Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-14, 22:31
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005
Standard Premiärtur till Karpathos

Nu har vi precis bokat 2 veckor till Karpathos i september. Har länge haft den ön på min önskelista och nu äntligen blev det av. Vi hade först tänkt boka hotell Oasis med Apollo, men sedan hittade vi Manos Plaza med Airtours, så vi valde det i stället. Hoppas att vi gjorde rätt val.
Svara med citat
Gammal 2011-04-14, 23:41
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Premiärtur till Karpathos

Åker också ner till Karpathos i september. Ska bli toppen att komma tillbaka. Förra besöket var i augusti 2008 så längtan har hunnit växa till sig ordentligt. Ni har en härlig ö att se fram emot!

Mats
Svara med citat
Gammal 2011-04-15, 19:30
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Hej!
Vi bodde på Manoz plaza för 2 år sen, vi var där i 2 veckor. Ett toppenhotell tyckte vi. Rent, fräscht, underbar utsikt, ligger ovanpå en fantastiskt restaurang, trevlig personal, ja vi stortrivdes. Ta med öronproppar, ett disco i närheten spelar hög musik. Men det gjorde inte oss något. Tror att rummen på första våningen som har väggen mot discot hade lite högre ljud än oss andra. Vi bad att få ett rum så högt upp det gick, vi fick ett på våning 3, fantastisk utsikt. Vi kommer att åka till Krapathos igen och då bor vi gärna där. Missa inte taverna Klimataria i byn Volada, främst deras cheesbolls. Vi åkte ofta dit och åt lunch, makalöst god mat.
Ni kommer att få det toppen på Karpathos och Manoz plaza.
mvh ElisabethK
Svara med citat
Gammal 2011-04-15, 20:57
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Hoppas att ni får en bra vistelse på Karpathos. Var där 2009 och trivdes väldigt bra och kommer att åka tillbaka igen.
Svara med citat
Gammal 2011-04-16, 08:43
Lotta Es avatar
Lotta E Lotta E är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Våran premiär tur också!
Skall bli spännande och kul. Vi åker i slutet av juni.
Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 22:07
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ursprungligen postat av MariaJ Visa inlägg
Nu har vi precis bokat 2 veckor till Karpathos i september. Har länge haft den ön på min önskelista och nu äntligen blev det av.
Citat:
Ursprungligen postat av Lotta E Visa inlägg
Våran premiär tur också!
Skall bli spännande och kul. Vi åker i slutet av juni.
Så kul med två till som valt Karpathos för första gången. Det ska bli intressant att få ta del av era intryck när ni kommit tillbaka. Vi är många som fallit för ön och som nu har den högt upp på återvändarlistan. Hoppas att ni också ska gilla den. Trevlig resa!

Mats
Svara med citat
Gammal 2011-04-18, 00:01
zvempa zvempa är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010

Valet av ö är definitivt rätt. Hotellet vet jag inget om. Var medveten om att ni kan drabbas av the Karpathian fire som brinner som en svetslåga inom er och ständigt kräver nytt bränsle. Jag vet. Åker ner i början av juni och hoppas väl någonstans att slippa åka därifrån. Kram
Svara med citat
Gammal 2011-04-18, 10:52
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
sedan hittade vi Manos Plaza med Airtours, så vi valde det i stället. Hoppas att vi gjorde rätt val.
Manos Plaza har ett helt perfekt läge på hamnpromenaden, ovanpå restaurang Romios, som är en av öns bästa, med en riktigt duktig kock.
Läs gärna mitt resebrev från 2010. Vi bodde på det hotellet i tre veckor. Till höger om Manos Plaza ligger de två populära klubbarna Liquid och Enigma. Vägg i vägg med hotellet, och med uteplatser en trappa upp. Vi kunde se rakt ner i dem från vår balkong. Var medvetna om att det kan bli en rätt hög volym från dem, så öronproppar kan behövas om ni får något av rummen som ligger närmast. Klockan ett får man inte längre spela musik utomhus, men vibrationerna tar sig ju genom väggen. Rummen på andra sidan blir inte störda på samma sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Vi är många som fallit för ön och som nu har den högt upp på återvändarlistan.
Inte bara högt, utan allra högst upp och med största prioritet. Resten av övärlden får vi utforska först när tid och pengar räcker till BÅDE en Karpathosresa OCH andra resor.

Citat:
Ursprungligen postat av zvempa Visa inlägg
Var medveten om att ni kan drabbas av the Karpathian fire som brinner som en svetslåga inom er och ständigt kräver nytt bränsle.
Väl uttryckt! Och så sant, så sant. I sommar åker jag ner för sjätte gången och ska stanna i sju veckor. Det ska bli intressant att se om den tiden räcker till för att det ska börja kännas att det är tillräckligt... Fjolårets tre veckor kändes futtiga, och den sommaren vi var nere i fyra veckor, var det väl okej under första och andra veckan, men sedan började avresepaniken redan börja kännas. Konstigt, vad man kan bli fast...

Nåja, ni förstagångsbesökare är härmed varnade. Och missa inte att ta en kväll på taverna Pelagos för att njuta av förstklassig grekisk musik.

Karin
som alltid längtar ner
Svara med citat
Gammal 2011-04-21, 19:52
MariaJs avatar

Karin, jag tror att jag har läst allt som du genom åren har skrivit om Karpathos. Det var väl det som en gång fick mig att bli intresserad av ön, men andra resmål har kommit i vägen. Vi har själva Kreta som en återvändarö, så det blir kul att se om vi fastnar för Karpathos också. Risken är ju att man får många ställen som man blir fast med och vill återvända till, men den risken får man väl ta! För övrigt så åker vi till Kreta om två veckor, så i år blir det både och.
Svara med citat
Gammal 2011-04-21, 21:12
karinafps avatar

Citat:
Risken är ju att man får många ställen som man blir fast med och vill återvända till
Haha, precis! Jag skulle gärna återvända både till Kalymnos och Korfu, för att inte tala om alla öar jag ännu inte har sett, men det får vänta tills jag får obegränsat med tid och pengar. Just nu är det Karpathos på sommaren och Aten på vintern som prioriteras.

Karin
två månader kvar!
Svara med citat
Gammal 2011-04-30, 19:38
Lise-Lotte Lise-Lotte är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Grattis till val av resmål! Vi åker den 23/6 till Lefkos och har även bokat en veckas semester på samma ställe i september. Det är en underbar ö - jag tror det är sjätte gången vi åker dit. Vi har ö-luffat och förälskat oss i andra öar, men när vi hittade byn Lefkos på Karpathos var vi fast. Där får vi allt vi önskar av Grekland!!! Underbar strand, trevliga människor, lugn och ro och mycket god grekisk mat på ett flertal mysiga tavernor.
Svara med citat
Gammal 2011-10-03, 21:10
MariaJs avatar

Ja, nu är vi hemma igen efter vår Karpathosresa. Vi har haft det fantastiskt bra, vilken fin ö det är! Tror säkert att vi kommer att återvända dit fler gånger och bor gärna då också på Manos Plaza. Bättre läge mitt i centrum kan man inte få, med både havsutsikt och "stadsutsikt" från balkongen.

Vädret har varit det bästa tänkbara, sol och runt 30 grader, ett par kortare regnskurar bara och första veckan i stort sett ingen vind alls. En dag låg havet i stort sett spegelblankt och 29 grader varmt! Andra veckan blåste det lite mer, men inte så att det var besvärande. När det gäller stranden i stan så kunde vi konstatera att den absolut bästa biten var den som ligger närmast stan och fram mot första hotellet (Electra Beach). Där var det ingen sten alls varken på stranden eller i vattnet, bara mjuk fin sand så långt ut man bottnade.

Vi har haft moppe och åkt ut på lite egna utflykter också. Av de tre stränderna på östkusten, Achata, Kyra Panagia och Apella så tyckte vi absolut bäst om Kyra Panagia. Bäst att bada på och även vackrast i vårt tycke. Vi har även varit över till Agios Nikolaos vid Arkassa och där gick det stora härliga vågor, jättekul att bada där och mycket fin strand!

Många mysiga byar har vi också besökt. Aperi som ligger närmast hade fantastiskt vackra hus, välhållna och fina planteringar runt om. Det märks att det är en välbärgad by! Mesochori var vi fram till, men då vi var på hemväg och var lite trötta, så vi orkade inte gå ner och titta i byn, utan gick bara en liten bit. Så nästa gång får vi planera in ett besök där istället, nåt måste man ju spara på! Inte heller Olympos har vi besökt, vet inte heller om jag vill dit, det känns lite kluvet, eftersom så många anser att det är en ren turistfälla.

Nåja, nu får vi samla intrycken och sen börja planera för nästa år, så får vi se vart det bär iväg då!
Svara med citat
Gammal 2011-10-04, 18:07
karinafps avatar

Citat:
När det gäller stranden i stan så kunde vi konstatera att den absolut bästa biten var den som ligger närmast stan och fram mot första hotellet (Electra Beach). Där var det ingen sten alls varken på stranden eller i vattnet, bara mjuk fin sand så långt ut man bottnade.
Håller med! Vi har varit på flera ställen längs stranden, men den innersta biten är den absoluta favoriten. Precis sån strand som jag och dottern gillar: lagom långgrund och bara sandbotten. Det var hon och jag och holländska och grekiska barnfamiljer som badade där. Tyskarna åkte till Arkasa och Christou Pigadi, och italienarna till Diakofti och Kyra Panagia.

Karin
med sköna sommarminnen
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:46.