|
|||
|
|||
Var på Samos ska man åka?
Är lite sugen på Samos till sommaren och har suttit och spanat på olika resesidor. Jag har dock svårt att välja var på Samos jag vill åka.
Pythagorion låter som den mest händelserika byn. Votsalakia låter mysig med sina långgrunda stränder och lugna atmosfär. Kokkari låter härligt orörd. Jaa... det är svårt... Nån som har nåt tips? Och varför? |
|
|||
|
|||
Sv: Var på Samos ska man åka?
Citat:
Prioritet 2 Kokkari Er min anbefaling. Votsalakia er for folk som vil ha det stille rundt seg. Vil man ha stillhet og ro kan man mye heller legge seg inn på hotell i Posidonio eller Psili Amos. |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
Citat:
|
|
||||
|
||||
Hej Jennie
Vi bodde i Votsalakia. Jag tycker att det var kanon!! Det är lugnt och fint!! Pytogorian är också en jätte fin stad, men var dock där bara några timmar. Vi hyrde bil och 3 dagar. Vi började att åka över till andra sidan och jobba oss runt. Gick jätte bra. Men som sagt beror på vad man är ute efter. Ger dig gärna lite restips om du vill! Lotta |
|
||||
|
||||
Hej Jennie!
Bra idé att åka till Samos! Härlig ö som man inte tröttnar på! Ön passar bra både till lata semestrar och superaktiva semesterdagar. Jag har själv varit där 4-5 gånger och har då valt att bo i Kokkari (samt några dagar i Pythagorion). Det är inte alls orört i Kokkari, men lagom stort och nära till bra windsurfning (en av de bästa platserna på Samos om du vill ägna dig åt såna aktiviteter) och riktigt vackra stränder (ca 10-15 minuters gångväg från själva Kokkari stadskärna). Om du är hurtig så kan du direkt från Kokkari gå på en ca 2 timmars lång vandring upp till den vackra bergsbyn Vourliotes. Härlig vandring! Nackdelen med Pythagorion som jag ser det är att där finns inga riktigt fina stränder på gångavstånd. Votsalakia är på gränsen till för stillsamt för min smak. Men jag tror att barnfamiljer uppskattar byn. Såklart beroende på vad man är ute efter... Hör gärna av dig om du vill ha fina tips på boende i Kokkari (dvs om du bara köper flygstols-biljett och bokar boende själv). Hälsar, Linda |
|
|||
|
|||
Bestämmer du dig för Pythagorion och vill ha en rikktigt fin sandstrand kan jag rekommendera en dagstur med Captain Andreas till ön Samiopoula.
Du hittar båten nere i hamnen, färden till ön tar ca 1 timme. Väl där finns det en underbar liten sandstrand. Tyvärr dök det upp utflycktsbåter sist jag var där så det var inte riktigt lika öde som det ser ut. \Anders |
|
|||
|
|||
PYTHAGORION helt klart. Vi var i Grekland första gången sommaren 2005 och blev helt frälsta. Bodde på Panorama med en makalös utsikt.Fantastiskt ställe, underbart trevliga människor, maten fantastisk, badet helt OK. Ända nackdelen var städningen i lägenheten men det blev bättre efter samtal med Apollo.
Ha en trevlig resa till Samos |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Hej där!
Samos är en fantastisk ö på många sätt. Men jag skulle personligen inte vilja bo ända borta i Voutsolakia. Söker man lugnet så är Kokkari ett fint alternativ. Förutsatt att man gillar klapperstensstränder. Vi har bott en gång i Samos stad (nja-sådär) och tre gånger i Phytagorian (där har vi stortrivts). I sommar bor vi fyra veckor i Pagondas, en liten bergsby 20 min. mopperesa från Phytagorian. Från Phytagorian eller Kokkari så är det tämligen nära till mycket att se/göra. Hälsar Marianne |
|
||||
|
||||
Citat:
Särskilt Pythagorion! Antikt ! Lefteris |
|
|||
|
|||
Alla är ju olika och själv föredrar jag att se mig om kring så mycket det går och familjen står ut med.
För lite omväxling, välj en plats som ligger någorlunda centralt så kan du ta buss, taxi eller hyrfordon till byar och stränder i närheten. Ön är inte alltför stor och har man möjlighet att hyra en bil så spelar det mindre roll vart hotellet ligger. Ett tips om du hamnar nära Pythagorian är Pappa Beach vid Ireon. En liten strand med en gräddklicksliknande klippa och service utöver det vanliga. Vi besökte Samos för några år sedan, men det borde vara sig någorlunda likt. Så här hade vi det då: http://web.telia.com/~u60001926/nysidan3/sida9.html |
|
|