Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-13, 16:01
Bettsys avatar
Bettsy Bettsy är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009
Standard Balos / Anais Holiday

Hej! Ska resa till Kreta först i juli men har lite undringar över ev utflykter. Vi tänkte hyra bil ett par dagar och ta oss till Elafonissi, Falassarna och Balos. Men vi undrar hur man bäst tar sig till Balos? Vi har hört att Balos ska vara underbart, men kan man ta sig dit med bil? Eller måste man ta båt från Kissamoss? Kan man isåfall åka buss till Kissamoss från Chaniatrakten? Känns lite onödigt att betala bilhyra en hel dag om bilen ska stå i Kissamoss. Någon som vet som varit där? Undrar också om det finns någon fin liten genuin by i bergen dit man åka och äta lunch/middag på västra Kreta. En annan fråga: Vi ska bo på Anais Holiday i Chrissi Akti. Någon som bott på hotellet och vet hur det är? Tacksam för alla svar och tips vi kan få!
Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 07:30
Agnes62 Agnes62 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009
Standard Sv: Balos / Anais Holiday

Hej!
Vi åkte hyrbil till Balos förra sommaren och rekommenderas INTE. Det är en fruktansvärt dålig väg och när man kommmit så nära det är möjligt med bil måste ni gå ca 2 km ner för berget för att komma till stranden. Sedan skulle vi tillbaks igen......! Först efteråt upptäckte vi att man kunde ta båt från Kissamos - mitt råd: Ta bussen till Kissamos och där i från båten. Balos är underbart vackert. Vi körde dock hyrbil till Fallasarna och Elafonissi. Båda platser sevärda, Elafonissi är långgrunt och Fallasarna är raka motsatsen. Trevlig resa.
Svara med citat
Gammal 2011-04-20, 22:29
Bettsys avatar

Tack för dina råd Agnes. Det låter som att det definitivt är bäst att ta båten från Kissamoss. Bra att veta. Elafonissi och Falassarna får bli med hyrbil, och Balos med buss/båt.
Är det någon som bott på Anais Holiday i Chrissi Akti?
Och är det någon som känner till någon liten någorlunda genuin by kring Chania där man kan äta gott på taverna? För att komma bort lite från den långa "Chania-Platanias-vägen".
Tacksam för svar.
Svara med citat
Gammal 2011-04-21, 00:06
myssas avatar
myssa myssa är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Hej
Jag har bott på Anais Holiday och vi hade en flott våning. Snyggt och rent. En pool som höll måttet och nära till stranden som bitvis var "obefolkad" vi gick alltid längst till höger invid stenarna och var helt ensamma. Nu är det väl något år sedan och mycket kan ha hänt. Hotellet hade god mat i restaurangen, stifadon var ljuvlig. Ett väldigt lungt hotell, så vi åkte in till Platanias varje kväll för nöjen. Jag har dragit historien förut om taxi killarna som alltid missförstod oss då dom frågade vart vi ville åka när vi skulle hemåt i natten. Anais Holiday sa vi en och två gånger och alltid samma irriterande svar: yes, yes but where to go! Vi talade tydligt och var tvungna att säga Anais Holiday HOTEL.
Gör som föregående skrivare berättade och ta båten från Kissamos, det går buss dit. Man kan köpa en resa på stan och få ett rätt bra pris på hela turen. Men hyr ni bil så finns det massor av små och stora byar att stanna till vid. Ett tips är att åka upp mot Pervolaki, där dom gör Mizithra och Graviera ost. Ni kan handla med er eller bara provsmaka, helt suveränt. Håller med om att Balos är fantastiskt. Vi gjorde tvärtom mot för alla andra på båten. Då man anlände sprang alla ut för att bada. Då satt vi kvar och språkade med kaptenen som grillade souvlaki ombord och åt innan alla kom tillbaka. Då gick vi och badade i lugn och ro. Helst skulle jag vilja att någon körde oss ut på eftermiddagen med egen medhavd picnic korg, och hämtade oss då solen gått ner. Hoppas er resa blir till det ni önskar.
Myssa
Svara med citat
Gammal 2011-04-21, 21:07
Bettsys avatar

Tack snälla Myssa för alla goda råd. Det låter ju som att Anais Holiday HOTEL blir bra. Att det är lite lugnt gör ingenting, det är lätt att ta sig någon annanstans på kvällen då det bara är min man och jag. Finns det annars några restauranger i närheten som man kan promenera till som inte är hotell- restauranger? Härligt med en bitvis nästan obefolkad strand. Vi gillar när det inte är för mycket turister. Tack för tipset om Pervolaki, det ska vi ta och kolla upp. Balos låter helt underbart, det är helt klart ett måste att ta sig dit. Tack för bra tips.
Svara med citat
Gammal 2011-04-21, 21:43
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad

Ta en taxi och åk upp till Pano Stalos och ät middag på taverna Leventis. Tel 2821068155 om ni vill boka bord innan.
Gunilla (som kallades Louiza när jag bodde där)
Svara med citat
Gammal 2011-04-21, 22:42
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Ta en lååång ouzo-lunch med mezedes på Bamboo i Kalamaki! Jag har nyss upptäckt deras fantastiska Ouzo-mezedes, ett enormt fat rågat med snyggt upplagt tilltugg, för facila €7. Det hinns med många ouzo/öl/retsina innan den är slut och utsikten från helt ovan vattnet är underbar. Bamboo har blivit en tuff konkurrent till Chanias övriga "mezedopolio's".

Om ni väljer att hålla er nyktra istället så föreslår jag en heldagstur upp till Omalos. Även om ni kommer mitt i sommaren är mötet med bergen en omvälvande upplevelse och utsikten på väg ner är oslagbar.

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2011-04-22, 10:51
myssas avatar
myssa myssa är inte uppkopplad

Tack för tips om Bamboo, ett ställe man annars bara blåser förbi...
Myssa
Svara med citat
Gammal 2011-04-22, 11:46
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av myssa Visa inlägg
Tack för tips om Bamboo, ett ställe man annars bara blåser förbi... Myssa

Det har jag också gjort i alla år, men nu ligger det på krypavstånd hemifrån och den nya ägaren har ryckt upp det tidigare sunkiga ryktet. Jag blir glatt överaskad var gång jag kommer dit, trots att några av de nya servitörerna lämnar en del över att önska
Jag ska vid tillfälle fotografera deras enorma meze-tallrik, som fått min sambo att lyfta på ögonbrynen och tro att notan var felberäknad (till vår fördel).

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2011-04-22, 22:19
Bettsys avatar

Tack för alla bra tips. Det låter underbart, ser verkligen fram emot att åka till Kreta.
Svara med citat
Gammal 2011-05-02, 22:06
dionysoss avatar
dionysos dionysos är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007

Kikh!!

Vart ligger detta Bamboo??

Åker ner den 14:e
Svara med citat
Gammal 2011-05-02, 23:00
Melindas avatar
Melinda Melinda är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010

Även jag blev nyfiken på Bamboo.....och vill gärna veta destination.

Melinda - som åker om 10 dgr o 10 timmar.
Svara med citat
Gammal 2011-05-03, 17:29
rogga rogga är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Håller med om att Anais Holiday är ett trivsamt hotell. Vi bodde där för cirka 1,5 år sedan. På dagarna tog vi promenader till Nea Chora längs stranden och vidare till Chania. Man går förbi ett ödehotell och sedan följer man en grusväg till en liten bro och så är man framme. Det var inte särskilt långt att gå. På kvällarna unvek vi dock att gå där eftersom ödehotellet verkade vara ett tillhåll för överåriga hippies.

Vi gick faktiskt aldrig mot Platantias. Är det gångavstånd från Chryssi Akti till Bamboo?
Svara med citat
Gammal 2011-05-03, 17:54
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad

Googla på Bamboo Kalamaki så får ni info och kan se på kartan var det ligger. Det är gångavstånd från Chrissi Akti men det är en bit att gå. Ni kan också ta buss 21 mot Panorama-Kalamaki, det finns en busshållplats precis bredvid Bamboo.Gunilla
Svara med citat
Gammal 2011-05-03, 18:56
dionysoss avatar
dionysos dionysos är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007

Tack Wardakis...

Ska försöka hitta dit.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:27.