Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-05, 23:31
nikki73 nikki73 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2011
Standard Myggen? Solskyddet? Och annat bra att ha med!

Snart bär det av mot Rhodos och tankar snurrar i huvudet på en. Vad ska man packa med sig? Nu poppade det upp en tanke om det är lönt att packa med sig det där medlet mot myggor som man kan köpa på apoteket (MYGGA heter det)? När vi var på Kreta för 4 år sedan verkade det hjälpa men när vi var på Mallorca året efter så hjälpte det inte alls och vi var sönderbitna, jag och yngsta sonen framförallt! Vi har en flaska MYGGA hemma men om det inte hjälper så är det ju onödigt att släpa med den utan bättre att köpa där nere i så fall. Någon som vet om man kan köpa myggmedel med roll on och om man bara kan köpa myggmedlet på apoteket där?

Hur många flaskor solskyddmedel tror ni man behöver ha med sig? Vi är en familj med tre barn (5, 9 och 11 år). Tänk er 200 ml flaskor. Jag köper helst solskyddsmedel hemifrån.

Vi kommer bo på hotellrum med kyl men ingen annan köksutrustning så vad tar man med sig? En gammal tunn skärbräda som man sen kan slänga där, en kniv, lite engångstallrikar och engångsglas. Om man vill äta lite bröd och tzatziki, oliver och lite annat smått och gott eller lägg upp lite chips på en tallrik. På Mallorca är engångstallrikar/glas jättedyrt och svårt att få tag på så jag undrar om det är likadant på Rhodos? Det är ju lätt att ta med sig men skönt att slippa också men vill inte lägga massor av pengar på något som man lätt kan ta med! Kom med era tips!
Svara med citat
Gammal 2011-06-06, 07:57
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Sv: Myggen? Solskyddet? Och annat bra att ha med!

Hej.
Inte långt kvar för mig heller att åter åka ner till Rh. det första jag ska köpa mig är ett myggmedel som finns på apoteken där nere, det är en vit flaska med ett rött lock, ca 100 ml (tror jag) kommer inte ihåg vad den heter men den är supereffektiv, är också bra här hemma mot blinningar och bromsar. Första gången för mig också med bara ett rum(med kyl), ska ta med mig Smörgåsmargarin, (mejerivaror är dyrare än här hemma)tuber med mjukost och en vattenkokare. Har köpt med mig lite "varma koppen" och Nescafe. Funderar på om man kanske kan fråga snällt på hotellet om man kan få låna en kopp och kniv o ha på rummet, ibland så har dom tandborstglas i badrummet, då kan man ha det som dricksglas också. Lite diskmedel, Y3 (tvättmedel i portionspåsar), sköljmedel, torklina och klädnypor tar jag med mig. Det tar inte så stor plats i väskan.
Svara med citat
Gammal 2011-06-06, 11:22

Tack för tipset om myggmedlet! Men du vad är blinningar? Bromsar har vi inga problem med här där vi bor, vet knappt ens hur en sådan ser ut! Vi tar med Myggastiftet och om det inte fungerar så vet vi vad vi ska köpa på Apoteket i alla fall!

Lite mjukost och kanske en tub kaviar (till yngsta sonen som knappt äter något alls förutom kaviarmacka, pannkakor och lingonsylt) brukar vi ta med oss. Har också tänkt ta med några påsar varma koppen mest för att jag är på diet och inte behöver vräka i mig stöddiga luncher OCH middagar varje dag. Har köpt en liten nätt vattenkokare på Clas Ohlsson för 79 kr. Tänker att vi tar med en kniv som vi aldrig använder här hemma och en gammal smörkniv, vinöppnare får nog också följa med. Jösses vad man släpar med sig! Lite diskmedel och tvättmedel (men jag brukar inte tvätta på semestern utan bara försöka få bort svåra fläckar om barnen eller vi får det.
Svara med citat
Gammal 2011-06-06, 17:40
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005

På Tilos för en vecka sedan var de gott om knott, så myggmedel av någon sort är nog ett krav. Köp även en myggmaskin för tabletter där nere så rummet är fritt från mygg mm när ni kommer hem för kvällen. Jag har alltid med vattenkokare. Man vet aldrig var man hamnar... Och buljongpulver! Gott med lite extra salt.
Svara med citat
Gammal 2011-06-06, 18:14

Kan man köpa den där myggmaskinen på typ Lidl? Vi kommer bo nära Lidl-affären i övrigt finns det inte några direkta affärer i närheten. Tänker att man kanske ska skaffa en sådan där maskin mot myggen så fort som möjligt!
Svara med citat
Gammal 2011-06-06, 20:39
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av nikki73 Visa inlägg
Kan man köpa den där myggmaskinen på typ Lidl? Vi kommer bo nära Lidl-affären i övrigt finns det inte några direkta affärer i närheten. Tänker att man kanske ska skaffa en sådan där maskin mot myggen så fort som möjligt!
Den är väldigt vanlig i Grekland så den finns säkert på Lidl. Fråga efter den om ni inte hittar den ändå. "Moscito-machine..." Glöm inte tabletter om det inte följer med. Första dagen är en väldigt bra tidpunkt att köpa den på! Och glöm inte plugga i den innan ni går ut första kvällen!

Peter
Svara med citat
Gammal 2011-06-07, 09:42
Agda Agda är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Det finns myggmaskiner och annat botmedel i stort sett i varenda affär som har blandade varor....finns också de som har en behållare med vätska (tex Teza liquid) en behållare räcker i ca 45 dagar...bara att plugga in och du slipper tänka på att byta tabletter .
Autan active1 är en myggspray som håller 4-5tim efter att du spayat på dig (gul flaska med rött lock)...när du fått bett,stick eller bränt dig på en manet ta Panthenol Stick (vitt "stift" med grön text)...

Senast redigerad av Agda den 2011-06-07 klockan 09:51.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:29.