|
||||
|
||||
Folkräkning
I dag påbörjades en riksomfattande folkräkning här i Grekland. Alla ska få besök av officiella personer som vill veta hur många som bor i landet, en del om husen och mycket annat. Det var länge sen en folkräkning genomfördes, det ska bli intressant att få veta resultatet.
De som traskar runt har en namnskylt. Det är obligatoriskt att svara på frågorna. Jag återkommer när jag vet mer. |
|
|||
|
|||
Sv: Folkräkning
Jeg gisner: 11.950.001 indvånere (cirka)
|
|
||||
|
||||
Hörde om det på TV. Det är verkligen lustigt att de ännu en gång ska gå runt och fråga i varje hus hur många som bor där! Skulle tippa att det blir sista gången, hoppas åtminstone...
Min mans bror hade varit med och gått runt och frågat ett år och han sa att det var i alla fall jättekul att se hur folk bor! En egen tråd är alltså en egen blogghörna här på Kalimera. Det skulle i och för sig vara kul, men tiden räcker inte riktigt till...men här kommer jag att hälsa på då och då! Nu måste jag kolla lite på eurovisions låtar - går Grekland vidare? Ha en mysig kväll! Eva Grekisk Sallad |
|
||||
|
||||
larvih...tänkte du på nån slags gissningstävlan? Då kanske vi ska sätta ett datum/tid också...
...och hur "cirka" är din gissning? Det blir väl som i den där gamla historien om drängen som skulle räkna smågrisar. Husbonn frågade hur många det var. Drängen: jag har räknat till sjutton, men så är det en liten en som springer omkring hela tiden, så den hinner jag inte räkna... Sen har jag läst att man också kommer att få en förfrågan om hur man ställer sig till att donera organ. Senast redigerad av Monica P den 2011-05-11 klockan 14:19. |
|
|||
|
|||
Citat:
Nej det havde jeg ikke tænkt på, men det kunne faktisk være vældig kul. Det kunne være +/- 25.000..? Herligt. |
|
||||
|
||||
Så där ja. Nu har den unga intervjuaren varit här, en trevlig ung kvinna som hade gått från hus till hus sedan 10 i morse. Nu vet jag alltså mer.
Man skulle alltså ha velat registrera alla som vistades i Grekland natten mellan den 9-10 maj. Detta gick naturligtvis inte, men man registrerar även alla turister man får tag i och som vill uppge data. Vi fastboende skrivs upp med en hel del frågor som är svåra att svara på.Jag tror att intervjuaren var rätt förvirrad när hon gick, för vi är tre personer i det här hushållet som har bott på en massa olika ställen och varit skrivna både här och där och knappt kommer ihåg när vi var här eller där...och min svåger var här den 9-10 fast egentligen var han på Rodos då med min man...att vår son var här då höll jag tyst med, hon såg rätt trött ut. Namn, födelsetid, föräldrars namn, födelseort, utbildningsnivå,antal barn (bara kvinnorna), bott utomlands, skriven var, lite annat sånt. Husets/lägenhetens storlek, hyrd eller ägd, typ av uppvärmning och isolering, mer sånt. Namn kommer att hanteras med sekretess. Man får ett kvitto på att man registrerats som man ska spara i sex månader, det är för att kontrollanten ska kunna kontrolleras. Tja, jag ser framför mig flera miljoner blanketter som ska databehandlas.... |
|
||||
|
||||
Kanske ger jobb till några arbetslösa
Riitta |
|
|||
|
|||
Här i Chania på Kreta såg jag idag faktiskt att det var två män som gick omkring och knackade dörr här i kvarteren i gamla stan, med listor, man jag hade just kört ut katterna från mitt rum, stängt fönstren och fönsterluckorna och var på väg till min mezedopoleio, så jag bad kontrollanterna att hälsa hem, eftersom min hyresvärd hyr ut svart är han inte särskilt glad om hans uthyrning kommer fram till skattemyndigheten .
Men visst är det här en jättebra idé, att räkna och kontrollera vilka och hur många som egentligen bor i Grekland just nu. Det är säkert omkring en miljon som bor här illegalt, alltså utan uppehållstillstånd. Vilka av er har uppehållstillstånd ? (I juni ska jag åka fram och tillbaka till Prag för att ordna en del saker, men sedan kanske jag också måste krypa till korset och ordna uppehållstillstånd här på Kreta.) Citat:
|
|
||||
|
||||
Utan att vara särskilt paranoid förmodar jag att denna folk-och fastighetsräkning kom lägligt eftersom det pågår en enorm registrering av svartbyggen och annat som kan medföra lite fastighetsskatter, för att inte tala om böter...
|
|
|||
|
|||
Citat:
En liknande sak gjordes i Sverige under förra året. Fast få märkte det. Numera är alla boende i Sverige registrerade på en specifik lägenhet! Inte en viss gatuadress som det var tidigare. Adressen plus ett specifikt lägenhetsnummer ger nu myndigheterna full kontroll över alla som är registrerade... Positivt...? Tja, fan vet... Peter |
|
||||
|
||||
Det blir i alla fall antagligen mer korrekt och rättvisande med det svenska systemet. Det antika grekiska systemet att gå runt och fråga kan aldrig bli rätt - alla som är här olagligt kommer givetvis inte att vilja hjälpa till med dessa formulär. De sade också på TV att de ju inte kan tvinga någon att delta i folkräkningen...
|
|
||||
|
||||
Idag har de varit hemma hos oss också! Tyvärr ingen fråga om donering av organ.
|
|
|