Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-18, 22:37
pawik pawik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Turist i sin egen stad

I detta forum är vi alla mer eller mindre greknördar och vi ser alla med oro
på utvecklingen i Grekland. Den ekonomiska katastrofen verkar lura runt hörnet. Resandet dit har väl minskat i år men alla har vi våra egna smultronställen där. Jag har flera!
Man behöver inte åka till Grekland för att uppleva något. Det är lätt att glömma alla fina småresor man kan göra i sin egen svenska omgivning. Sverige är fantastiskt!!
Min semester började idag. Det är för övrigt min sista sommarsemester. Nedräkningen har börjat. 1/2 2012 är mitt pensionistdatum.
Alltnog, semestern började med en riktig fullträff. Vi tog bussen in till Kungsportsplatsen i centrala Göteborg för en tur med Paddan (flatbottnad båt som normalt kör sightseeing i Göteborgs vallgrav och hamn) längs Säveån. Vilken upplevelse det blev!! Det var inte utan att man lite grand återupplevde det Amazonas vi besökte i höstas. Det var en mycket, mycket trevlig båttur som jag varmt rekommenderar. Den är 2 timmar lång och kostar 200 SEK.

I Sverige finns det mycket att upptäcka och njuta av i det egna närområdet.

En Paddantur i Säveån och Göteborgs södra skärgård är två höjdare i Göteborg. Vad har ni att tipsa om?

/pawik
Svara med citat
Gammal 2011-06-19, 00:18
Luckys avatar
Lucky Lucky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007
Standard Sv: Turist i sin egen stad

o vad kul det later .
tror att det ar ungefar 35 ar sedan jag akte paddan ...kanske det ar nagot att se fram emot nar vi har hostsemester och besoker gamla gotet. sjalva stannar vi ocksa "hemma" men inte pga av alla oroligheter, utan for att vi i vintras kopte hus och det ar en hel del att gora i huset vilket inte gor planboken speciellt glad....fast som jag brukar saga: klart ar klart .
det roligaste projekt vi haller pa med just nu ar att vi haller pa att anlagga en grekisk tradgard...med vitt och blatt pa murarna runt om, grekiska statyer och alla plantor som hor till....
o vad fint det blir nar det ar fardigt . kommer att avnjuta manga kvallskvistar i vart lilla mini grekland

/Lucky
Svara med citat
Gammal 2011-06-19, 12:38
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Vi har ingen sommarstuga, så ibland hyr vi en stuga. Ibland en privat sådan, eller på en Camping.

I Hallstahammar finns Skantzö Camping och där finns några nöjen som jag tycker om, nämligen att besöka Åsby kött-och vilt för att inhandla hemgjorda korvar, sylta, en välhängd biff, sedan att besöka plantskolan bredvid, bara för att njuta av blommor och sedan - Strömsholms kanal. Antingen att följa med på en tur på en äkta kanalbåt och få uppleva slussning eller som kvällsnöje äta glass och titta på fritidsbåtar som slussas... enkel nöje, men väldigt somrigt och härligt!
Svara med citat
Gammal 2011-06-19, 17:23
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Här i Norrbotten finns mkt fint o vackert att åka o kolla på.Vi har Storfosen utanför Älvsbyn en fantastisk fors tillgänglig även för de med barnvagnar o rullstolsburna.Mäktigt att stå alldeles nära forsen
Sen har vi Gammelstads kyrkby med kyrkstugor o den vackra kyrkan med Albert Pictor målningar o underbart altarskåp och går man nerför gränden kommer man till Hägnan ett område med gamla hus som visar hur man levde förr en lanthandel kafé bagarstuga osv osv och här har det varit spelmansstämma i helgen.
Oj det finns så många smultronställen att visa på.
Jokkmokk med Attjémuseét och innan man är framme i Jokkmokk passerar man polcirkeln.Det gör man oxå om man tar en vacker tur i Tornedalen, där kan man bla kolla på sikhåvning i ***kolaforsen.
Även i min hemstad Boden finns små pärlor att uppleva,vandring i fortet,bra fiske i älven.Brännastrand inne i stan fin promenadväg servering musikpaviljong.Sist men inte minst i Norrbotten har vi midnattssolen och här är det ljust dygnet om.
Välkomna till Norrbotten!!!!
Monica
Svara med citat
Gammal 2011-06-19, 18:23

Monica,
Norrbotten känner jag faktiskt rätt väl. Min fru kommer fråm Juoksengi, vid polcirkeln i Tornedalen. De ljusa sommarnätterna i Norrbotten eller Lappland är underbara minnen från flera besök. Alla som inte har upplevt detta har missat en upplevelse.
Ett underbart minne är en midsommarafton i Neistenkangas en bit ovanför polcirkeln en midsommarafton för åtskilliga år sedan. Det var en logdans eller något sådant. När det blev paus vid elvatiden drog ett lämmeltåg ut till bilparkeringen. Bagageluckor fälldes upp och serveringen började och där serverades både det ena och det andra.
Jag kände inte någon förutom min svåger och min fru. Det var inget hinder. Man blev inbjuden till bagageluckor både till höger och vänster och 5 minuter senare kände jag alla. Den norrbottniska gästfriheten är enorm och Tornedalen är verkligen fantastisk.
Även sikfesten vid ***kolaforsen har jag varit med om vid något tillfälle.
Jag har många fina minnen därifrån och även från Kiruna, Abisko, Nikkaluokta och Riksgränsen.
Norrbotten och Lappland: svensk natur och kultur som man bär med sig hela livet efter att ha gjort ett besök.

Maten: renskav och fjällröding skall vi inte bara tala om. Det är svenska råvaror och mat i världsklass.
Kycklingen i Pakistan har inte en chans (har det senaste året varit 5 ggr i Pakistan så jag kunde inte låta bli).

/pawik
Svara med citat
Gammal 2011-06-19, 20:09
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Lappland - på finska sidan - har jag semestrat många gånger i min ungdom. Badat rökbastu, fiskat, ätit gravad sik på tunnbröd. Men jag uppskattade inte det när jag var ung, saknade stadens puls. Nu skulle det vara fint att uppleva det igen!

I år har vi hyrt en stuga i Finland, nära Saimaa, och då blir det bastubad, fiske och bad vid egen strand. Exotiskt...

Problemet med att semestra här i norden är ju att man har inga garantier på fint väder. Och det är ju det vi längtar till...
Svara med citat
Gammal 2011-06-19, 20:43
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av pawik Visa inlägg
Vad har ni att tipsa om?

/pawik
Jag tipsade om en tur på Öland då jag skrev en tråd om en Kristi Himmelfärdsdag på Öland i grekisk anda.
Bor man i Kalmar som jag gör så finns hur mycket som helst att se.....Slottet, Stadsparken, Gamla stan, Kattrumpan mm mm och bara inom promenadavstånd från centrala Kalmar finns MINST 6 fina badplatser med brygga och badstege. Vilken stad slår det?? Kaféer och matställen i massor finns också. Jag som ska jobba hela sommaren njuter i fulla drag och drar iväg till Grekland först när allt börjar klinga av i stan...och kommer sen hem lagom till Ölands stora skördefest månadsskiftet september /oktober.
Så ni som inte vill åka till Grekland, kom till Kalmar Här finns också en jättebra Grekisk restaurang Athena med GOD prisvärd grekisk mat

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-06-19, 21:37

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vilken stad slår det??
Lissi
Jag förstår. Göteborg är utanför tävlingen.

Nej Lissi jag menar inte det.
Vi har ju alla så mycket underbar svensk natur utanför våra fönster.
Om det så är Kalmar, Norrland, Västkusten, Skåne eller Stockholm så finns vår svenska naturskatt alldeles i närheten.

/pawik
Svara med citat
Gammal 2011-06-19, 21:41

Lissi,ja på Öland har vi tillbringat flera semestrar genom åren.Första gången i ett gammalt 4-manstält två vuxna tre barn,sen i fint 5-manstält med "förtält" där vi kunde ha campingbord o små campingstolar och sen i lånad husvagn Wow det var tider det på Bödasands camping
Blir lite full i skratt Pawik vi kan alltså inte skriva ortsnamnet ***kolaforsen utan att bli censurerade.Funderar på hur jag ska kunna komma runt detta utan att väcka anstötKanske så här mannens könsorganforsen eller blir det oxå censurerat eller det baramannenharforsen det borde gå va?
Monica
Svara med citat
Gammal 2011-06-19, 22:18
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Inte ska vi väl tävla om var i Sverige det är vackrast...Sverige är som vi väl alla tycker ett otroligt vackert land med så många olika slags natur. Vi är så priviligierade att få leva här. Det är härligt att få så många tips på ställen att besöka. Maken och jag gör många weekendresor på olika platser i Sverige mellan alla Greklandsresor och vi njuter i fulla drag....Då vi avreser från Landvetter på onsdag till Lissbon så bestämde vi oss för att åka från Kalmar dagen innan fast vi inte alls behöver bara för att få en kväll i Alingsås där vi aldrig övernattat förr. Det är också en fin liten stad! Så startar semestern en dag tidigare och vi får en ny upplevelse även om vi får en "onödig" hotellkostnad.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-06-20, 00:36

Vad jag önskar att det fanns en gillaknapp.
Lissi,då hade jag tryckt på den.
Monica
Svara med citat
Gammal 2011-06-20, 08:01
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Jag med!
Svara med citat
Gammal 2011-07-29, 22:48
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Trollhättan, där jag bor, är också en fin sommarstad. Vi har slussarna, fallen, Halle-Hunneberg att se och utforska. Olidans kraftstation är väldigt intressant att besöka, inte som Porjus som jag besökte för några år sedan, men ändå...
Trollhättans kyrka som egentligen skulle legat någonstans i Dalsland men hamnade här av misstag (kommer inte ihåg vart den skulle vart) Närheten till salta bad har vi också, Unda utanför Uddevalla t.ex. Annars så har vi ju nära till sköna bad i Sveriges största sjö, Vänern.

Irene
Svara med citat
Gammal 2011-07-30, 23:24
Pelas avatar
Pela Pela är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010

Vore intressant att låtsas att man åkte charter till sin hemstad i en vecka...

Man bor i lägenhet, ( sin egen )har hyrt bil i tre dagar( sin egen ).

Ingen TV i lägenheten,inga tidningar,ingen dator. På eventuell radio,bara program på ett språk man inte behärskar !!!
Dagarna tillbringas med promenader,bad samt utforskning av sevärdheter (dessa är framGooglade )

Finns säkert några utflykter anordnade av någon lokal arrangör,billigare än resebyråns !

Sen eftermiddag,drink på lägenhetens balkong,sedan ut på byn/staden för mat på något trevligt ställe. Har affärerna öppet sent så kan det bli lite shopping...

Visst känns det igen ?
Svara med citat
Gammal 2011-07-30, 23:54
annron annron är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Vi bor ju mitt i smeten i Stockholm. Några stenkast från Sergels torg och mittemot finansdepartementet.
På sommaren (eller från slutet av april), så har vi en stationär gatumusikant som plinkar samma spanska repertoar. Vi tillbringar mycket tid på balkongen som är mot gatan. Vi brukar ha "turistspotting" d v s gissa varifrån turisterna nedanför kommer.
Det är faktiskt en väldigt semestrig känsla att sitta där med ungarna och äta glass eller senare på kvällen ta en middag med ett glas vin och höra ljudet av plinkande, sorl och bilar. Särskilt om man tidigare på dagen varit och besökt en av våra många stränder.
Svara med citat
Gammal 2011-08-01, 12:09
Pippi Pippi är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Ja, hade Sverige Greklands väder skulle ju Sverige vara där uppe som ett paradis. Skärgården runt Stockholm är ju inte så olikt den Grekiska övärlden. Andra fantastiska resemål i hemlandet är Gotland, Visby och varför inte medeltidsveckan. Och för badtokiga, Ölands sandstränder eller Bohusläns klippor.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lysekil
Svara med citat
Gammal 2011-08-01, 12:16
Pippi Pippi är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Citat:
Ursprungligen postat av annron Visa inlägg
Vi bor ju mitt i smeten i Stockholm. Några stenkast från Sergels torg och mittemot finansdepartementet.
På sommaren (eller från slutet av april), så har vi en stationär gatumusikant som plinkar samma spanska repertoar. Vi tillbringar mycket tid på balkongen som är mot gatan. Vi brukar ha "turistspotting" d v s gissa varifrån turisterna nedanför kommer.
Ha ha, turist spotting. Har ni kikare kryssar boxar med vilka ni sett också.
Svara med citat
Gammal 2011-08-01, 13:42
annron annron är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Citat:
Ursprungligen postat av Pippi Visa inlägg
Ha ha, turist spotting. Har ni kikare kryssar boxar med vilka ni sett också.
Nej, more kanske en det vore kanske en idée?!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:30.