|
|||
|
|||
Ni som redan varit på kreta i sommar......
Hur mycket fickpengar har ni gjort av med på en veckas semester på Kreta? Jag tänker mig en vecka då ni ätit och druckit gott, shoppat lite och sett er omkring lite utan att hyra bil.
Tycker det är så bra att lite koll innan vi åker för jag vill nämligen växla hemma och inte använda mitt kort på resan. Tack på förhand till er som svarar |
|
||||
|
||||
Sv: Ni som redan varit på kreta i sommar......
Nja, du må nog komplettera med om du avser helcharter med boende ingående eller om du ska betala för boende separat.
Vår tumregel säger oss att vi bränner cirka 1000 Sek per dag. Då ingår allt. Resa till och från Grekland, boende, buss, taxi, färjor, middag med ett krus vin eller två. Därtill inköp till studion för frukost, taxfree för hemresan, ostar o kryddor med mera. Nu ska dock noteras att vi oftast är i övärlden 3-4 veckor i stöten. Arne o Birgitta Direkt från Skäret i sommarskrud |
|
|||
|
|||
Lite dålig info från mig kan jag hålla med dig om Arne!!
Vi är en familj med 2v och 3 tonåringar som har boende utan måltider på hotel i Agia Marina. Så flyg och hotel ar redan betalt. Tänker utforska Chania en del, ev cykla lite på ön, men framförallt sola bada och äta god mat. Har tyvärr inte haft modet ännu att själv fixa alla bokningar så vi befinner oss i "charterträsket" fortfarande. När jag ser vad du har för reskostnader så ska jag nog planera lite annorlunda nästa år. |
|
||||
|
||||
Läget klarnar.
Vi har förvisso bott vid Ag Marina vid tre tillfällen de senaste tre åren. Dock utan tonåringar! Våra "tonåringar" är nu 36 respektive 43 år gamla... Vad vi erfor vid Ag Marina, det var att ju längre upp från strandgatan man gick, dess billigare och bättre mat blev det. Det finnes ett antal mycket bra tavernor ett par hundra meter upp. Chania nu. Att besöka den hundraåriga saluhallen är ju bara ett måste. Undvik strandstråket längs den Venetianska hamnen. Dyrt och glassigt och inkastare som det går tretton på dussinet av. Vandra hellre ner till Neo Chora, just bortom Old Town. Där är det lugnt och trivsamt. Dit går Chaniaborna att bada och äta. Färden från Ag Marina och in till Chania går att ta endera med bussen, täta turer, eller taxi. Är ni fem pers lär bussen gå på 10€ totalt. Taxin får ni nog betala 15-17€ för. Dock kan taxi vara lite griniga på att köra fem personer... Nu ska dock noteras att vi alltid besökt Chaniaområdet i för- respektive eftersäsong. Någon tonårsfamilj förmenas ha fylligare information att ge. Arne och Birgitta |
|
|||
|
|||
Vi bodde i Agia Marina 18/6-25/6. Jag tyckte att vi unnade oss en hel del, men uppskattningsvis högst 4500 svenska kronor/vecka och för 2 personer. Vi unnade oss även en heldag på Elafonissi med apollo.
|
|
||||
|
||||
När vi åker charter och har resa och boende betalt räknar vi ca 1000 kr per dag, 2 vuxna och en tonåring. Då hyr vi solstol, äter frukost på balkongen och lunch och middag ute. Tar någon öl/drink och dricka i baren osv... Då klarar vi oss gott
Malin |
|
||||
|
||||
Håller med Malin, vi gjorde av med 800€ på en vecka. Två vuxna som äter lunch och middag ute + 2 st solstolar med parasoll 5€ per dag + shopping m.m.
|
|
|||
|
|||
Vi kom hem från Agia Marina Chania i dag och brände lätt 1000 kr enbart på lunch, middag och vi var fyra pers. 2 vuxna och 2 barn i åldern 9 och 11 år. Priserna på det mesta var som i Sverige ungefär. Vill man göra ngt mer som att shoppa eller göra grejjer får man nog lägga på nårga tusen, vi gjorde av mer 13 000 på en vecka på ink. mat. Gjorde en tur till Chania och Platanias me buss. Shoppade inget speciellt, några t-shirts, några klänningar,tidningar, badbollat etc. Småsaker. Ska ni leva gott o göra grejjer/shoppa ta me 20 000:-.
|
|
|||
|
|||
Jösses 20.000 räcker hela semestern inkl ALLT även flyg , båt o boende och god mat och dryck, ev bil eller moppe..14 dagar minst och vi tycker inte vi snålar
Lissi - som tror ni skojar |
|
|||
|
|||
Nä det tycker jag inte, vill man göra speciella utflykter som tex, dykning, bårfärd o annat smått o gott så går det nog 20 000 om man är en hel familj. Men om man nöjer sig me buss till Chaina o Platanias o lite shopping som jag skrev förrut så räcker 13 000:-.
|
|
||||
|
||||
Eftersom jag är i området 3-4 ggr per år så kan jag bara undra vad/var och hur ni åt Men självklart kan man göra av med hur mycket pengar som helst... MEN man lever lätt på en bit under 10 000 kr på 4 pers...och då lever man gott
Malin - som åker om 2 dagar |
|
|||
|
|||
Vi var ute o åt på vanliga ställen, det gick 1000 kr/dag på dey vilket då blir 8000, tog buss Chania alla fyra 64 kr dit 64 kr hem. Tog buss till Platania 50 kr för 4 dit o 50 kr, hem. Köpte kläder för 1200 kr 2 st klänningar, 2 t-shirts, 1 munkjacka, foppatofflor, solglasögon. Drack iof. mycket iskaffe som kostar vid stranden 2,5 euro. 4 euro vid hotell om man inte hade allincliusive som nma kunde köpa för 35 euo/person per dag. Glassar till barnen som i snitt kostar 2 euro o mer.Läsken 2 euro. Badbollen kostade den bara 5 euro. Jordgubbar låg på 16,5 euro per liter. Tidning 3,5 euro per dag. Ja o så lite annat smått o gott så jag förstår inte hur ni kan leva så billigt, då måste ni ju vända på örena eller oxå lever väl vi lyxigt men jag tyckte att vi levde rätt basic. ja solstol 3 euro/pers osv.
|
|
|||
|
|||
Tar tackamt emot tips hur man lever billigare än 13 000/vecka 4 pers
|
|
||||
|
||||
Nej, jag vänder verkligen inte på slantarna men lever ändå väldigt olikt det du beskriver. Mellan Platanias och Agia Marina går jag nästan varje dag...åker bara buss längre sträckor. Handlar nästan aldrig kläder i Grekland eftersom jag tycker det finns snyggare kläder och bättre kvalité här hemma. Solstol, frappé, dricka osv köper vi också varje dag men eftersom jag är där så ofta så lär jag mig naturligtvis var jag ska handla Lunch för oss går aldrig på mer än 100 kr för 2 pers. På kvällen äter vi mest mezedes och dricker husets vin. Jordgubbar för 165 kr litern hade jag nog låtit bli...där går gränsen
Men tur att inte alla gör lika Malin |
|
|||
|
|||
ja vi är ju lite så att vi tycker att har vi ändå lyckats komma i väg så vill vi leva rätt bra, men det är klart att det är bättre ju billigare man kan leva så kan man ju kanske åka fler ggr i stället. Var till Gran kanaria två veckor i våras o vi lyckades göra av me rätt mycket där med trots att vi had eallinclisive. Roligt har vi i alla fall.
|
|
||||
|
||||
Citat:
De va de värsta!! Det kan inte va möjligt! Jag har betalat ca 3,50 litern! Jag sa fel om priset...3,50 var kilopriset...för en liter betalarde jag 1,75-2,00 euro. Senast redigerad av Yanna den 2011-07-19 klockan 22:57. Anledning: Fel pris |
|
|||
|
|||
Nä i nuläget kostar de 16,5 euro per liter så vi köpte aldrig jordgubbar, jag upplevde inte grekland som billigt, men man kan säkert leva mer budget än vad vi gjorde
|
|
|||
|
|||
[quote=Yanna;246684]Ni hade väl lika gärna kunnat ta taxi...eller har jag fel? 77 euro från paltanai till vårt hotell i Agia Marina
De va de värsta!! Det kan inte va möjligt! Jag har betalat ca 3,50 litern![/quote |
|
||||
|
||||
Citat:
3,5 E litern låter likt det jag brukar betala ja |
|
||||
|
||||
Nilam, jag sa fel om priset på jordgubbar, 3,50 var kilopriset, jag betalade 1,75/liter. JUst nu är det ont om gubbar, men när det finns kostar dom runt 5-6 euro kilot.
Yanna |
|
|