Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-02, 01:05
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007
Standard Körsbär... körsbär... körsbär...

I vår lilla trädgård står sedan mer än 20 år ett körsbärsträd som i flera år dragits med skador och sjukdom – skadad stam, svarta klibbiga grenar och trillade bär. Förra året ville min man ta bort det men jag sa nej! Bara för att det är lite sjukt …

Så en dag då jag kom hem stod det lilla körsbärsträdet stympat! Någon hade sågat av alla grenar.
- Det är en trädgårdsmästare som friserat det sa min man då han såg min förfäran.
- Det är inte friserat det är skalperat! Om du sagt att en arborist varit i farten hade du varit något närmare sanningen sa jag och tänkte att det här är slutet …

Men i maj stod åter det lilla körsbärsträdet i en sky av körsbärsblom. Tidigare hälsoproblem var som bortblåsta - förutom några småkrämpor. Nu några månader senare är de späda grenarna så tyngda av mörkröda sur-körsbär att jag befarar att de ska knäckas. Aldrig, tidigare har trädet burit så mycket frukt. Jag var tvungen att ta fram kameran och krypa in under alla körsbär, klick... klick... klick...Vad jag ska göra med bären vet jag inte? Hade barnen varit små kanske jag saftat och syltat men eftersom jag själv inte speciellt förtjust i de sura bären ... Kanske gör jag som när jag var liten använder dem som dinglande örhängen eller så lägger jag dem i fryser och använder dem som is-bär i drinkarna. Ska vänta en vecka till ...

Idag en vecka senare - nu hemkommen från Tyskland / Öland upptäckte vi att frysen gått sönder! Hände även en gång för länge sedan då vi var i England. Nu vet jag inte vad jag ska göra … Så är det någon som har ett bra tips eller om ni ääälskar sur-körsbär och bor i Mälardalen ...

Eftersom jag aldrig lagt ut någon bild på Kalimera kanske det nu är dags ... Ska bara försöka lista ut hur man gör? Lyckas jag, kanske det även blir någon bildgåta
Svara med citat
Gammal 2011-08-02, 06:42
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Körsbär... körsbär... körsbär...

Men lyckliga du! Varför inte göra saft trots att du inte har små barn ? Det är ju så himla gott. Med en Saft-Maja är det ju jättelätt och du behöver inte sätta till socker om du inte vill utan gör det vartefter du tar fram ur- jaha, frysen...ja, det var mindre roligt.

Det finns nog nån i Kalimeragänget som ställer upp och tar över dina körsbär...
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:47.