Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-15, 14:28
Gurkan Gurkan är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011
Standard Småbarn på Rhodos

Jag ska resa till Rhodos med mina två barn (4 och 6) andra juni och undrar om det är någon som har några tips på vad man kan hitta på med så små barn.
Vi ska bo på Hotel Loutanis, som ligger mellan Kolymbia och Afandou, någon som vart där?

Jag har funderat på om man ska hyra bil men vet inte riktigt om jag vågar. Har fått för mig att grekerna inte kör så bra och sen är det ju krånglet med barnstolar. Någon som vet hur sånt funkar eller har testat att köra där?

Vi kommer ju självklart bada och sola, men jag vill ha ut mer av min resa, gärna historiska platser och sånt. Några tips? Ska ju vara ganska barnvänligt också...

Och så undrar jag hur det är med engelskan... Är de duktiga på det på Rhodos? Så man kan göra sig förstådd.
Svara med citat
Gammal 2011-05-15, 14:38
kassiopeja kassiopeja är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Småbarn på Rhodos

Har inte varit på Rhodos men angående bilstolar så var det inget problem att låna när vi hyrde bil på Karpathos för några år sedan, två familjer med varsitt barn 1 och 3 år. De kändes stadiga nog och vi tyckte inte det kändes otryggt att köra där.
Svara med citat
Gammal 2011-05-15, 16:10
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Hej! Tips angående småbarnen har jag inte - har vuxna barn -men du behöver inte oroa dig för språket... de flesta på Rhodos pratar svenska.
Svara med citat
Gammal 2011-05-15, 17:12

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Hej! Tips angående småbarnen har jag inte - har vuxna barn -men du behöver inte oroa dig för språket... de flesta på Rhodos pratar svenska.
Skämtar du med mig? Det är nog det jag oroat mig mest för, att ingen ska förstå mig
Svara med citat
Gammal 2011-05-17, 20:40

Hittade den här sidan som tog upp lite mer allmän information. Resguide till Grekland

Brukar ni köpa vatten eller chansar ni på att dricka kranvatten?

Jag blev sugen på en båttur med glasbotten då det blir lite svårt att snorkla eller dyka med kidsen. Finns det överallt eller är det på något särskilt ställe?
Svara med citat
Gammal 2011-05-17, 22:39
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Chansa inte på kranvatten,köp vatten vore väl synd om barnen eller du skulle bli dåliga.
Monica
Svara med citat
Gammal 2011-05-18, 07:01
Fjonks avatar
Fjonk Fjonk är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Rhodos och småbarn=vinnande kombo
Ni 'måste' se Lindos och Gamla stan! Sen finns det en miljon andra saker som är kuliga för små barn att göra på denna solens ö. Fjärilsdalen är dessvärre tom den här
tiden på året så hoppa över den. Sju källorna är en sval och härlig plats med en bra restaurang. Där ni ska bo blir det VÄLDIGT varmt så glöm inte att smörja om och om igen, de lär bada mycket Trafiken nedanför Faliraki är inte alls så tät och intensiv som inmot Rhodos stad. De flesta greker har överseende med velande turister men visst, det är inte samma trafikklimat som hemma i Sverige. MEN, hyra bil är det absolut bästa sättet att SE ön på. Bergen är underbara och de små byarna med djur och olika fruktträd längs vägen är en upplevelse för barnen att se (även för vuxna )

Språket? Ja Engelska är de grymma på (nä inte i de små byarna kanske) och på många ställen pratas det även lite svenska.

Kika in på min Rhodosblogg, kanske hittar du nåt intressant. Adress i min profil! Trevlig Resa
Svara med citat
Gammal 2011-05-19, 00:51
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Hej. Ang. kranvatten vs. flaskvatten. JAG brukar göra så här: dag 1: Flaskvatten, dag 2: 50/50 kranvatten-flaskvatten och from. dag 3: bara kranvatten. Vattnet i kranen smakar ju inte som här hemma, men är fullt drickbart. Så mycket vatten som jag dricker så skulle en stor del av dagskassan gå åt till bara vatten, o tänk så många flaskor som sparas om man dricker kranvatten. Nu har jag ju bara bott inne i Rh. stad kanske ska tilläggas + att jag har sk. "plåtmage"
15/6 åker jag ner till härliga Rh. igen, längtar SÅ mycket nu
Svara med citat
Gammal 2011-05-19, 09:44
Nettie Nettie är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Vi var på Rhodos i september 2007 med en 7 månaders bebis och en 2-åring. Hyrde bil i 7 dagar och vi fick låna bilstolar till båda barnen. Åk till Tsambika beach, jättehärlig sandstrand!
Svara med citat
Gammal 2011-05-19, 11:51
Margaretha Margaretha är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Rhodos har riktigt bra vatten så att dricka det är inte några problem. Vi brukar köpa några vattenflaskkor när vi kommer ner bara för att ha så man kan fylla upp kranvatten sedan. Efter ca 35 resor till Rhodos har vi aldrig haft några problem av vattnet som ju har samma bakterieflora som vi har här hemma och då har vi också några gånger haft barn med oss och det har inte varit några problem för henne heller.

Margaretha
Svara med citat
Gammal 2011-05-19, 14:24
ouzomini ouzomini är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Hej
Vi har också alltid druckit kranvatten, köpt vatten för att ha för påfyllnad. Barnen har alltid kunnat äta glass och salladen är det inga problem med.
Sommaren 2009 var vi med barn och barnbarn till Rhodos efter önskemål av våra "barn". Barnbarnet var då 1,5 år och vi hyrde bil. Vi körde runt hela ön, vilket kanske var i längsta laget för den lille. Barnstol fick vi med till bilen och den var jättebra. Förslag kan vara att ta med ett bilsolskydd så barnet inte får för mycket sol i ansiktet och badskor eftersom det är varmt (läs hett) på stranden. Den sidan som ni skall bo på räknas som den lugna sidan av ön.
Svara med citat
Gammal 2011-05-19, 20:15

Tack för alla svar! Resfebern har lättat lite

Nu är det bestämt att det bli hyrbil. Brukar ni boka hyrbil i förväg, på hotellet eller flygplatsen? Känns som taxi inte verkar vara jättedyrt, men ska man ändå ha bilen kanske det är lättast att ta den från flygplatsen?

Tacksam för svar!
Emma
Svara med citat
Gammal 2011-05-19, 20:56
Fjonks avatar
Fjonk Fjonk är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Det är olika. Men aldrig från flygplatsen, mest för att det är meckigt att hitta och mycket folk i omlopp. När man landat vill man bara komma iväg till hotellet inte skriva papper och leta hyrbil. Boka hemifrån är inte jättemycket billigare än att hyra på hotellet. Det finns MÅNGA biluthyrare på lilla Rhodos och de flesta håller samma priser. Håll er till de 'stora' så vet ni att det går rätt till och att bilarna är i bra skick!
Svara med citat
Gammal 2011-05-19, 22:13
moelvs avatar
moelv moelv är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ursprungligen postat av IRSA Visa inlägg
15/6 åker jag ner till härliga Rh. igen, längtar SÅ mycket nu
Det gjør vi også, vi gleder oss!
Svara med citat
Gammal 2011-05-26, 19:50

Tack för alla svar! Nu är det bara en vecka kvar... Pirrigt.
Svara med citat
Gammal 2011-05-26, 22:57
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Citat:
Ursprungligen postat av moelv Visa inlägg
Det gjør vi også, vi gleder oss!
Hej på dig, snart dags för oss att ha en mini kalimera-träff, någon mer som vill hänga på. Kommer ner den 15:de juni....
Skriv ett PM...

Irene
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:17.