![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Som alltid vill både banker och växlingskontor att man köper sina € här hemma hos dem.
Fått en fråga från ett barnbarn som åker till Rhodos nästa vecka: "Skall jag köpa € hemma eller växla på plats?" Banken här säger att det inte finns några sedlar att fylla ATM-maskinerna med och att man inte tar emot kort, för då hamnar pengarna först på banken där alla har stora skulder. Banken behåller pengarna. Vad gäller? |
|
||||
|
||||
![]()
Jag undrar vad bankerna i Sverige håller på med för skitsnack! Jag bor på Kreta o nyttjar bankomaterna hela tiden och vill påstå att det är billigast att ta ut pengar på sitt visa-kort..här!
Yanna |
|
|||
|
|||
![]()
Jag håller med Yanna men vill bara påpeka mitt misstag att om man har både Visakort med kredit och ett betalkort Visa (där banken drar beloppet omdelbart) så använd det senare för att undvika avgift för kontantuttag. Är man osäker på er banks uppgift så fråga researrangören före avfärd.
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Vi har ICA-bankens mastercardkort och tar alltid ut i Grekland. Inga uttagsavgifter och inte en enda gång när jag jämför med vänner som tagit ut euro hemma har vi betalt sämre kurs, tvärtom. Vi ser alltid till vid resan innan att vi har 100 euro minst kvar till starten på nästa resa.
Jag trycker alltid på "withdrawal eller bankaccount" aldrig på "credit" och då dras pengarna direkt från mitt konto. Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Vill också tillägga att om man får frågan om man vill debiteras i SEK eller EUR, ska man välja EUR.
/kimmen |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
|