|
|||
|
|||
Samos - Vilken månad är bäst?
Hej,
planerar greksemester och har två alternativ då jag har möjlighet att åka till samos: antingen i slutet av juni/början på juli eller i mitten/slutet av augusti. Vilken tid är "bäst" att åka? För- och nackdelar med båda? Ska till Kokkari, vill helst inte att det ska vara för "dött", går alltså gärna ut och dansar några kvällar /Moulipis |
|
|||
|
|||
Sv: Samos - Vilken månad är bäst?
Hej!
Jag röstar för slutet av augusti! Vi har alltid åkt på hösten och haft det otroligt skönt; vattnet har hunnit bli ordentligt varmt men luften är inte stekande het! Inför vår första höstresa till Grekland var det någon som sa att stämningen på hösten är "lite loj som efter en bättre fest" och det kan jag hålla med om, men på ett positivt sätt. Vi har också varit på samos sista veckan i september och då sjöng säsongen på sista versen och vissa ställen hade redan stängt. Trevlig resa! |
|
|||
|
|||
Känner också starkt för "hösten", då sparar man liksom det bästa till sist och förlänger sommaren lite...
Men vill samtidigt inte att var och varannan bar är stängd för säsongen... Men i slutet av augusti borde det väl inte hunnit stängas ner något...? Ska bli underbart. Inget är som Grekland på sommaren! |
|
|||
|
|||
Väljer ni Pythagorion istället för Kokkari så kan ni åka ända fram till första veckan i oktober utan att det är stängt på många ställen.
Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
|||
|
|||
Jag tycker att Grekland överlag är bäst i mitten av juni. Då är det lagom varmt, grönt och fint och grekerna har inte hunnit tröttna på turisterna.
Har varit på Samos två gånger i början av juni och då har det förvisso varit rätt stilla på kvällarna, men i mitten/slutet av juni är det nog mer drag. |
|
||||
|
||||
Citat:
Nackdelen är väl att vädret numera kan vara väldigt nyckfullt världen över för två år sedan upplevde jag 12 grader på dagen i Lesbos i början av sept. Mycket märkligt och väldigt kallt kändes det. Känner några som i dagarna är på väg till Grekland och de gruvar sig lite för det lär vara en väldigt kall vår på många ställen. Fördelen för den som reser på egen hand är att boendet är mycket billigare i lågsäsong och kanske är charterresorna också lite billigare nu. Eva |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Tack för era svar det får nog bli slutet juni/början juli denna gången, mest pga. att det passar bättre för min egen del. Och lite "hålligång" borde jag nog kunna hitta.. Är det någon större skillnad på veckodagarna om man vill gå ut och dansa, är det mest livat på helgerna även under sommarsäsongen?
|
|
||||
|
||||
Kan nog vara lite mer liv på helgerna. Vill du roa dig grekiskt så är det sent som gäller. Inget bra drag på grekiska klubbar förrän efter midnatt.
Eva |
|
||||
|
||||
September är bäst! Då förlänger man sommaren och det är jättevarmt i vattnet!
|
|
||||
|
||||
Håller med föregående talare.
Samos och september är en härlig kombination. Fast nattklubbar och dans ser man i alla fall inte så mycket av i Kokkari den här tiden. Eller så har man redan hunnit gå och lägga sig innan det drar igång Manna |
|
|