|
||||
|
||||
Kan detta vara en Smutsgam
Tog några bilder på en stor fågel på Santorini förra året. Jag har kollat i mina böcker vad det kan vara för fågel men är inte säker. Någon som kan säga vad det är för en pippi?
Jag gissar på Smutsgam men är inte säker. Yeasou |
|
||||
|
||||
Sv: Kan detta vara en Smutsgam
Smutsgam... släkt med spillkråkan och hafsörnen?
|
|
||||
|
||||
Citat:
Jag gissar på Ormvråk, möjligen Örnvråk. |
|
||||
|
||||
Jag har ingen aning, men enligt min fågelbok ser det inte ut som en smutsgam, men jag är ju bara amatör.
Jag plåtade denna skönhet idag. |
|
||||
|
||||
Kanske en Eleonorafalk? De brukar "ligga" och sväva/hänga i luften över bergstoppar och dalgångar. Ser ut som fallande papper i luften när de singlar nedåt för att sedan lyfta sig uppåt på med vindarnas hjälp. Fick lära mig att känna igen dessa fåglar av en fågelskådare som gjorde mig sällskap på min första Rhodosresa 1994. Han menar att Eleonorafalken är en livsnjutare som leker med vindarna och inte anstränger sig mer än nödvändigt för att skaffa mat. Fick då även möjligheten att skåda en "blåkråka" vilket är mycket ovanligt och kan göra en fågelskådare grön av avund, samt att känna igen ljudet av en turkduva. Ibland får man kunskap utan att be om den
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:A...A_LY3jINiggLTA Senast redigerad av litentuva den 2011-05-28 klockan 17:54. |
|
||||
|
||||
Yeasous fågel är en örnvråk. En av de vanligare rovfåglarna i Grekland. Vi såg den frekvent när vi skådade fågel på Lesbos i fjol.
Jannes bild tror jag är en rödglada. Lars |
|
||||
|
||||
Det visste jag faktiskt. De är så vanliga här att man nästan gäspar när man ser dem. Skojar bara, vanliga är de, men ändå maffiga som tusan.
|
|
|||
|
|||
Men Gud vad ni är duktiga.....En STOR fågel ...örn eller vråk hade jag endast kunnat gissa! Ni är ju superduktiga.....Jag nöjer mig med att se om det är en stor eller liten pippi
Lissi |
|
||||
|
||||
Tack alla för synpunkterna om min fågel. Speciellt tack till Laero för rätt uppgift, jag ser ju nu i Fågelguiden att det stämmer, tänk att jag inte hittade den direkt!
Litentuva, Eleonorafalken är en betydligt mindre fågel! Om bara en vecka kan jag kanske skåda dessa vackra fåglar igen en biljett för en vecka i Grekland som inhandlades häromdagen har jag i min hand Yeasou |
|
||||
|
||||
Ja det är då i vart fall inte en ren...
//Kikh |
|
||||
|
||||
Hoppas att Du får en härlig resa! Och hoppas att Du ser många häftiga fåglar.
Vart ska Du? //Lena |
|
||||
|
||||
Jag tar en tur till sommarstugan i Kamari Santorini, Lamaya.
Kanske inte låter så spännande för en del greklandsfantaster men för mig är det en lisa för själen Yeasou |
|
|||
|
|||
Precis en sådan, tror jag, tittade jag på från balkongen på Annas på Tilos i förra veckan. Den var väldigt gracil och svävade runt hamnen i stora cirklar och spanade... Den kanske var sugen på katt... Jag undrade lite vad det var för fågel. Funderade på om det kunde vara en Eleonorafalk eftersom jag vet att de finns på Tilos. Men det enda jag vet om dem är att de oftast finns uppe i bergen där de kan utnyttja termiken. Så jag trodde nog att det var något annat jågel...
Citat:
Peter |
|
||||
|
||||
Peter du är en snorGottegris!!!!!!!!!!!!! Inte har du aviserat att du är eller har varit i värmen.
Jo jag hittade en "billig" biljett till min sommarstuga, jaja så billig var den inte. Men eftersom jag har ganska bra lön från mitt företag där jag jobbar kan jag resa lite som jag tycker. En vecka på ön blir en skön lisa för min krop och själ Jag kommer fotografera alla flygande pippiar som jag ser, om jag hinner med det vill säga Yeasou |
|
|||
|
|||
Har jag väl visst det! http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=27129
Ta på dig glasögonen gubbe! Trodde du slöade här eftersom jag inte fick någon kommentar från dig!!! Trodde det skulle dyka upp något... Men icke... Hoppas du får det lika bra som jag haft det... Allt gott och ha det bäst. Peter |
|
|||
|
|||
Citat:
Det tycker i alla fall jag! Lissi |
|
||||
|
||||
Tack Lissi för att du tycker att även jag kan få en vecka med lätt och gott liv.
Innerst inne tycker vår vän Peter oxå att jag skall ha en bra vecka i mitt favo place. Men samtidigt svider det nog lite i hans skinn att han just har haft sitt goda för denna gång, nu när jag strax ska ha mitt goda Härliga icke EUrumsrena Grekland, I love you yeaosu |
|
|||
|
|||
Citat:
Fast jag undrar hur mycket tid han kommer att lägga på att spana på fåglar...? Peter |
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi - som badat flera gånger hemma i det fina sommar-Kalmar bland kanadagässen |
|
||||
|
||||
Kaffegökar, o alla andra sorters gökar kanske, sen finns det ju Snedseglare, Glidare, Starar, Turtur Duvor, Mesar, Måsar, Lärkor, Falkar..................,jaja det finns mycket att glo på i fågelväg där, tillochmed ugglor, Ruggugglor inte mina favoriter men en och annan har man ju sett.............
Yeasou |
|
|