|
||||
|
||||
Vad är det för hög?
Jag var för en tid sedan och tittade på en vacker bokskog. Precis före skogen låg ett hus på vars tomt den här lövkullen fanns.
På "kullen" satt fyra skorstenar. Jag kan inte förstå vad det är för slags "hus". Är det någon som vet? |
|
|||
|
|||
Sv: Vad är det för hög?
Matkällare? Skyddsrum?
|
|
||||
|
||||
Jordkällare var det första jag tänkte när jag såg den, men det är ju inga skorstenar i en jordkällare, i alla fall inte fyra stycken. Högen är ganska stor.
|
|
||||
|
||||
Kanske nån Finne som har byggt sig en "jordbastu"
Riitta, som har en vanlig bastu |
|
||||
|
||||
Kanske det kan var ett rökeri för fisk, kött och skinka?
Birgitta, som gillar rökt mat. |
|
||||
|
||||
Ett något annorlunda konstverk kanske???
Ser ut som att det är Vintergröna (en växt) som täcker hela kullen. |
|
|||
|
|||
Det tror jag också. Mycket bra idé!
|
|
||||
|
||||
Kan det vara ett hembränneri?
Bengt |
|
||||
|
||||
Jag håller på rökeri. Hembränneri är inget vi sköter i skymundan - Alla deltar och då krävs det ytor för grillar och fest
//Kikh |
|
||||
|
||||
Tror att det är jordkällare modell större. Har sett något liknande i östra Blekinge men då bara med en eller två "skorstenar". Har för mig att de är för väntilation. vet att man ofta förvarade potatis mm i ndessa källare.
Chras |
|
|||
|
|||
Tror jag också. Att det är en jordkällare, alltså. En stor en.
|
|
||||
|
||||
Nej, men ventilation ska man ha om inte maten ska mögla därinne, så det kan mycket väl vara en välventilerad jordkällare.
Karin |
|
||||
|
||||
Har googlat och hittat en bild på liknande hög.. från framsidan. En jordkällare alltså. En STOR sådan. Om man tittar noga på bilden här ser man att det skymtar ett rött hus bakom de blommande körsbärs?träden..
|
|
||||
|
||||
Kanske det är både en jordkällare och ett rökeri, avbalkat dock. Eftersom det är hela fyra skorstenar. Sametablering alltså.
I så fall ett lyxställe för mig. Rökt sik, potatis och lök.. Tunnbröd från bagarstugan i Åmsele måste också finnas med. Birgitta. |
|
||||
|
||||
Citat:
Välventilerad? Det säger väl emot sig själv om byggnaden finns i Grekland Skulle den däremot finnas i Sverige är det nog en jordkällare eller ett eko-hus. //Kikh |
|
|||
|
|||
En avancerad skorstensmila kanske, för kolning?
|
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
Här kommer en bild från en annan vinkel. På en äng en bit bort från huset såg vi en tjurkalv som jagade bort en räv. Det var ganska kul. |
|
||||
|
||||
du har en fantastisk förmåga att fånga roliga "ögonblicks bilder"! Tack för att du delar med dig!
MVH zakka |
|
||||
|
||||
Jag tror fortfarande på sametablering.
Alltså grill och rökeri, som bägge kan användas för att baka tunnbröd. Därtill en jordkällare och slutligen en vedbastu. Allt i ett alltså! Som sagt, där skulle jag trivas. Janne, har du gjort några ytterligare undersökningar? Birgitta. |
|
||||
|
||||
Nej, det har jag inte gjort, så vi säger att det är en jordkällarrök.
|
|
|