|
||||
|
||||
Climbers Festival
Sen den 18.5 har vi haft Climbers Festival på Kalymnos , idag är sista dagen . Troligen upprepas den hädanefter årligen.
Som mindre insatt och ljummet intresserad har jag inte besökt klättringsbranterna tidigare, men jag och sonen gich faktiskt upp ovanför Aremon i förrförra veckan. Vi kunde där på nära håll beundra dessa otroliga personer, som segt och ihärdigt tog sig upp för de mest sanslöst svåra branter (tyckte vi, i alla fall) Att ta sig upp till klätterställena gick lätt, men ner var det besvärligare , grus som rutchar undan och taggbuskar. Det var väldigt gott med en stor glass på Gelaterian i Armeon sen. Min respekt för klättrarna har ökat flera nivåer när jag sett hur lekande lätt de tar sig fram, ofta med småbarn med sig, och jättelika ryggsäckar med utrustning. Lågmälda, enkelt klädda, typiskt tunna och seniga, man känner igen dem när de drar fram på stan på vilodagarna. Klättra en dag, vila nästa är regel. De återfinns på stränderna eller på kaféerna eller moppandes runt ön. I går kväll var det uppvisning av teknik nere på centrala torget. Fyra höga ställningar hade monterats upp och försetts med grepp och fästen på olika svåra nivåer. Hela ön var på stan, dels för den vanliga kvällsfikan, men också för att se och beundra klättrarna. Jag satt ihop med mitt gamla politikergäng och det blev en massa tokprat och skratt mellan applåderna när någon spiderman eller spiderkvinna nådde ända upp till överkanten på helt omöjliga sätt. Vi hade med oss vice turist-och-kulturministern Nikitidiadis, som höll inledningstal där han lovade offensiv turistpolitik hädanefter. Han frågade mig, det var prat om hemsidor, om svenska klättrare har någon organisation, så nu får jag väl ta reda på det. Man kan ju inte missa ett uppdrag från en sån uppsatt person...berätta ni som vet! Tips på web-sidor mottages tacksamt! Så fick han veta att Kalymnos har gått upp i popularitet på omröstningslistan, det var lite kul att kunna berätta det! Vi har också fått regeringslöfte att fortsätta med utbyggnad av dykturism och fisketurism eftersom dagens resenärer vill ha alternativ. Nu har vi nästa idrottsliga evenemang i början av juni : Final Four i vattenpolo. Återkommer med detaljer när jag har några. |
|
|||
|
|||
Sv: Climbers Festival
Hej Monika
denna vore väl den bästa, www.klatterforbundet.se finns även på engelska. Vet du hur planerna på dykcentret i Arginonta ser ut ? - Tidsplan ? hoppas det inte blir som flygplatsen! Många dykare söker nya ställen, så det ligger helt rätt i tiden nu. |
|
||||
|
||||
Tack för det, Nan!
Jag frågade om dykcentret i Arginoda men fick inte svar. Dyka kan man ändå göra, det finns minst två auktoriserade dyklärare här. Vill du ha deras tel.mm? |
|
|||
|
|||
Hej Monika
dyklärarna finns väl i Vlychadia, eller ? - men telefonnumret vill jag gärna ha, Tack ! Eftersom vi bor i Emporios är det lite väl "långt" för oss lata semesterfirare . Arginonta ligger lite bättre till för oss. Vi blir bara latare och latare för varje år. Åka och handla mat måste vi, men nu blir det kanske en gång/vecka.......Vi skall se om vi kommer över till Pserimos eller Leros detta året - förra året "hann" vi inte (på 5 veckor) |
|
||||
|
||||
Jag ska ta reda på telefon och web-adress omedelbart. En finns i Armeon, vid Clombers Nest, och en i Pothia, vid Thermae. Ska kolla upp detta under dagen.
|
|
||||
|
||||
Och på tal om Climbing: eftersom jag inte kan det där med fotografier och datorer kan jag rekommendera er som vill se fina klättringsbilder att kolla på Nikolaos Smalios på Facebook. Han är en duktig fotograf som med tiden har lärt sig att klättra högt upp för att få de bästa vyerna- inte lätt säger han, ibland får man vänta några timmar för att få just det rätta ljuset, och att få med sig kamerautrustningen kan vara svårare än att få med sig sin otympliga kropp.
|
|
||||
|
||||
Här kommer lite färska telefoner mm.
Turistbyrån (ny lokal precis i hamnendär det fanns en liten kiosk förut): +30 22430 29299 e-mail: mto@kalymnos.gr Georgios Hatzismalis , turistbyråbas, pratar utmärkt engelska: e-mail: george@kalymnos.gr Dykinstruktörer med alla diplom och tillstånd: Kalymnos Scuba Diving Club - Skevos och Dimitris Nistazos De har ett kontor i Armeon alldeles intill Climbers nest. De dyker på flera ställen. e-mail: nistazos@yahoo.gr www.kalymnosdiving.com tel +30 697 20 02 615 +30 697 46 46 413 +30 22430 47253 Kalymnos Diving Center Hotel Elies, Panormos. Jag vet inte var de dyker . e-mail: kalymnosdiving@hotelelies.gr www.hotelelies.gr tel +30 22430 47890 + 30 693 86 83 653 |
|
|||
|
|||
Tack snälla
kanske det blir dykning i år i alla fall....... (för mannen min och pojkarna, själv föredrar jag en bok eller min stickning) om tre veckor är vi där ! Ann |
|
||||
|
||||
Mycket på gång på Kalymnos med andra ord!
Här var det klippdykning häromdagen, men jag visste inte om det förrns efteråt, tyvärr. Men egentligen vet jag inte om jag ens vågar titta...!!! Läskigt tycker jag, är så rädd att någon ska skada sig. |
|
||||
|
||||
Eva, jag såg videoklipp från detta i Vouliagmeni-otroliga idrottsmän men jag är innerligt glad att det inte var mina söner som hoppade, det skulle vara alltför nervöst...En lång rad av sporter är lite för dristiga för mig, ens att titta på. Under Climbers festival visades en klättringstur tilll Grönland, sanslöst svårt men vackra vyer...
Tacka vet jag en kaffetår i bersån. |
|
||||
|
||||
Absolut att föredra!...
|
|
|