|
|||
|
|||
Betala i förskott?
Jag har tidigare mest besökt lite mindre öar och har aldrig betalt något i förskott. Förra året bokade jag t.ex. ett par nätter hos Sandalis i Pythagorion och 4 nätter hos Giannis och Eva på Patmos Garden. Ingen begärde någon betalning i förskott. Samtidigt som jag har full förståelse att hotelägaren vill försäkra sig om att man verkligen kommer känns det inte helt OK att på nätet uppge siffrorna på det bankkort man har. Hur funkar det på t.ex. Rhodos. Vore tacksam för lite information.
|
|
||||
|
||||
Sv: Betala i förskott?
Det är inte fråga om förskottsbetalning, utan de förbehåller sig rätten att dra betalning för en natt om du inte skulle dyka upp och de står där med ett tomt rum. Har gjort så ett flertal gånger utan problem. Om du är orolig för ditt bankkonto kan du ju skaffa ett annat kort där du bara har den exakta summan insatt.
Karin |
|
||||
|
||||
Vi har också fått en förfrågan om kortnummer, och även jag tycker att det känns lite osäkert att uppge det via e-mail, även om det då naturligtvis är säkrare att det blir korrekt. Ni som gjort det, har ni skickat det via e-mail eller per telefon?
Ann-Kristin |
|
||||
|
||||
Citat:
Hoteller/utleiere har i flere tilfeller "advart" mot å bruke mail |
|
||||
|
||||
Nja, det finns väl flera aspekter på detta.
Vi brukar betala i förskott, men gör det då alltid genom utlandsbetalning. Dvs man får deras exakta namn, kontonummer, IBAN-nr, och BIC-kod. De har full koll på detta. Vi har i år betalat två av fyra nätter på Sifnos och en av fyra på Antiparos. Om man skulle skicka sitt kontonummer så är ju ett speciellt konto som Karin skriver, det säkraste. Men man ska också läsa villkoren för avbokning på hotellens hemsidor. Jag har sett skräckexempel där de drar 200% om man inte dyker upp, eller reser iväg tidigare än avtalat. Så i sådana fall är ju förskottsbetalning till deras konto att föredra. Så riskerar man i alla fall aldrig mer än man redan betalat. Sven |
|
||||
|
||||
Direkte til små hotell / pensjonat har jeg enten betalt for første natt eller oppgitt kontonr for trekk av en natt, om vi ikke skulle dukke opp - i så fall har jeg sendt kontonr pr telefax IKKE pr mail. Har aldri opplevd noe tull - og har reist til Hellas siden 1975 -
- men har man en konto med liten saldo, er man jo sikrere om man skulle komme ut for noen lurendreiere. De kan jo finnes overalt. Første årene dro vi m charter, men når vi vil omkr på fastlandet, best ordne det selv. Bestiller jeg via venere, supersaver, hotels.com o.l., legger jeg jo inn kontonr på nettsiden, for evt trekk av en natt. Der kommer det jo an på når man evt avbestiller, om man må betale en natt. God tur |
|
|