Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-22, 10:05
elca elca är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008
Standard Ensamresenär

Ser ut som jag får åka själv till Grekland i år, så nu undrar jag från er som åkt ensam,det är väl okej? Tänkte mig bara en vecka med bara avkoppling,bad och god mat. Tittar på charterresor men dom är inte billiga då man reser själv och vill bo eget.
Svara med citat
Gammal 2011-04-22, 10:15
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Sv: Ensamresenär

Citat:
Ursprungligen postat av elca Visa inlägg
Ser ut som jag får åka själv till Grekland i år, så nu undrar jag från er som åkt ensam,det är väl okej? Tänkte mig bara en vecka med bara avkoppling,bad och god mat. Tittar på charterresor men dom är inte billiga då man reser själv och vill bo eget.
Klart det är okej!

Jag vet inte om möjligheterna fortfarande finns, men förr kunde man dela boende med andra (av samma kön) som reste ensamma. Jag har vid tre tillfällen delat boende med andra kvinnor, men även haft lyxen att få bo helt själv. I de fall jag blev "sambo" var det mycket lyckat och vi hade många trevliga stunder. I mitt fall tog jag mig för mer och så på orterna med andra ögon än om jag rest själv. Ta chansen och ha det trevligt!

Glad Påsk!

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2011-04-22, 11:34
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: jul 2010

Du kan spare en del, om du selv booker fly og hotel.
Svara med citat
Gammal 2011-04-22, 20:47
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Charterarrangörernas pålägg för ensamresande är numera ganska höga så du tjänar kanske på att köpa flygstol och boka eget boende eller välja på plats om du inte reser i högsäsong till populära ställen med begränsat utbud.
Det du framförallt vinner är att du får tillgång till orter, öar och boenden som inte finns i charterarrangörenas ganska begränsade utbud.

Charterarrangörerna har slutat att para ihop sällskap med varann som Kikh skriver. Så har jag också rest förr ett par gånger men det var länge sen.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-04-23, 17:12
våga våga är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Hej!
Jag reser oftast själv, både till Grekland och till andra ställen. Till Grekland är det absolut inga problem att resa ensam, och eftersom det är så lätt att ta sig fram med båtar, bussar, tåg etc och sen hitta boende på plats tycker jag att du ska satsa på detta. Det är enbart om du reser i högsäsong - slutet av juli till mitten av augusti som det kan vara svårt att hitta ett ledigt rum på vissa ställen. De flesta småhotell/pensionat har inga enkelrum utan man får bo i ett dubbelrum men väldigt ofta får man 5 - 10 euro i rabatt på rummet för att man är ensam!
Man väljer ju själv hur social man vill vara men min erfarenhet är att man alltid kan hitta sällskap när man vill.
Lycka till med din resa!
Våga
Svara med citat
Gammal 2011-04-23, 23:18
Soleil Soleil är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Det är helt okey att resa ensam. Att dela rum med en okänd person är inte möjligt numera.
Svara med citat
Gammal 2011-04-24, 18:17
Klick Klick är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Jag har åkt charter själv till Skiathos och det var hur skönt som helst... Apollo har något som de kallar single by apollo vilket innebär att de har tagit bort tillägget för att bo själv i ett dubbelrum på vissa utvalda hotell... Så om du vill åka charter så kolla vad apollo har. Jag minns min Skiathos-vecka som lugn och skön... Jag kommer nog att åka själv fler gånger.
Svara med citat
Gammal 2011-04-27, 12:55
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Köp en billig resa med Ryanair eller Norwegian alternativt flygstol med Apollo och fixa rum själv. Både roligare och billigare. Exempel till Rhodos och därifrån snabbåten (1,5 timme) till Tilos där du får lugn och ro samtidigt som du äter väldigt gott. Äter du för mycket kan du promera bort överflödet på någon av de vackra vandringslederna.
Svara med citat
Gammal 2011-05-03, 20:06
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Tveka inte. Att resa ensam är inte alltid en nackdel. OK ibland lite dyrare boende.
Jag har rest ensam till många platser jorden runt (kanske mest i Grekland) och jag
tror att på de resorna har jag haft de mest minnesrika mötena. Öppna sinnen och en öppen attityd skapar ibland fantastiska möten.
Svara med citat
Gammal 2011-05-03, 20:08
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Citat:
Ursprungligen postat av RUJO Visa inlägg
Öppna sinnen och en öppen attityd skapar ibland fantastiska möten.
Så sant! Att resa ensam ska ses som en möjlighet och inget hinder, allt sker på ens egna villkor och i ens egen takt. Det är semester

Som ensamresenär tror jag du spar en hel del på att boka flyg och boende själv, då slipper du bla enkelrumstillägg och du får dessutom chans att träffa nya bekantskaper från olika delar av världen. Kör på flygstol och ett pensionat vettja, kan bli hur bra som helst!
Svara med citat
Gammal 2011-05-03, 20:21
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Jag var 58 år fyllda när jag för första gången åkte själv en vecka till Grekland! Min första ensamresa nånsin. Så nervös jag var innan men så himla kul det var....Jag älskar i o f s att vara ensam emellanåt men en hel vecka
Att inte behöva ta hänsyn till någon alls var helt otroligt skönt, bara göra precis det jag ville när JAG ville
Vart jag kom så fanns det andra ensamresenärer att prata med om jag ville, det är många som reser ensamma..Att äta ensam på taverna är inget konstigt alls i Grekland. Kyparna är jättetrevliga och de är oftast väldigt rara och låter en köpa halva portioner av t ex förrätter så man kan smaka olika , precis som när man är två.

Den första ensamresan gav sån mersmak så nu åker jag varje år på hösten själv tillbaks till samma ställe där jag nu inte alls känner mig ensam ett skvatt! Jag har fått vänner där.

MEN: Om man här hemma inte gillar att vandra själv, eller vara på stranden själv eller åka på utflykt själv, då gör man det kanske inte i Grekland heller.
Välj ett resmål och hotell/pensionat som inte är så inriktat på familjer.
Att boka enbart flygstol och välja boende själv är det allra bästa och oftast billigaste.
Du får säkert en helt underbar resa!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-05-03, 21:35
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Så nervös jag var innan men så himla kul det var....Jag älskar i o f s att vara ensam emellanåt men en hel vecka
Att inte behöva ta hänsyn till någon alls var helt otroligt skönt, bara göra precis det jag ville när JAG ville

Vart jag kom så fanns det andra ensamresenärer att prata med om jag ville, det är många som reser ensamma..Att äta ensam på taverna är inget konstigt alls i Grekland. Kyparna är jättetrevliga.

MEN: Om man här hemma inte gillar att vandra själv, eller vara på stranden själv eller åka på utflykt själv, då gör man det kanske inte i Grekland heller.
Du får säkert en helt underbar resa!

Lissi
Instämmer helt med dig Lissi, förra årets resa var helt otroligt bra, åkte själv i TVÅ veckor. Enda gången jag vart lite nedstämd, var på midsommaraftonen, DÅ kände jag mig väldigt ensam, men efter ett telefonsamtal hem så blev jag lite gladare
Om drygt en månad så åker jag igen helt själv i två veckor till Rhodos stad
Tog mig friheten att styka under en sak som är viktigt att tänka på innan man funderar på att resa själv. Jag åker ju till en storstad och där kan det kanske vara svårare med att få kontakt med folk än i en mindre stad/by, det är iofs. bara nått jag fått för mig så det kanske inte alls stämmer.
Svara med citat
Gammal 2011-05-03, 21:55
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad

Jag har rest själv ett par gånger och då varit iväg i allt från tre till fem veckor. Mest Grekland men även Italien och Alperna.
Man måste ju uppskatta att vara i sitt eget sällskap och som sagt gör man inte det hemma så gör man det sannolikt inte borta heller.
Jag brukar ha med mig min hund och det i sin tur leder till många kontakter och samtal
Att resa till en liten ort är mysigt men samtidigt blir man ju snabbt igenkänd och det kan ju upplevas som att man inte kan vara anonym om man nu vill det.
I en större ort är det lättare att smälta in bland alla andra och man känner sig kanske inte lika utmärkande..(typ där är hon som reser ensam)
Fast på en mindre ort har man nog lättare att få kontakt.
Så det beror ju helt enkelt på hur man är som person
Den enda nackdelen med att resa ensam tycker jag är att gå ut och äta på kvällen. Det blir liksom inte samma sak som när ens vänner är med.
Inte kul att klä upp sig och gå ut själv.
Men annars är det faktiskt riktigt skönt! Man gör som man vill hela tiden
Jag brukar bo så att man kan laga mat själv så stannar jag hemma och myser på kvällen istället..men det är ju jag det

//Stina
Svara med citat
Gammal 2011-05-03, 23:27
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Intressant att läsa era inlägg i ämnet ensamresenär. Ända sedan första resan till Grekland 1979 har jag haft ressällskap. Inte riktigt ... för några år sedan åkte jag ensam till Rhodos men hade där sällskap av svåger och svägerska. De senaste fem åren - i maj - har jag rest med en väninna som i år stannar hemma. En annan väninna kan inte ta ledigt, så jag har ingen att resa med. Har haft tanken att resa ensam men ...

Jag har inga problem med själva resandet, är social, har lätt att få kontakt med andra människor men gillar inte att vara ensam. Bara tanken på att inte ha någon att äta frukost med ... ingen som smörjer mig på ryggen sitta ensam på balkongen med min ouzo ... på kvällarna äta själv gör att jag tvekar. Och inte gör det saken lättare att att jag gärna vill vara borta två veckor.

Hälsningar lilla sjöborren - som i morse medan snön föll utanför fönstret läste klart boken Från min grekiska grotta och längtar nu ännu mer till Grekland.
Svara med citat
Gammal 2011-05-03, 23:38
Kikhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
...Jag har inga problem med själva resandet, är social, har lätt att få kontakt med andra människor men gillar inte att vara ensam. Bara tanken på att inte ha någon att äta frukost med ... ingen som smörjer mig på ryggen sitta ensam på balkongen med min ouzo ... på kvällarna äta själv gör att jag tvekar...

Att resa ensam betyder inte att man behöver vara ensam. Om du är oblyg finns det alltid någon som kan smörja dig på ryggen eller äta frukost med dig, och det behöver absolut inte vara en man. Bjud på dig själv och prata med ALLA, så fick jag mitt (nu mer) enorma kontaktnät. Utan de vänner jag skaffade mig under de första resorna hade jag nog fortfarande bott i Sverige.

Go for it!

//Kikh, som gärna dricker både Ouzo och smörjer ryggar om det passar med schemat
Svara med citat
Gammal 2011-05-04, 09:50
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Kikh! Du är klok som en pudel. Att bli smord på ryggen är inget stort problem och jag sover gärna själv. Fördelen med att resa ensam är att jag vill prata lite grekiska - med betoning på lite.

Kreta, hmm! vem vet ... kanske dyker det upp en kvinna med en flaska solkräm i ena handen och en flaska Ouzo i den andra.
Svara med citat
Gammal 2011-05-04, 10:03
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Jag reser med min man, med min syster, med en väninna eller ibland ensam eftersom jag tycker om att resa och besöka andra länder. Hittils kände jag mig ganska trygg när jag reste ensam till Grekland. Både på Lesbos, på Korfu och på Kalymnos där jag var ensam kände jag mig trygg. Jag tror att som en kvinnlig ensamresenär bör man undvika skumma barer och nattklubbar så att man inte blir drogad, kidnappad och våldtagen som det hände svenska Anna på Samos. Man bör ha i åtanke att det grekiska rättsväsendet är under stora frågetecken även om det inte är Turkiet.
Svara med citat
Gammal 2011-05-04, 13:08
Kikhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
...Kreta, hmm! vem vet ... kanske dyker det upp en kvinna med en flaska solkräm i ena handen och en flaska Ouzo i den andra.

Jag kommer att hålla utkik Sikta mot Gerani och håll dig på vänstra sidan av vägen efter 16.00 så hittar du mig i guldbutiken. Jag har is i frysen

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2011-05-04, 13:12
Kikhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
... Jag tror att som en kvinnlig ensamresenär bör man undvika skumma barer och nattklubbar så att man inte blir drogad, kidnappad och våldtagen som det hände svenska Anna på Samos...
Under de 16 år som jag var "turist" lyckades jag inte drabbas av varken det ena eller det andra, trot att jag har en förkärlek till just skumma barer.
Sunt förnuft och en smula vaksamhet duger oftast gott. Det du aldrig skulle göra i Sverige ska du heller inte göra utomlands, undantaget dricka paraplydrinkar 24/7, bada i havet och bara njuta.

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2011-05-04, 14:54
junes avatar
june june är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Så det blev Platanias igen och inte Chania?? Är det i den lilla butiken innan torget?
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:11.