Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-23, 10:39
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2009
Standard Ospecificerad restresa

Hej alla!
Jag undrar vad ni har för erfarenheter av en ospec restresa? Vad jag har förstått kan man bli placerade på boende/orter som ej finns i researrangörens ordinarie program. Samtidigt, när jag gick min utbildning för en massa år sedan , gick jag tillsammans med en tjej som hade jobbat på ett resebolag. Hon sa att man alltid försöker placera dessa resenärer på ett hyfsat bra boende för att få tillbaka gästen igen. Hade varit kul att höra vad ni har erfarenheter!
Svara med citat
Gammal 2011-06-23, 13:39
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005
Standard Sv: Ospecificerad restresa

Hej!

Det är ganska enkelt.
Du kan mycket riktigt hamna på vilken ort som helst om du t.ex. tar en restresa till Kreta.

I låg/mellansäsong så kan du räkna med att hamna på det utbud som presenteras av arrangören i katalog och på nätet. Däremot i högsäsong så finns risken att du hamnar på ett ruggigt ställe som inte är ordinarie utbud.
Undertecknad har råkat ut för detta!
Svara med citat
Gammal 2011-06-23, 18:18
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Hos flere turoperatører var det tidligere flere nivåer på uspesifiserte reiser og jeg tror det gjelder fremdeles. For noen kroner ekstra kan man være sikret å slippe å dele rom, å få eget bad og toalett, og også et minimumsnivå når det gjelder hotellstandard. Jeg ville sjekke om dette er mulig, og hva det koster.

En liten parantes som illustrerer hva man kan "risikere" når man reiser uspesifisert alene:
I Rodos by kom vi for noen år siden ned i resepsjonen på vårt hotell, da to svenske damer i sin beste alder kom ut fra et rom. De henvendte seg til personalet og fortalte at de reiste uspesifisert, begge to, og aldri hadde sett hverandre før de møttes på sitt felles dobbeltrom. Deres ydmyke ønske var å få bytte til et rom med to enkle senger i stedet for en smal dobbeltseng (grand lit), eller i det aller minste å få hvert sitt laken til å ha over seg i sengen, i stedet for det store felleslakenet sengen var utstyrt med. De lo så det hørtes over hele resepsjonen, og jeg tror deres humør og måten de taklet det på, gjorde sitt til at den ene fikk flytte inn på et annet rom, slik at begge kunne fortsette sitt opphold på hotellet på separate rom.
Svara med citat
Gammal 2011-06-23, 20:15
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Hos flere turoperatører var det tidligere flere nivåer på uspesifiserte reiser og jeg tror det gjelder fremdeles. For noen kroner ekstra kan man være sikret å slippe å dele rom, å få eget bad og toalett, og også et minimumsnivå når det gjelder hotellstandard. Jeg ville sjekke om dette er mulig, og hva det koster.

En liten parantes som illustrerer hva man kan "risikere" når man reiser uspesifisert alene:
I Rodos by kom vi for noen år siden ned i resepsjonen på vårt hotell, da to svenske damer i sin beste alder kom ut fra et rom. De henvendte seg til personalet og fortalte at de reiste uspesifisert, begge to, og aldri hadde sett hverandre før de møttes på sitt felles dobbeltrom. Deres ydmyke ønske var å få bytte til et rom med to enkle senger i stedet for en smal dobbeltseng (grand lit), eller i det aller minste å få hvert sitt laken til å ha over seg i sengen, i stedet for det store felleslakenet sengen var utstyrt med. De lo så det hørtes over hele resepsjonen, og jeg tror deres humør og måten de taklet det på, gjorde sitt til at den ene fikk flytte inn på et annet rom, slik at begge kunne fortsette sitt opphold på hotellet på separate rom.

Vilken solskenshistoria!

/Eva
Svara med citat
Gammal 2011-06-23, 20:28
Fantomen Fantomen är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2011

Precis detta har jag varit med om en gång. Jag reste ospecificerat till Rhodos med Spies (detta var ganska länge sen). Jag kom ner sent på natten och blev inkvarterad på ett litet omodernt hotell med en annan kvinna. Vi var i samma ålder men där slutade likheterna. Det fanns en liten dubbelsäng ca 130 cm och där skulle vi båda kampera ihop. Hon visade sig vilja sova naken till min förskräckelse. Det var så varmt sa hon. Jag föreslog att vi skulle betala för klimatanläggningen som fanns. Det tyckte hon var onödigt. Jag tyckte det var väldigt obehagligt att ligga så nära en naken kvinna.
Nästa dag frågade jag om det fanns möjlighet att byta rum men det fanns det inte. De fyllde inte på toalettpapper på rummet eftersom vi åkte ospecifiserat. Efter att denna kvinna varit på toaletten var pappret slut varje gång. Jag föreslog att vi skulle turas om att köpa papper men det ville hon inte. När hon kom hem sent på natten så luktade hon både det ena och det andra. Dessutom släppte hon sig i sömnen, vilket inte var så trevligt när hon var naken och hade rumpan mot mig. Det var inte trevligt. Hon duschade inte så många gånger under veckan heller. Vi delade förstås kylskåp också och hon fyllde inte på så mycket även om hon hela tiden åt det som fanns.
Jag har hört om ensamma kvinnor som haft tur att hamna med likasinnade men det hade inte jag så jag åker aldrig mer ospecifiserat där jag kan hamna med någon okänd.

Hälsningar H
Svara med citat
Gammal 2011-06-23, 20:31
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Tror inte att researrangörerna bokat upp så många ställen nu,det var skillnad för några år sen,,Det som finns nu är nog bra hotell.
Svara med citat
Gammal 2011-06-23, 20:41
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Förlåt Fantomen, jag tyckte det var lite underhållande, hela din berättelse!

Påminner mig om när jag åkte ensam till Finland med Silja Line för att hälsa på släkten och ibland bokade en sk plats i damhytt. Oftast fungerade det väldigt bra, utaom en gång, då den så paranta damen (på kvällen) dök upp kl 03:00 på natten med två karlar och blev upprörd och besviken när jag inte uppskattade att hon hade "raggat upp herrsällskap" åt mig.

Förlåt för utvikningen...
Svara med citat
Gammal 2011-06-23, 20:49
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Förlåt Fantomen, jag tyckte det var lite underhållande, hela din berättelse!
Jag får börja med att be om ursäkt, vad som följer här är OT

Håller med Gita, jag skrattade så tårarna rann

Edit: För att inte bara svara helt OT så får jag tillägga att jag på senare tid hört fler och fler som åker ospec. och är väldigt nöjda med det
Svara med citat
Gammal 2011-06-23, 21:15
Fantomen Fantomen är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2011

Jag förstår om det kan vara underhållande läsning men det var tyvärr ingen resa som gav någon vidare underhållning. Men jag har lagt den bakom mig och har såklart haft underbara upplevelser sen dess.

Hälsningar H
Svara med citat
Gammal 2011-06-23, 23:32
Görans avatar
Göran Göran är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Hej,
Jag har med sambon rest ett antal gånger ospecat och haft turen att få bra boenden, oftast i närheten av arrangörens ordinarie utbud. Några exempel:
Karpathos - ett jättefint 2+ litet hotell på stranden strax norr om pigadia centrum.
Poros - litet men välskött familjehotell 500 m från ordinarie utbuds hotell
Kefalonia - sticker ut när det gäller orten... Vi hamnade i Lourdata en bra bit från Lassi/Argostoli. Räddningen i detta fall var att vi bokat hyrbil för hela vistelsen för att åka runt på ön så vi led inte av det. Utan hyrbil hade det varit tuffare... Hotellet å andra sidan överträffade våra förväntningar.

När vi väljer ospecat är vi inställda på något i stil med 2 till 2+ standard, och har aldrig blivit besvikna - men självklart är två vuxna utan krav på AC, pool och liknande ganska lätta att tillfredsställa

/Göran
Svara med citat
Gammal 2011-06-23, 23:33
theresa theresa är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Jag har åkt ospec 2 gånger.

Första gången var med ving till Turkiet, vi bet 3500 kr för 2 vuxna i Augusti och hamnade på Sunwing resort i alanya, dit vi ville men som vi inte kunde bestämma....så det var ett jätte plus. , vi fick en 2 rums lägenhet med utsikt över polområdet, helt underbart läge.

Vi kollade när vi kom hem och den lägenheten skulle kostat oss 13000 för en vecka. Så det var ett fynd helt klart.

Min andra ospec var 2009, då gick resan till Cypern, även denna gång med ving. Det var över midsommar, resan kostade 2500 kr för 2 vuxna. Vi hade ingen aning om var i Cypern vi skulle hamna, vi hoppades på Ayia Napa och det blev Ayia Napa.

På flygplatsen talade dom om för oss att det ospec hotel vi skulle bo på låg mitt i Ayia Napa vid bargatan, men om vi ville fick vi lägga till 300 kr per person så skulle vi få ett annat boende, då skulle vår resa kosta 3100 för 2 vuxna en vecka i Cypern i stället, det tyckte vi var helt ok så vi valde det alternativet, och hamnade på ett Sunwing resort med 5 pooler och tennisbana mm....

Behöver jag säga mer, ospes för mej har varit bättre än mina bokade resor.

Men ändå bokar jag mina resor till Grekland, för där vågar jag inte chansa, där vill jag ha det perfekt och vill veta vad jag får.

Som sagt man vet aldrig, jag kanske har haft tur
Svara med citat
Gammal 2011-06-24, 10:41
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2009

Intressant läsning! Jag håller med Hellen, jag kunde inte heller låta bli att dra på smilbandet när jag läste vissa inlägg ! Summan av kardemumman är att man ska passa sig för att åka ensam på en ospec resa för att undvika obehagliga överraskningar. OM man nu har turen och får tag på en ytterst billig ospec resa, där man har otur att hamna på ett sämre hotell/resesällskap , kan man ju alltid ge sig av och hyra något eget. Det är mina tankar om jag skulle boka. Samtidigt är det härligt att höra att flera stycken har haft tur och tom fått valmöjligheter att "köpa upp sig" på plats. Ha en härlig sommar, med eller utan en resa till Grekland!
Svara med citat
Gammal 2011-06-24, 10:47
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

De stora arrangörerna Apollo och Ving har för länge sedan slutat att placera ensamresande tillsammans. Såg att någon som åkte charter för ett tag sedan fick dela rum med någon men jag tror att det var med en annan arrangör.

Antagligen får ensamresande betala ett tillägg för sin restresa.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-06-24, 12:47
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Nu då vi var nere så var det några som var på samma hotell som oss (Castro i Maleme) som hade köpt ospec, då kunde de köpa till frukost, lunch, middag eller AI på hotellet.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2011-06-24, 13:09
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Vi har rest ospecificerat flera gånger, både i "gamla dagar" (innan vi började öhoppa) och på de senaste två resorna har det passat bra med en ospec., som vi betraktade som "flygbiljett". På de senaste resorna har vi hamnat på 4-stjärniga hotell, alldeles för bra att säga nej tack till egentligen, men man kan ju göra som man vill och använda hotellet som bas för utflykter på egen hand om man vill.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:33.