Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-26, 15:58
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: jul 2010
Standard Tilbage til drachmer..?

Er grækerne på vej tilbage til drachmer?
Svara med citat
Gammal 2011-05-26, 17:23
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006
Standard Sv: Tilbage til drachmer..?

Ja, dom skulle ju förstås aldrig ha gått med. Då hade dom ju bl.a. sluppit anpassa sina räntor efter vad Tyskland och Frankrike vill ha. Vilket ju i alla fall är en delförklaring till krisen i Grekland (och i t.ex. Irlands fall är det ju i stort sett HELA förklaringen).
Tyvärr är det ju knappast nån fixlösning nu idag, i så fall vore ju valet lätt. Dessutom undrar man ju om europrojektet kan tänka sej att acceptera en sån prestigeförlust...
Svara med citat
Gammal 2011-05-26, 18:32
larvih larvih är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg

Dessutom undrar man ju om europrojektet kan tänka sej att acceptera en sån prestigeförlust...
Det kan EU og europrojektet sikkert ikke, men ingen kan vel forhindre grækerne i at sige bye bye...
Svara med citat
Gammal 2011-05-26, 23:01
lemon lemon är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Kan bli knepigt med comeback för drachman. Inte minst för alla greker som har lån i euro. Drachman lär ju åka ner i källaren värdemässigt, euron upp iaket, vilket gör att lånen i euro lär bli omöjliga att hantera.
Svara med citat
Gammal 2011-05-27, 08:56
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av lemon Visa inlägg
Kan bli knepigt med comeback för drachman. Inte minst för alla greker som har lån i euro. Drachman lär ju åka ner i källaren värdemässigt, euron upp iaket, vilket gör att lånen i euro lär bli omöjliga att hantera.
Intressant synpunkt. Man kan ju gissa att en återgång till egen valuta isåfall föregås av en statskonkurs, vilket då innebär att fodringar på grekiska staten blir värdelösa (om jag förstår saken rätt). Omvänt blir alltså grekiska staten "skuldfri", och så sett spelar värderingen av nydrachman kontra euron ingen roll.
Du menar enskilda grekers och grekiska företags skulder i euro, och det blir ju en delikat situation med enorma skuldberg som säkert inte kommer att kunna betalas.

Som en annan effekt kan man ju konstatera att vi i såfall troligen får ett väldigt billigt land att turista i.

Lars
Svara med citat
Gammal 2011-05-27, 09:08
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Då skulle många greker återigen tvingas lämna sitt land för att få mat på bordet.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-06-02, 20:49
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Ja, dom skulle ju förstås aldrig ha gått med.
Njae... Varför inte? Vad de INTE skulle gjort var att de skulle inte lånat upp så mycket pengar som de sedan bara slösade bort. För det är lånenivån, dvs återbetalningen, som är problemet.

Citat:
Då hade dom ju bl.a. sluppit anpassa sina räntor efter vad Tyskland och Frankrike vill ha. Vilket ju i alla fall är en delförklaring till krisen i Grekland.
Visst är räntan ett delproblem. Men ändå litet. Det stora problemet är att Grekland inte har pengar att betala amorteringarna! Igen: Hade de inte lånat så mycket hade inte problemet funnits!

Det är rätt enkelt egentligen. Ett lands ekonomi är inte mycket mer komplicerad än en familjeekonomi. Bara oändligt mycket större och mer omfattande. Inkomster (Export + skatter + moms mm) minus utgifter (import + löner + sociala kostnader + räntor och amorteringar av lån osv) säger direkt om landet har överskott eller underskott i budgeten. Och nu har Grekland under lång tid lånat pengar eftersom man gått med underskott länge. Och man har lånat till saker som inte ger något tillbaka. Och nu har man lånat till den punkt när man inte längre kan betala räntor och amorteringarna!

Om jag gör det som privatperson vad händer då...?

Så jag kan inte annat än att undra över viken kompetens de Grekiska ekonomerna har! Någon måste ha sett att de var på väg åt H...e...

Men det är ju också så att många Grekiska politiker har köpt röster genom att lova vitt och brett. Och det har kostat. Multum. Orsakerna till problemen är många och komplicerade. Men det är historia idag. Nu är frågan hur man kan lösa situationen.

Citat:
Dessutom undrar man ju om europrojektet kan tänka sej att acceptera en sån prestigeförlust...
Jag tror det mycket tveksamt. Jag tror att man kommer att försöka hålla Grekland under armarna så länge det går. Men EU kan inte utesluta Grekland ur Euro-sammarbetet eftersom Maastricht-fördraget förbjuder det. Enda möjligheten är att Grekland själva begär att få gå ur.

Citat:
Ursprungligen postat av lemon Visa inlägg
Kan bli knepigt med comeback för drachman. Inte minst för alla greker som har lån i euro.
Nja. De absolut flesta lånen ligger nog i Grekiska banker. Och OM de skulle gå tillbaka till Dachman konverteras ju bara lånet till den nya valutan. Men de som har lån i Euro i utländska banker får ett h...e. Deras skuld kommer säkert att öka med 30 - 40 %...

Citat:
Drachman lär ju åka ner i källaren värdemässigt.
Visst. Det kommer att bli lika billigt för oss att åka dit som det var på 80-talet... En omedelbar devalvering på 30 - 40 % är nog oundviklig. Men jag tror inte vi hamnar där.

Citat:
...euron upp iaket, vilket gör att lånen i euro lär bli omöjliga att hantera.
OM Grekland kliver av Euron kommer valutan ev att försvagas marginellt. Om ens något. Den kanske t o m stärks!! Valutakursen bestäms av marknaden... I vilket fall som helst kommer det nog inte att påverka vår kurs mer än marginellt.

Greker som är smarta nu sätter alla sina pengar i en bank utanför Grekland. Skulle Grekland gå tillbaka till Draken, med påföljande devalvering, har de ju både skyddat, och även ökat sina besparingar...

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Man kan ju gissa att en återgång till egen valuta isåfall föregås av en statskonkurs,
Inte nödvändigtvis. Troligtvis vill man undvika en sådan situation. Man backar nog innan hela korthuset rasar.

Citat:
...vilket då innebär att fodringar på grekiska staten blir värdelösa... / Omvänt blir alltså grekiska staten "skuldfri"[/
En intressant fråga! Fordringarna finns ju kvar men kan bli betydligt svårare att driva in. Undrar om det ens finns internationell lagstifting om det! En sådan situation har så vitt jag vet aldrig tidigare förekommigt.

Citat:
Du menar enskilda grekers och grekiska företags skulder i euro, och det blir ju en delikat situation med enorma skuldberg som säkert inte kommer att kunna betalas.
Det beror ju på om lånen ligger i eller utanför Grekland.

Citat:
Som en annan effekt kan man ju konstatera att vi i så fall troligen får ett väldigt billigt land att turista i.
Som sagt. Billigt som 80-talet. Ur en rent privatekonomisk synvinkel hade ju det varit bra... Men i ett större perspektiv är det bättre att Grekland löser detta...

Fast man är ju lite kluven där...

Men jag undrar om de verkligen lyckas... Det troligaste senariot som jag ser det är att Grekland får en kraftig skuldnedskrivning. Vilket KOMMER att påverka banker i hela Europa. ECB och IMF... Något som i värsta fall kan framkalla en ny finanskris...

Jag är så trött på dessa förbannade älskade Greker... Så jag kommer nog inte att åka ner igen förrän i September...

Peter
Svara med citat
Gammal 2011-06-02, 20:54
Lissi Lissi är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Jag är så trött på dessa förbannade älskade Greker... Så jag kommer nog inte att åka ner igen förrän i September...
Peter

Samma här och sen tänker jag banne mig inte åka förrän i december igen

Det är väl det enda JAG kan bidra med i denna finanssoppa, att ändå åka dit igen och igen och igen...eller

Lissi
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:37.