|
||||
|
||||
Kan detta vara en Smutsgam
Tog några bilder på en stor fågel på Santorini förra året. Jag har kollat i mina böcker vad det kan vara för fågel men är inte säker. Någon som kan säga vad det är för en pippi?
Jag gissar på Smutsgam men är inte säker. Yeasou |
|
||||
|
||||
Sv: Kan detta vara en Smutsgam
Smutsgam... släkt med spillkråkan och hafsörnen?
|
|
||||
|
||||
Citat:
Jag gissar på Ormvråk, möjligen Örnvråk. |
|
||||
|
||||
Jag har ingen aning, men enligt min fågelbok ser det inte ut som en smutsgam, men jag är ju bara amatör.
Jag plåtade denna skönhet idag. |
|
||||
|
||||
Kanske en Eleonorafalk? De brukar "ligga" och sväva/hänga i luften över bergstoppar och dalgångar. Ser ut som fallande papper i luften när de singlar nedåt för att sedan lyfta sig uppåt på med vindarnas hjälp. Fick lära mig att känna igen dessa fåglar av en fågelskådare som gjorde mig sällskap på min första Rhodosresa 1994. Han menar att Eleonorafalken är en livsnjutare som leker med vindarna och inte anstränger sig mer än nödvändigt för att skaffa mat. Fick då även möjligheten att skåda en "blåkråka" vilket är mycket ovanligt och kan göra en fågelskådare grön av avund, samt att känna igen ljudet av en turkduva. Ibland får man kunskap utan att be om den
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:A...A_LY3jINiggLTA Senast redigerad av litentuva den 2011-05-28 klockan 17:54. |
|
||||
|
||||
Yeasous fågel är en örnvråk. En av de vanligare rovfåglarna i Grekland. Vi såg den frekvent när vi skådade fågel på Lesbos i fjol.
Jannes bild tror jag är en rödglada. Lars |
|
||||
|
||||
Det visste jag faktiskt. De är så vanliga här att man nästan gäspar när man ser dem. Skojar bara, vanliga är de, men ändå maffiga som tusan.
|
|
|||
|
|||
Men Gud vad ni är duktiga.....En STOR fågel ...örn eller vråk hade jag endast kunnat gissa! Ni är ju superduktiga.....Jag nöjer mig med att se om det är en stor eller liten pippi
Lissi |
|
||||
|
||||