.

Så efter det vanliga morgonstöket ( kaffe, mackor, medicin till svärmor, kattmatning, lite uppsnyggning av hus och hem, mer kaffe ) gick jag ut med min sekatör och min lövkorg och min lilla vassa kniv och mina fulbyxor.

Gräs och blommor har nått sin tillväxtkulmen nu, det börjar faktiskt se visset ut på sina håll (och vi är fortfarande i mars!) . Den gula oxalisen ligger lite platt, olika grässorter går i ax eller sprider sina frön på annat sätt.

Om man inte vill ha i sin trädgård måste man skära av eller rycka upp den här grönskan, hur efterlängtad den än var tidigare. Senare, när marken är kruttorr, är det inte ett dugg roligt att riva vasst gräs. Jag samlade i korgen vartefter och lade på hög för att ha att varva med avfall vartefter i kompostlådorna.

Sen var det dags att gå lös på hibiscushäcken. Det var delvis gjort i höstas, men nu såg jag en massa halvdöda grenar och trasslande ställen som behövde glesas ut. Jag tar tillbaka vad jag sa om män och grensaxar...det är lätt att ta i för mycket...

Mer kaffe och mackor. Sen tog jag fram min utmärkta svenska grep och vände komposten, flyttade ihop två lådor till en eftersom det hade sjunkit ihop ganska mycket. Massor av duktiga, hungriga daggmaskar! Det ska ju vara ett tecken på att jorden är frisk, så jag ser fram emot att få en massa fin kompostjord om någon säsong. Måste skaffa en låda till. Jag har gamla frysboxar utan maskineri och lock, med rejäla hål i botten, fungerar förträffligt och ser hyfsat prydligt ut.

Snart måste vi börja vattna, och det känns skönt att ha regnvatten i två stora cisterner, med elpump (som aldrig fungerar efter vintern).

Det luktar rök, andra än jag håller på med trädgårdsstök och bränner grenar.

Det är såna här dar jag är så innerligt glad åt att vara pensionär och kunna pula på i min egen takt, ingen väckarklocka, ingen tidbok, inga telefonsamtal, ingen dagishämtning, ingen rusning till affär och buss ...
Svara med citat
Gammal 2011-03-30, 12:25
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: En perfekt dag för pensionärer.

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Det är såna här dar jag är så innerligt glad åt att vara pensionär och kunna pula på i min egen takt, ingen väckarklocka, ingen tidbok, inga telefonsamtal, ingen dagishämtning, ingen rusning till affär och buss ...
...31 dec 2012 är även JAG där

Låter helt underbart det Du skriver även om trädgårdsarbete är något jag INTE tänker ägna mig åt i första hand. Möjligen barnens i så fall

Lissi- 13 dagar från Tinos
Svara med citat
Gammal 2011-03-30, 15:20
kirtor kirtor är inte uppkopplad

Da er det ikke lenge til vi kommer og beskuer hagen Monica.
Svara med citat
Gammal 2011-03-31, 07:36
bluesky
Gäst

Dette høres ut som en helt perfekt dag! Det å gjøre det man føler for der og da. Uten stress.

Jorunn - 14 dager fra Kalymnos
Svara med citat
Gammal 2011-03-31, 07:57
Astris avatar
Astri Astri är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Det hørtes ut som en flott dag! Vi kommer nok å ser på hagen i mai,
Monica.
Astri
Svara med citat
Gammal 2011-03-31, 11:34
jamendas avatar
jamenda jamenda är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Åhh Monica!
Ingen kan som du få mig att längta så till Grekland!
Och det är inte utan att längtan till pensionärslivet väcks också...
Men om två veckor ska jag i alla fall dit och fira påsken där med goa vänner! Himmel så jag längtar!
Hälsn Lotti
Svara med citat
Gammal 2011-04-01, 19:25
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg

Det dröjer, det dröjer... För länge! Hela 6,5 år! Fast jag kommer aldrig att pyssla i trädgården... Inte min grej, liksom... Men jag älskar det gröna, att se saker växa och bli stora. Kunna plocka sallad och kryddor till maten, ha fina blommor i rabatterna... Men inte min grej... Önskar jag hade en trädgårdsmästare som fixar allting åt mig... Men jag är bra på annat!

/Eva
Svara med citat
Gammal 2011-04-01, 19:36
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011

Jag tycker hela Kreta är en stor trädgård.
Vi har slutat att plantera. Allt måste vattnas och om man som vi reser runt på ön en hel del så får man besvära andra att vattna.
Att plantera lite sallad i en låda så det finns känns bra och lite örter på sin höjd men inga rabatter som man kan bli slav till.
Vi planterade mycket de första åren och tyckte det var fantastiskt hur det växte, men sen två veckor i bergen kom hem till uttorkade planter eftersom vattnet hade sinat så man skulle ej vattna..

Naturen är min trädgård.
Olle
Svara med citat
Gammal 2011-04-02, 07:55
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Olle, jag har samma erfarenhet men vi är rätt bofasta och vi har två enorma cisterner, så vatten finns det gott om. Om det vore mitt hus skulle jag kosta på ännu mer växter, men husets ägare som bor i USA för det mesta är inte särskilt intresserad, han säger bara "gör som du vill" när jag förslår något ingrepp...underförstått:" bara det inte kostar mig något".
Dessutom har vi en massa katter som krafsar upp frön och krafsar ner bajs, så krukor eller större plantor har blivit kompromissen.
Tomater och andra grönsaker - jag gynnar den lokala företagsamheten...
Vilda blommor har jag också gott om , runtomkring är det bergigt med många obebyggda tomter.

Vackert är det, grönt och blommande i omgångar.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:26.