![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Er grækerne på vej tilbage til drachmer?
|
|
|||
|
|||
![]()
Ja, dom skulle ju förstås aldrig ha gått med. Då hade dom ju bl.a. sluppit anpassa sina räntor efter vad Tyskland och Frankrike vill ha. Vilket ju i alla fall är en delförklaring till krisen i Grekland (och i t.ex. Irlands fall är det ju i stort sett HELA förklaringen).
Tyvärr är det ju knappast nån fixlösning nu idag, i så fall vore ju valet lätt. Dessutom undrar man ju om europrojektet kan tänka sej att acceptera en sån prestigeförlust... |
|
|||
|
|||
![]()
Det kan EU og europrojektet sikkert ikke, men ingen kan vel forhindre grækerne i at sige bye bye...
|
|
|||
|
|||
![]()
Kan bli knepigt med comeback för drachman. Inte minst för alla greker som har lån i euro. Drachman lär ju åka ner i källaren värdemässigt, euron upp iaket, vilket gör att lånen i euro lär bli omöjliga att hantera.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Du menar enskilda grekers och grekiska företags skulder i euro, och det blir ju en delikat situation med enorma skuldberg som säkert inte kommer att kunna betalas. Som en annan effekt kan man ju konstatera att vi i såfall troligen får ett väldigt billigt land att turista i. Lars |
|
||||
|
||||
![]()
Då skulle många greker återigen tvingas lämna sitt land för att få mat på bordet.
Eva |
|
|||||||||
|
|||||||||
![]()
Njae... Varför inte? Vad de INTE skulle gjort var att de skulle inte lånat upp så mycket pengar som de sedan bara slösade bort. För det är lånenivån, dvs återbetalningen, som är problemet.
Citat:
Det är rätt enkelt egentligen. Ett lands ekonomi är inte mycket mer komplicerad än en familjeekonomi. Bara oändligt mycket större och mer omfattande. Inkomster (Export + skatter + moms mm) minus utgifter (import + löner + sociala kostnader + räntor och amorteringar av lån osv) säger direkt om landet har överskott eller underskott i budgeten. Och nu har Grekland under lång tid lånat pengar eftersom man gått med underskott länge. Och man har lånat till saker som inte ger något tillbaka. Och nu har man lånat till den punkt när man inte längre kan betala räntor och amorteringarna! Om jag gör det som privatperson vad händer då...? Så jag kan inte annat än att undra över viken kompetens de Grekiska ekonomerna har! Någon måste ha sett att de var på väg åt H...e... Men det är ju också så att många Grekiska politiker har köpt röster genom att lova vitt och brett. Och det har kostat. Multum. Orsakerna till problemen är många och komplicerade. Men det är historia idag. Nu är frågan hur man kan lösa situationen. Citat:
Citat:
Citat:
![]() Citat:
Greker som är smarta nu sätter alla sina pengar i en bank utanför Grekland. Skulle Grekland gå tillbaka till Draken, med påföljande devalvering, har de ju både skyddat, och även ökat sina besparingar... ![]() Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Fast man är ju lite kluven där... ![]() ![]() Men jag undrar om de verkligen lyckas... Det troligaste senariot som jag ser det är att Grekland får en kraftig skuldnedskrivning. Vilket KOMMER att påverka banker i hela Europa. ECB och IMF... Något som i värsta fall kan framkalla en ny finanskris... Jag är så trött på dessa förbannade älskade Greker... Så jag kommer nog inte att åka ner igen förrän i September... ![]() ![]() ![]() Peter |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Samma här och sen tänker jag banne mig inte åka förrän i december igen ![]() Det är väl det enda JAG kan bidra med i denna finanssoppa, att ändå åka dit igen och igen och igen...eller ![]() Lissi |
![]() |
|
|