![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Godmorgon!
Vi är ett sällskap som tänkt bila ned till Grekland ibörjan av augusti och sedan ta oss hem i slutet av augusti. Vår rutt ned är sedan länge bokad och känns bra, den ser ut såhär: * Färja fr. Trelleborg -> Travemünde (sova på färjan och vara framme 07.30 i Tyskland för avgång) * Åka rakt ned genom Tyskland genom Hamburg, Kassel och Wurtzberg. Vi räknar med att kunna nå Stuttgart samma dag och övernatta där. (Tror ni att vi kan ta oss längre ned denna dag?) * Nästa dag tänkte vi ta oss rakt söderut ned mot Schweiz och Zürich för att sedan nå Genoa, Italien som slutdestination för dagen. * Därefter tar vi oss ut till den italienska västkusten och färjan vid Brindisi som sedan tar oss över till Grekland. Där har vi tänkt stanna två veckor. Detta är alltså vägen ned, för att ta oss hem sedan har vi tänkt att istället köra rakt upp genom öststaterna men är här lite osäkra. Vilken väg bör man välja? Vilka länder bör man undvika? Vi tar oss helst hem med så få nätter som möjligt. Vi startar i Thessaloniki. Ett alternativ borde vara FYROM, Serbien, Ungern, Slovakien, Tjeckien, Tyskland? Tar mer än gärna emot tips ifrån er som vet! "Snabbaste" och "säkraste" vägen är att föredra. /danza |
|
||||
|
||||
![]()
Hej,
Hemvägen du själv föreslår torde vara den bästa, vi åkte den söderut förra sommaren och följde E75:an till största del. Vi tog färjan Karlskrona-Gdynia beroende på att vi bor på östsidan av landet. Vi körde i tre etapper med övernattning i norra serbien och gränsen Polen/Tjeckien, nattfärja även i vårt fall. Så ni kan vara i sydsverige ca 3 dygn efter start i Thessaloniki... Men, räkna med köer vid gränspasseringarna FYROM och Serbien, liksom en del vägarbeten. Det är lätt att tappa ett par timmar där... Vi körde som sagt söderut den vägen, hemåt tog vi FYROM, Kosovo, Montenegro, Kroatien, Italien, Tyskland och hem via Rostock. lite längre västerut alltså... Vi tog hemvägen som en utflykt och stannade flera nätter i vackra Kroatien förutom en natt i Kosovo. Vet inte om jag skall rekommendera den vägen men skräckblandad förtjusning kanske är en bra beskrivning. Kosovo otroligt fattigt med tiggare och erbjudande om biltvätt längs vägarna liksom massor med bilskrotar. Vägen över bergen och ner not Montenegros kust är nog en av de vackraste vägar jag åkt alla kategorier... Vill ni ha mer detaljer är det bara att höra av er! Lycka till med er resa! /Göran |
|
|||
|
|||
![]()
Hej!
Jag brukar köra så här: Dag 1 Gedser ->Rostock ->Dresden -> Prag ->Bratislava Färjan går 07:00 från Gedser och jag brukar vara framme på Hotellet vid 19-20 tiden. Kommentar: Enda sträckan jag tycker är jobbig är mellan Prag och Brno eftersom motorvägen är byggd med skarvade sektioner. Låter dunk-dunk under hjulen i ett par timmar. Dag 2 Start 0430 framme vid Grekiska gränsen ca 19-20 Bratislava ->Budapest -> Belgrad -> Skopje -> Grekland Kommentar: Tullen i Serbien och Makedonien (eller som en Grek säger - "SKOPJE - Makedonien ligger i Grekland!") kan ta lite extra tid. Man bör se upp norr om Belgrad, där står alltid polisen på 60-sträckorna med radar och plockar in turister. Jag förhandlade ner böter en gång från 250 euro till 10 ![]() Dessutom brukar polisen i Serbien ofta stå bakom brofästen med radar. Mötande bilister brukar oftast blinka med helljus, så då gäller det att sänka farten. I Makedonien kör man ett antal mil högt upp bland bergen och det kan vara lite läskigt eftersom det inte finns så bra vägräcken. Samma väg tillbaka till Sverige. Effektiv körtid ca 25h http://www.viamichelin.com/web/Itine...routeConso=5.6 Mvh Janne (kör ner på lördag ![]() |
![]() |
|
|