|
||||
|
||||
Vill ha tips!
Trots 16-17 ggr(?) på Kreta så skulle jag vilja ha lite tips från er andra kretaresenärer Vi har bokat bil i 3 dagar nu när vi åker ner. En dag ska vi åka till Paleochora m omnejd. En dag ska vi åka till Chora Sfakion (nyfiken efter att ha läst resebloggen av A&B ). Dag 3 vet vi inte riktigt vad vi vill utforska... Vill gärna ha tips från er andra. De "vanliga" tipsen om Falassarna, Elafonissi, Balos osv de kan jag Jag kan inte tänka mig att åka till östra sidan heller eftersom jag inte vill tillbinga större delen av dagen i bilen...
Hoppas på många annorlunda förslag här nu Malin - som åker om 14 dagar |
|
||||
|
||||
Sv: Vill ha tips!
Varför inte åka runt uppe i bergen och besöka de små byarna?
/Lena |
|
||||
|
||||
Citat:
Malin |
|
|||
|
|||
Vägen mot Omalos från Chania. (Fint café vid sjön Agia ,avtagsväg till höger). Efter Fournes vägskylt mot "Botanical Park" , en stor sevärdhet, gärna tidigt på morgonen (öppet från 8), som byggdes där efter den stora branden 2003.
|
|
||||
|
||||
Får vi drista oss föreslå att ni i samband med besöket i Chora Sfakion tager kustbilvägen till Plakias. Detta är en mycket vacker väg. Stanna gärna till uppe i någon av de små bergsbyarna.
Arne och Hustru Birgitta Direkt från stugan på Skäret i sommarskrud |
|
||||
|
||||
Citat:
Malin |
|
||||
|
||||
Citat:
Malin |
|
||||
|
||||
Tja, när vi for med taxi nu i Juni, då tog resan strax under en timme. Då körde chaffisen lugnt och fint. (Ej som en Grek)
Tar ni turen till Plakias, då kan det även vara läge att ta vägen Plakias-Rethymno via ravinvägen. Har ni ej rest denna väg, då rekommenderas denna verkligen. Vackrare väg står näppeligen att finna på Kreta. Arne och Birgitta |
|
||||
|
||||
Tack för tipsen. Ja, då ska vi verkligen åka den vägen Får nog försöka få till en övernattning någonstans också... man hinner ju se lite mer då än om man ska tillbaka mot chania över natten. Vi har sen en vecka i okt/nov då vi ska ha bil och åka omkring så det här får bli en liten försmak av södra delen
Malin |
|
||||
|
||||
Efter ravinvägen finns det ett vattenfall några hundra trappsteg ner på höger sida om ni åker upp emot Rethymno, kommer inte ihåg vad det heter, ev nåt med vindar. Någon annan kanske vet.
Gunilla, som inte gått ner (och upp) själv men hört att det var värt besväret. |
|
||||
|
||||
Varför inte ta en övernattning i Chora Sfakion så kan ni också hinna med en tur upp till Anopolis och Aradena. Den här vägen är spännande men också vacker med fina vyer särskilt på nedvägen. En måltid rekommenderas uppe i korset i Anopoli.
Följande dag tar ni er an Arnes förslag För att nå Chora Sfakion kan ni välja en lite ovanligare väg dvs den via Argiroupolis, Asi Gonia, Kallikratis, Frankokastellos och slutligen Chora Sfakion. Den vägen kommer att göra er mållösa. De vyer ni får här finns endast på ett fåtal platser på Kreta. Bergen är här lite högre än vårt dalsländska Kroppefjäll, som jag som dalslänning mer än gärna besöker. Från Kallikratis kan ni också välja vägen till Imbros och vidare mot Chora Sfakion ( den breda vägen där alla bussar färdas). Idag har det regnat nästan hela dagen här i Malmö vilket blivit till ett ypperligt tillfälle att laga grekiskt. Kreas stamnas dvs långkok på lamm och fläskkött. Krasi apo vareli, färsk potatis, sallad och tsatsiki och lyckan är fullständig. Det är gõr gõtt!! Ta det bara sigia siga i bergen lars Kriti stin kardia mou Senast redigerad av lars den 2011-07-08 klockan 16:28. |
|
|