Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-27, 07:37
Laxs avatar
Lax Lax är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011
Standard Priser.

Vad ligger priserna på mat i Agia marina?

Tex: Gyros,Pizza och vanliga rätter?
Svara med citat
Gammal 2011-05-28, 00:09
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Sv: Priser.

Citat:
Ursprungligen postat av Lax Visa inlägg
Vad ligger priserna på mat i Agia marina?

Tex: Gyros,Pizza och vanliga rätter?
En pizza hos Uncle Tom's räcker till minst 1,5 person och kostar €6.50-8. En gyros på Family's beroende på val av kött (fläsk eller kyckling) går på ca €2.70.
Mat kan du finna från €5, men minns då att jag äter som en grek och hellre tar in flera små rätter från förrätterna. En kötträtt från "varmrätterna" startar runt €5 beroende på vad och vad ni äter. Ta för vana att söka strålkastarupplysta lokaler med rangliga stolar och passerar ni tavernorna nattetid ska ni se efter var grekerna äter.

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2011-05-28, 07:32
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Helt OT, men hur verkar grekerna ta just den biten med tanke på krisen? Går de fortfarande ut och äter i samma omfattning? Just nu sägs ju landet stå inför bankrutt, märks det något extra?
Jag hade nog drabbats av undergångsstämning. Men jag är ju som jag är, andra kanske partajar som om det är 1999...
Svara med citat
Gammal 2011-05-29, 00:05
Kikhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av HenricG Visa inlägg
Helt OT, men hur verkar grekerna ta just den biten med tanke på krisen? Går de fortfarande ut och äter i samma omfattning? Just nu sägs ju landet stå inför bankrutt, märks det något extra?
Jag hade nog drabbats av undergångsstämning. Men jag är ju som jag är, andra kanske partajar som om det är 1999...
Att det märks? TV-apparaterna står på överallt och alla följer utvecklingen som kommer att "leda oss mot katastrof" med utsåld statlig verksamhet etc... I sverige innebar det prissänkningar och ökad valfrihet för åtminstone mig.

Här runt Chania håller ligger grekerna ganska lågt, men prioriterar som förr mat och sällskap framför annat. De senaste veckorna har jag vid flera tillfällen sett "renrasiga" greker shoppa i kinesernas lågprisbutiker (något som tidigare varit nästintill otänkbart). Vår livsstil med sena utekvällar ger vi inte upp i första taget, men vi undviker dyra Bouzouki-klubbar och umgås hellre över en billig Ouzo eller en kaffe. Jag är nu inte grek av vare sig födsel eller ohejdad vana, men jag jobbar personligen dubbla skift för att ha råd att bo kvar i mitt paradis. Ekonomisk kris eller inte så är det här jag ska vara. Min sambo hotar däremot med att flytta till Sverige - Jag erbjöd honom att bo hos min släkt och önskade honom lycka till

//Kikh, always a fighter!
Svara med citat
Gammal 2011-05-30, 09:25
storkis storkis är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009

Jag blir så glad, när jag läser dina inlägg, Kikh. Vi åker till Kambos village, Agia Marina den 18/6 och ska stanna en vecka. Så mycket verkar inte priserna har stigit ändå. Vi var på Kreta för två år sedan och bodde då i Platanias. Kommer vi turister märka av krisen mycket, eller?
Vi ser nu framemot att snart få komma ner till sol och värme.

Irene
Svara med citat
Gammal 2011-05-31, 09:27
Kikhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av storkis Visa inlägg
Jag blir så glad, när jag läser dina inlägg, Kikh. Vi åker till Kambos village, Agia Marina den 18/6 och ska stanna en vecka. Så mycket verkar inte priserna har stigit ändå. Vi var på Kreta för två år sedan och bodde då i Platanias. Kommer vi turister märka av krisen mycket, eller?
Vi ser nu framemot att snart få komma ner till sol och värme. Irene

Tyvärr har vi blivit tvungna att dra in på just sol och värme nu i kristiderna, annars märks krisen knappt av Nej skämt å sido har solen återvänt och jag har äntligen dragit på mig sommarsandalerna och vågat mig på att bära kortärmat redan. Det är bara de dumdristiga handlarna och tavernaägarna som höjer priserna, med risk att gå under just i år, det finns alltid billigare alternativ om man orkar söka.

Igår kväll inträffade något som vände upp och ner på min greks världsbild och fick mig på bättre humör än vanligt - Tv lanserade genom reklam ett helt nytt och billigare ELBOLAG! Ett alternativ till dyra D.E.I som jag absolut ska kolla upp i höst. Tveksamt är väl om de hunnit ut i byarna redan då, internetleverantörerna är fortfarande begränsade till större orter trots ett flerårigt försprång, men ändock! Jag kände mig lite som spåtanten Saida när jag fick säga ;Vad var det jag sa?

Åter till krisen. Tänk på era hotellstäderskors ekonomi om ni är nöjda med servicen, deras löner är några av de lägsta och dricks är alltid välkommet. Allt fler servitörer har fått sänkta löner och lever på dricksen - men kolla av med er favoritservitör så att eventuell dricks inte hamnar rätt i fickan på tavernaägaren. Gå heller inte på myten att allt är billigare inne i Chania, jag vet att så inte är fallet, men hejda er med prutandet - vi är varken i Turkiet eller Egypten.

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2011-05-31, 21:25
storkis storkis är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009

Tack så mycket för upplysningen.
Vi brukar alltid ge dricks till städerskorna på hotellet. De är värda vartenda öre. Tänk, så mycket de får slita för en pytteliten lön. Jag tycker, att man ska visa sin tacksamhet, om man är nöjd.

Irene
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:08.