|
|||
|
|||
Nationellt id-kort
Hej!
Undrar om det är någon som rest till Grekland i år med Nationellt id kort och inget pass? Funkar det? Har hittat en gammal tråd här, men undrar om någon har färskare information. På polisens hemsida står det att nationellt id kort ska gälla inom Schengen. |
|
||||
|
||||
Sv: Nationellt id-kort
Varför skulle det inte fungera?
Jag tar alltid med mig passet av gammal vana, helt i onödan egentligen. Fast det kan bli lite bökigt att hyra moped om jag lämnat körkortet till hyresvärden ifall de vill ha någon legitimation. // Helén |
|
|||
|
|||
Precis, jag håller med dig. Varför jag undrar är då jag surfat en del ang detta och fått intrycket att det bara krånglar när man reser med nationellt id.
|
|
||||
|
||||
Nej, det är inget krångel,funkar utmärkt!
|
|
|||
|
|||
Jag kanske är ute och cyklar, men jag tror inte svenskt körkort är giltigt som id-handling utomlands. Åtminstone var det så för några år sen. De flesta andra eu-länders körkort gjorde det, men inte Sveriges. Jag TROR det beror på att det på våra körkort inte framgår vilket medborgarskap man har.
Jag har alltid pass med mej utomlands. Tycker inte att det är så besvärligt. Åtminstone när man flyger så tror jag inte att det räcker med körkort (fast nationellt id-kort borde förstås funka). |
|
||||
|
||||
Japp... eller rättare sagt; du har inte bytt körkort på länge. När du får nytt nästa gång får du också ett id som gäller inom eu.
|
|
|||
|
|||
Där ser man. Då var det ju en herrans tur att jag skickade med en brasklapp i inlägget
Stämmer det då att det (körkortet) även ersätter pass när man flyger? |
|
||||
|
||||
Tveksamt, det verkar vara upp till flygbolagens godtycke. Jag skulle inte våga dyka upp vid incheckningsdisken med bara körkort om jag inte försäkrat mig om att just det bolaget inte kräver pass.
|
|
||||
|
||||
Citat från Polisens hemsida:
"Trots att passkontroll endast sker i undantagsfall inom Schengenområdet, måste du kunna legitimera dig under vistelsen utomlands. Passet och det nationella id-kortet är då det enda dokument som styrker identitet och medborgarskap." Bara (svenskt) körkort är alltså inte tillräckligt! /kimmen |
|
||||
|
||||
Citat:
Polisens hemsida har i så fall dubbla budskap Citat: När du åker utomlands behöver du alltid pass, eller inom Schengenområdet ett nationellt id-kort. Båda dessa dokument utfärdas av polisen // Helén |
|
||||
|
||||
På Transportstyrelsens hemsida står följande:
Inför resan måste du ha ett giltigt pass. Vissa länder kräver dessutom visum. För att vistas i Schengenländerna behövs varken pass eller nationellt id-kort. Däremot kan flygbolaget som du reser med kräva pass eller id-kort. http://www.transportstyrelsen.se/sv/.../Forbered-dig/ Vid lite kringsurfande nu så börjar det kännas som att våra nya körkort inte gäller som nationellt id-kort vilket jag skulle vilja säga att jag är 100% säker på att de gör, får väl revidera det till 99% säker nu. // Helén |
|
||||
|
||||
Citat:
Tittar på dotterns körkort som är ufärdat i mars, det gäller i 10 år, pass och nationellt id gäller bara i 5 år // Helén -som nu inte ser vitsen med att förkorta giltighetstiden på körkortet, pass måste jag ha ändå om jag vill resa till andra ställen |
|
||||
|
||||
Citat:
Svenskt körkort är alltså inte godkänt enligt polisen. /kimmen, som håller med Helén om att man ju ändå behöver pass för att kunna resa utanför Schengen. |
|
|||
|
|||
Tack för alla svar och synpunkter. Vi tar det säkra före det osäkra och tar med passet.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Och meddela gärna hur det gick Trevlig resa! |
|
|||
|
|||
Japp det gör jag. Återkommer.
|
|
||||
|
||||
Vad säger ni nu ?
Jag har ett körkort, med ett S omgivet av EU-stjärnor i övre vänstra hörnet. Menar ni att det inte skulle funka som id inom EU |
|
|||
|
|||
Den varianten är det som jag har också. Mitt är utfärdat 2005 och ska enligt uppgift INTE gälla som id-kort inom eu. Jag antar att det dels beror på att det inte uttryckligen står vad man har för medborgarskap och dels på att det ju är giltigt i 10 år (till skillnad mot 5 år för pass och nationellt id-kort).
|
|
||||
|
||||
Citat:
Så det är inte en godkänd handling vid gränspassage. /kimmen |
|
||||
|
||||
Tacka vet jag förr i tiden. Då räckte det med att ta med sig sitt pass (vilket tydligen en del tyckte var jättejobbigt!). Sen behövde man inte oroa sig. Såvida man inte skulle köra något fordon utomlands, då behövde man även sitt körkort. Men nu vill det tydligen till att ha koll på vad som gäller ............
Puh.... vilket trams! Tar med pass och körkort och bryr mig inte! Mats Senast redigerad av Masse den 2011-06-15 klockan 21:26. |
|
|