Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-15, 19:37
Alfva Alfva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010
Standard HJÄLP!Kato Daratso - Theos, Nontas eller Nireas?

Jag har hittat mycket billigare biljetter genom att boka själv utan ett resebolag i ryggen och måste därför rikta in mig på ett annat hotell. Först tittade jag på Sirios Village men det känns onödigt med halvpension eller?

Istället har jag nu tre alternativ. Theos Village, Nontas Hotel Apartments eller Nireas Hotel. Har någon erfarenhet av någon av dessa och vilket rekommenderar ni mest med barn?

Försöker hitta information men tycker det är lite dåligt med det vad gäller alla tre hotellen. Någon måste väl i alla fall gått förbi och bildat sig en uppfattning?!

Tacksam för alla tips/varningar!
Svara med citat
Gammal 2011-06-15, 20:15
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: HJÄLP!Kato Daratso - Theos, Nontas eller Nireas?

Jag skulle välja Nontas pga att det endast är det som ligger på "rätt sida" om den trafikerade vägen... Tyvärr ligger det precis vid vägen men poolområde mm är ju inte mot vägen.

Fina stränder...tre att välja på i närområdet. Stora billiga affärer i närheten, både INKA och LIDL.

Malin
Svara med citat
Gammal 2011-06-15, 21:54
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Bra område ni har valt! Men frågan är hur nära stranden ni vill vara, är ni väldigt bekväma, har ni småbarn, är det ett problem om ni måste korsa vägen?

Alla hotellen ser bra ut, tycker jag.
Svara med citat
Gammal 2011-06-15, 21:58
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Vi bodde på Nontas i fjor høst. Hotellet er meget bra, Michalis, Argyris og Alex skaper trivelig stemning ved pool-baren, og deres greske aften hadde underholdning som passer både for barn og voksne.

Vi hadde leilighet ut mot den store vegen, ikke noe problem for oss, vi sover likevel. Men andre opplevde trafikken som meget plagsom, siden trafikken går 24 timer i døgnet, så med barn ville jeg sikret meg en leilighet mot bassenget, men jeg er usikker på om de bare har 1-roms der..

Håndklær og sengetøy skiftes bare 2 ganger i uka. En gang glemte den ellers hyggelige damen som gjorde rent, å skifte håndklærne, og da min kone gikk ned i resepsjonen og sa fra om det, kom mannen i resepsjonen stormende opp i leil., direkte inn på soverommet der jeg lå og leste nokså avkledd, påstod at håndklærne var skiftet, og nærmest beskyldte oss for å lyve, hvilken interesse vi nå skulle hatt av det. (Håndklærne ble ikke byttet). Selv om det bare var en bagatell denne gang, var reaksjonen hans så ekstrem at vi så for oss hvordan han ville ha håndtert større problemer. Neste dag var han like smilende og vennlig som før, forresten.

Det var en så ubehagelig opplevelse at da vi reiste til samme området i mai i år, valgte vi Flamingos, som ligger nærmere stranden, og hadde to gode uker der.

De andre to hotellene du nevner, kjenner jeg ikke.
Svara med citat
Gammal 2011-06-16, 01:43
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Jag har besökt Nontas vid flera tillfällen i sommar och skulle helt klart välja det om jag reste med barn. Som Malin säger så bor ni på "rätt" sida av vägen, mot havet till, med busshållplatsen helt utanför och nära till både Chania och nödvändig shopping. Hotellet är mysigt och poolen helt okej, poolbartendern pratar utmärtk engelska och hjälper så gott hon kan och de turister jag såg verkade trivas på repektive (stora) balkonger. Av trafiken tror jag inte att ni kommer att märka så mycket, men be om ett rum som vätter mot havet för säkerhets skull. Upp till Theo får ni klättra och ta hissen, det sista hotellet känner jag inte ens till.

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2011-06-16, 01:46
Kikhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
...valgte vi Flamingos, som ligger nærmere stranden, og hadde to gode uker der...
Och varken Statis eller Anna antastatde dig med kastade blommor?

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2011-06-16, 12:55

Citat:
Vi bodde på Nontas i fjor høst. Hotellet er meget bra, Michalis, Argyris og Alex skaper trivelig stemning ved pool-baren, og deres greske aften hadde underholdning som passer både for barn og voksne.

Vi hadde leilighet ut mot den store vegen, ikke noe problem for oss, vi sover likevel. Men andre opplevde trafikken som meget plagsom, siden trafikken går 24 timer i døgnet, så med barn ville jeg sikret meg en leilighet mot bassenget, men jeg er usikker på om de bare har 1-roms der..

Håndklær og sengetøy skiftes bare 2 ganger i uka. En gang glemte den ellers hyggelige damen som gjorde rent, å skifte håndklærne, og da min kone gikk ned i resepsjonen og sa fra om det, kom mannen i resepsjonen stormende opp i leil., direkte inn på soverommet der jeg lå og leste nokså avkledd, påstod at håndklærne var skiftet, og nærmest beskyldte oss for å lyve, hvilken interesse vi nå skulle hatt av det. (Håndklærne ble ikke byttet). Selv om det bare var en bagatell denne gang, var reaksjonen hans så ekstrem at vi så for oss hvordan han ville ha håndtert større problemer. Neste dag var han like smilende og vennlig som før, forresten.

Det var en så ubehagelig opplevelse at da vi reiste til samme området i mai i år, valgte vi Flamingos, som ligger nærmere stranden, og hadde to gode uker der.

De andre to hotellene du nevner, kjenner jeg ikke.
Oj? Det låter ju som om det inte är alltför trevlig reaktion på en sån liten detalj, å andra sidan är jag rätt van vid halvgalna hotellägare..

Om vi bestämmer oss för Nontas får vi se till att be om ett rum mot poolen helt enkelt, sen får vi väl se. Lyckligtvis bryr sig inte vår dotter om det står en lastbil och låter bredvid henne när hon sover, så ett läge mot vägen skulle nog mest vara skadligt för stackars mamman..
Svara med citat
Gammal 2011-06-16, 13:22
Mumsan Mumsan är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Under vår vecka i maj i Agii Apostoli var vi in till Nontas för att titta på hur det såg ut. Av ren nyfikenhet.
Fick en bra visning och träffade på en anställd som pratade perfekt svenska. Han var egentligen spanjor och hade bott i Saltsjöbaden. En trevlig överraskning.
Svara med citat
Gammal 2011-06-16, 13:24
pelagia pelagia är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Hei.

Jeg har vært på gresk aften på Nontas, og ellers bodd på andre hoteller i nærheten. OK hotell, med koselig bassengområde. Trivelige servitører da vi var der. Meget bra beliggenhet med tanke på at man slipper å gå over veien for å komme til strendene. Veldig barnevennlig, syns vi.
Apollo skriver at 2-roms leilighetene vender mot veien. Og den er trafikkert, ja - men....
Hele Agii Apostoli er jo supert både for barn og voksne, syns nå vi (vi er snart pensjonister). Reiser med barn og barnebarn dit i høst - skal bo på
Golden Sand.
Kommer til å vende tilbake også senere, er veldig glad i Chania by og så pleier vi å være på Irida i Kalamaki. Der er det koselig, der.

Vennlig hilsen
Pelagia
Svara med citat
Gammal 2011-06-16, 13:24

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Jag har besökt Nontas vid flera tillfällen i sommar och skulle helt klart välja det om jag reste med barn. Som Malin säger så bor ni på "rätt" sida av vägen, mot havet till, med busshållplatsen helt utanför och nära till både Chania och nödvändig shopping. Hotellet är mysigt och poolen helt okej, poolbartendern pratar utmärtk engelska och hjälper så gott hon kan och de turister jag såg verkade trivas på repektive (stora) balkonger. Av trafiken tror jag inte att ni kommer att märka så mycket, men be om ett rum som vätter mot havet för säkerhets skull. Upp till Theo får ni klättra och ta hissen, det sista hotellet känner jag inte ens till.

//Kikh
Tack för tipset!
Vad betyder klättra och ta hissen?
Svara med citat
Gammal 2011-06-16, 14:19

Citat:
Ursprungligen postat av Mumsan Visa inlägg
Under vår vecka i maj i Agii Apostoli var vi in till Nontas för att titta på hur det såg ut. Av ren nyfikenhet.
Fick en bra visning och träffade på en anställd som pratade perfekt svenska. Han var egentligen spanjor och hade bott i Saltsjöbaden. En trevlig överraskning.
Åh, intressant - en granne alltså! Bra tips! Det får nog bli Nontas för oss också efter alla råd härifrån!
Svara med citat
Gammal 2011-06-16, 14:20

Citat:
Ursprungligen postat av pelagia Visa inlägg
Hei.

Jeg har vært på gresk aften på Nontas, og ellers bodd på andre hoteller i nærheten. OK hotell, med koselig bassengområde. Trivelige servitører da vi var der. Meget bra beliggenhet med tanke på at man slipper å gå over veien for å komme til strendene. Veldig barnevennlig, syns vi.
Apollo skriver at 2-roms leilighetene vender mot veien. Og den er trafikkert, ja - men....
Hele Agii Apostoli er jo supert både for barn og voksne, syns nå vi (vi er snart pensjonister). Reiser med barn og barnebarn dit i høst - skal bo på
Golden Sand.
Kommer til å vende tilbake også senere, er veldig glad i Chania by og så pleier vi å være på Irida i Kalamaki. Der er det koselig, der.

Vennlig hilsen
Pelagia
Tack för informationen! Nu är det inte 2-rums lägenhet vi skulle ha, så får väl hålla tummarna för att vi slipper gatan!
Svara med citat
Gammal 2011-06-16, 23:21
Kikhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Alfva Visa inlägg
Åh, intressant - en granne alltså! Bra tips! Det får nog bli Nontas för oss också efter alla råd härifrån!
Om det var José så jobbar han inte för Nontas utan för firman Benno Kokott...

OM ni mot förmodan hamnar mot gatan till så be då bara att få byta rum för barnen skull. Skyll på allergier eller vad som helst, det brukar alltid fungera att "kohandla" sig till ett annat rum

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2011-06-16, 23:23
Kikhs avatar

Citat:
Tack för tipset!
Vad betyder klättra och ta hissen?
Ett av Theo-komplexen ligger på ett berg med fasligt brant och lång promenadväg - det löste hotellet med att installera en liten hiss för de boende på hotellet...

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2011-06-16, 23:49
AnitaC AnitaC är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Jeg hadde IKKE valgt Nontas. Min datter og svigersønn bodde der for 2 år siden. Svigersønnen fikk omgangssyken og de trengte mere toilettpapir, men fikk ikke på hotellet. De kunne få kjøpe til 1 euro pr. rull eller gå i butikken. Strømmen gikk 2 kvelder, alt var svart. De forsøkte å få stearinlys i resepsjonen, men måtte gå ut å kjøpe det også. De synes hotellet var fint, men vil aldri bo der igjen.
Vi har vært på Kreta 9 ganger. Bor alltid på Anais Summerdream og stortrives
Håper dere finner et hotell som passer dere.

Hilsen AnitaC
Svara med citat
Gammal 2011-07-03, 20:38

Tack för alla era tips - de var guld värda! Vi beslutade oss för att välja Theos Village (trots det höga läget - vi är vana efter vår vistelse på Dionysos Resort på Kefalonia).
När vi sen väl bestämt oss hade både rumspriser och flygbiljetter hunnit blivit dyrare och det var inte längre ekonomiskt att inte anlita charterföretagen.

Lång historia kort, slutligen hamnar vi i Agia Marina på Oscar Suites istället. Både stranden och hotellet verkar barnvänligt, så jag tror inte vi kommer ångra oss alls, tröttnar vi på det hysteriska får vi promenera oss bort mot de lugnare områden som faktiskt finns i närheten!
Svara med citat
Gammal 2011-07-04, 18:54
Kermit Kermit är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Citat:
Tack för alla era tips - de var guld värda! Vi beslutade oss för att välja Theos Village (trots det höga läget - vi är vana efter vår vistelse på Dionysos Resort på Kefalonia).
När vi sen väl bestämt oss hade både rumspriser och flygbiljetter hunnit blivit dyrare och det var inte längre ekonomiskt att inte anlita charterföretagen.

Lång historia kort, slutligen hamnar vi i Agia Marina på Oscar Suites istället. Både stranden och hotellet verkar barnvänligt, så jag tror inte vi kommer ångra oss alls, tröttnar vi på det hysteriska får vi promenera oss bort mot de lugnare områden som faktiskt finns i närheten!
Ni kommer inte att ångra er, Vi har inte bott på hotellet men väl i området och jag kan garantera att det inte är hysteriskt i Agia Marina.Ger man sig dessutom upp i gamla Agia (backen upp vid macken) så hittar man man fina lugna restauranger med god mat som kan avnjutas till sikadornas sång!

Lojse!
Svara med citat
Gammal 2011-07-05, 10:35
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Vi bodde på Oscar Suites for noen år siden, med barn og barnebarn. Jeg håper dere får leilighet i den nyeste avdelingen, lengst fra veien. Den delen er veldig barnevennlig, og man kan/kunne gå rett inn i olivenlundene bak hotellet og nærmest være i en helt annen verden. Vårt minste barnebarn måtte hver dag etter frokost gå tur med bestemor og hilse på høner og gjeter som bodde rett bak hotellet. Jeg tror det er bygget ut litt mer nå, men det er fremdeles en del igjen av det opprinnelige i området der.

Jeg tror ikke dere kommer til å angre på vlget, det eneste "problemet" er at man må krysse den sterkt trafikkerte veien for å komme til stranden.
Svara med citat
Gammal 2011-07-07, 10:41

Citat:
Ursprungligen postat av Kermit Visa inlägg
Ni kommer inte att ångra er, Vi har inte bott på hotellet men väl i området och jag kan garantera att det inte är hysteriskt i Agia Marina.Ger man sig dessutom upp i gamla Agia (backen upp vid macken) så hittar man man fina lugna restauranger med god mat som kan avnjutas till sikadornas sång!

Lojse!
Låter underbart!
Dessutom ska det vad jag förstått vara ganska så barnvänlig strand partivis i Agia Marina och det tillsammans med barnpool på hotellet var de viktigaste kriterierna. Allt annat kan man lösa med fötter eller bil..
Svara med citat
Gammal 2011-07-07, 10:41

Citat:
Vi bodde på Oscar Suites for noen år siden, med barn og barnebarn. Jeg håper dere får leilighet i den nyeste avdelingen, lengst fra veien. Den delen er veldig barnevennlig, og man kan/kunne gå rett inn i olivenlundene bak hotellet og nærmest være i en helt annen verden. Vårt minste barnebarn måtte hver dag etter frokost gå tur med bestemor og hilse på høner og gjeter som bodde rett bak hotellet. Jeg tror det er bygget ut litt mer nå, men det er fremdeles en del igjen av det opprinnelige i området der.

Jeg tror ikke dere kommer til å angre på vlget, det eneste "problemet" er at man må krysse den sterkt trafikkerte veien for å komme til stranden.
Håller tummarna för att vi hamnar i den nybyggda delen, men om inte annat får vi väl ta och gå åt det hållet! Hoppas både hönor och getter finns kvar i närheten, det uppskattas garanterat av vår nyblivna 2-åring!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:20.