Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-20, 22:06
Digga Digga är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011
Standard Kalives förra veckan, denna vecka i Paleochora, men var sen?

Hej!

Vi är nu på Kreta i tre veckor och har klarat av första veckan i Kalives (fantastiskt) och är nu i Paleochora (lika fantastiskt). Vi hade innan vi lämnade Sverige planerat sista veckan i Platanias, men det räckte med att vi såg stället från bussen på resan hit till Paleochora för att inse att detta inte är något för oss.

Därför är vi lite i valet och kvalet vart vi ska bo vår sista vecka. Vi funderar på Kastelli/Kissamos? Har någon ett bra tips på boende där (vi har med oss en 2,5-åring). Eller har ni något tips på något annat ställe som är lite som Kalives eller Paleochora?

Tack på förhand!

/André
Svara med citat
Gammal 2011-05-21, 06:53
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008
Standard Sv: Kalives förra veckan, denna vecka i Paleochora, men var sen?

Kolymbari känns rätt för er. Ni avviker knappt alls från er ursprungliga plan, men det är en halv evighet mellan Kolymbari och Platanias i fråga om "turistighet".
Jag har alltid varit på Kreta lite som ni halvt off-season, och då har det åtminstone funnits en hel del lediga hotell åt det hållet. Verkar som om Platanias/Agia Marina fylls på först, och att det sedan sprider sig västerut.

Med utgångspunkt från Kolymbari kan ni sen ta er upp till olivodlingarna, titta på det jättelika olivträdet i Ano Vouves, ta er ut till Afrata, eller hoppa på bussen till Falassarna.
Och så kan ni äta Kretas bästa marídes på "Nikiforos" i hamnen.
Svara med citat
Gammal 2011-05-21, 08:30

Tackar tackar! Detta skall kollas upp direkt!

Alla tips är välkomna!

/A
Svara med citat
Gammal 2011-05-21, 08:40
nickelena nickelena är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Hejsan.
Plakias kan vara ett tips, där bodde vi ifjol på GioMa (tror jag det hette). Där tog vi badbåten till Prevelli beach, palmstranden med sköldpaddor. Lugnt och skönt, lite likt Paleochora.
Lycka till

nickelena
Svara med citat
Gammal 2011-05-21, 14:33
Melindas avatar
Melinda Melinda är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010

Tänkte oxå direkt att Kolymbari vore ett bra alternativ. Just hemkommen fr den regionen Ta bil ( buss?) till Stavros för fantastiskt bad. Falassarna är oxå en underbar destination! Jag personligen skulle heller aldrig välja Platanias. Tyvärr går inga båtturer till Balos ännu så den turen får bli kvar på min att-uppleva-lista.

Melinda - som landade i Götet för 10 timmar sen o längtar åter till Kreta
Svara med citat
Gammal 2011-05-21, 19:12
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Ta en titt på Agia Galini!
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
Gammal 2011-05-22, 13:56
Lottis avatar
Lotti Lotti är inte uppkopplad

Jasså du Andre.
Vad är det för fel på mitt favvisställe Platanias nu då?
Citat:
Ursprungligen postat av Digga Visa inlägg
Hej!

Vi är nu på Kreta i tre veckor och har klarat av första veckan i Kalives (fantastiskt) och är nu i Paleochora (lika fantastiskt). Vi hade innan vi lämnade Sverige planerat sista veckan i Platanias, men det räckte med att vi såg stället från bussen på resan hit till Paleochora för att inse att detta inte är något för oss.

Därför är vi lite i valet och kvalet vart vi ska bo vår sista vecka. Vi funderar på Kastelli/Kissamos? Har någon ett bra tips på boende där (vi har med oss en 2,5-åring). Eller har ni något tips på något annat ställe som är lite som Kalives eller Paleochora?

Tack på förhand!

/André
Svara med citat
Gammal 2011-05-22, 14:46

> Lottie

Eftersom du frågar. Under de ca fem minuter vi passerade Platanias med bussen såg vi i stort sett allt vi inte vill få ut av vår semester på Kreta. Tribal-tatuerade rödbrända helgalkisar, köttbullemenyer på svenska, flyers för spirituella trancepartys och ca två miljoner likadana barer och butiker. Jag dömer ingen, men detta är bara inget för oss helt enkelt.
Svara med citat
Gammal 2011-05-22, 15:11
Lottis avatar

Ok! Nej man har ju olika smak och syften med sina resor som tur är.
Hoppas att ni hittar nått ni tycker om. Ha en fortsatt trevlig semester.
Svara med citat
Gammal 2011-06-01, 08:29
i_love_cretes avatar
i_love_crete i_love_crete är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2010

Citat:
Ursprungligen postat av Digga Visa inlägg
> Lottie

Eftersom du frågar. Under de ca fem minuter vi passerade Platanias med bussen såg vi i stort sett allt vi inte vill få ut av vår semester på Kreta. Tribal-tatuerade rödbrända helgalkisar, köttbullemenyer på svenska, flyers för spirituella trancepartys och ca två miljoner likadana barer och butiker. Jag dömer ingen, men detta är bara inget för oss helt enkelt.
Ibland undrar Jag varför man egentligen stör sig så mycket på menyer på svenska. Störs man lika mycket av menyer på engelska?? Är det inte att vara serviceminded att göra menyn så lättbegriplig som möjligt? Alla kan ju dessvärre inte det grekiska språket och ännu mindre läsa det. Bara en tanke.. Men om jag har förstått saken rätt så ska menyerna vara på grekiska så ingen jäkel begriper nåt.
Svara med citat
Gammal 2011-06-02, 19:13
Lottis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av i_love_crete Visa inlägg
Ibland undrar Jag varför man egentligen stör sig så mycket på menyer på svenska. Störs man lika mycket av menyer på engelska?? Är det inte att vara serviceminded att göra menyn så lättbegriplig som möjligt? Alla kan ju dessvärre inte det grekiska språket och ännu mindre läsa det. Bara en tanke.. Men om jag har förstått saken rätt så ska menyerna vara på grekiska så ingen jäkel begriper nåt.
Nej jag tror inte att man stör sig så mycket om det står på engelska. Men varför störa sig på såna saker när man har semester? Dom brukar ju ha menyer på flera språk så varför inte läsa menyn på franska eller ryska, då retar man ju inte sig på svenska.
Svara med citat
Gammal 2011-06-05, 16:34
i_love_cretes avatar
i_love_crete i_love_crete är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2010

Citat:
Ursprungligen postat av Lotti Visa inlägg
Nej jag tror inte att man stör sig så mycket om det står på engelska. Men varför störa sig på såna saker när man har semester? Dom brukar ju ha menyer på flera språk så varför inte läsa menyn på franska eller ryska, då retar man ju inte sig på svenska.
Haha.. ja precis.. bara och välja det språk man stör sig minst på.
Svara med citat
Gammal 2011-06-06, 08:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Jag tror inte att det är språket som någon retar sig på utan att det väldigt ofta betyder att maten också anpassats till turisternas magar till glädje för en del och till saknad för andra. En allt för utslätad mat gör att den traditionella maten och det sätt grekerna äter på går förlorad. Prova att resa utanför turiststråken och smaka det enkla grekiska köket när de använder bra råvaror, kanske har få rätter på menyn men serverar en måltid som tar den grekiska maten till en annan dimension. Nu menar jag inte att grekerna inte får utveckla sin kokkonst men en färgglad meny med text på flera språk betyder oftast inte en taverna av hög klass men undantag finns naturligtvis.

Jag tror att de flesta som rest runt i Grekland eller bor där förstår vad jag menar. Jag har hamnat på tavernor på turistorter där de retat sig på att jag och mitt sällskap inte ville välja var sin förrätt, huvudrätt och efterrätt utan envisades med att äta på grekiskt vis med flera olika rätter där alla delar på allt. Så vill i varje fall inte jag ha det utan jag vill äta traditionell grekisk god mat som greker äter den och slippa pizza, hamburgare och utslätade måltider tillagade utan vare sig kärlek eller finess.

Eva
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:24.