Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-14, 23:40
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Vart reser du? Vart reser du inte?

Smaken är ju som bekant delad, lite kul att veta varför du väljer just det resmål du gör samt väljer bort andra.

Själv har jag för tillfället två favoritöar, Antiparos och Karpathos.
Anti för öns själ och detsamma gäller Karpathos, den sistnämnda har dessutom stor variation av stränder som ett stort plus.

Något ställe jag inte vill resa till kan jag på rak arm inte komma på, efter lite fundering kom jag fram till att det i så fall skulle vara Donoussa, där händer i mina ögon ingenting .

// Helén
Svara med citat
Gammal 2011-08-15, 06:58
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Vart reser du? Vart reser du inte?

För min del är det i första hand Kefalonia som gäller. Där har jag hittat allt som kan få mig att trivas. Som nummer två så åker jag helst till Karpathos som har mycket att ge och har det som tilltalar mig.

Samos är en ö som jag inte kommer att besöka igen och även KOS var det väldigt rörigt på 1990 talet och får hoppas att det blivit lungnare där.

PANAKAKIS
Svara med citat
Gammal 2011-08-15, 07:32
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
i så fall skulle vara Donoussa, där händer i mina ögon ingenting .
// Helén
Ja, som sagt smaken är delad. Charmen med Donoussa är just att allt går sin gilla gång,och det händer inte så mycket.
En ö som jag inte har någon speciell längtan tillbaka till Lefkas, har ingen motivering, det bara känns så.

Har inte heller någon speciell längtan tillbaka till någon ö. För mig är resandet "jakten" på nya upplevelser. Skulle kännas tråkigt att veta vad som kommer att hända.

Tobbe
Svara med citat
Gammal 2011-08-15, 09:25
Ebbizen Ebbizen är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

Ett ställe som jag inte alls vill återvända till är Egina.

Men däremot ett ställe som jag gärna återvänder till hur ofta som helst är Samos, och dit bär det av om mindre än två veckor. Älskar den ön, det finns så mycket att upptäcka, och det är så vackert! Hamnpromenaden i Pythagorion är ju i en klass för sig
Svara med citat
Gammal 2011-08-15, 13:01
ouzomini ouzomini är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Hej
Jag reser helst till Rhodos. Skall dit i början av september för drygt 30:e gången. Jag vill gärna också till Samos. Skulle även gärna vilja hitta andra ställen men många har bara båtförbindelser och då får jag inte gubben med min (ännu).
Har inge särksilt ställe dit jag inte vill åka tillbaks till.
Hälsningar Inger
Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 10:08
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad

Kreta har blivit mitt andra hem, 42 resor dit varav ett par på drygt 6 månader vintertid. Föredrar att åka när det inte är så varmt. Kreta har allt jag vill ha, där bor många av mina vänner och det finns alltid något nytt att upptäcka. Har även besökt ett tiotal andra öar som jag är glad att ha sett. Skulle gärna vilja uppleva några fler men när kassan är begränsad satsar jag hellre på längre tid på Kreta, kan inte bränna 10.000 på två veckor när det kan räcka till två månader.
Gunilla
Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 10:37
henile henile är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Har svårt att se mig själv åka till Santorini igen, alldeles för mycket russel och folk. Skulle vara för Akrotiri då. Donoussa, Amorgos och Tilos är klara favoriter som jag har svårt att tro att jag inte kommer återbesöka.
Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 10:50
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Kalymnos och Karpathos kommer jag och resa till så länge jag har hälsan och är i livet Sedan finns det flera andra öar som vi har varit på som vi förhoppningsvis besöker någon mer gång. Som Amorgos, Samos och faktiskt vill jag bekanta mig mer med Santorini

I maj har vi tänkt och åka till Chios och Samos. Kanske Fourni med

Har aldrig varit riktigt besviken på en ö, men på många räcker det med ett besök

Ett par öar, som jag inte känner att jag känner någon dragning till är Naxos och Patmos

Riitta
Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 11:06
bluesky
Gäst

Kalymnos er mitt andre hjem. Håper etterhvert å tilbringe mesteparten av året der.
Det er naturlig siden vi kjøpte leilighet der for 6 år siden. Vi besøkte øya første gang i 1993 og følte oss hjemme med engang.

Kalymnos gir oss alt det vi ønsker og savner derfor ikke å reise til andre steder.
Har besøkt ca. 15 greske øyer. Noen har jeg lyst til å se igjen, andre var nok med ett besøk.

Lefkas kan jeg unnvære. Kreta ( Agios Nikolaos og Bali), Karpathos og Naxos kunne jeg tenke meg å besøke igjen en gang. Må bare vinne Lotto først!!!

Jorunn
Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 12:10
Sevasti & Elenis avatar
Sevasti & Eleni Sevasti & Eleni är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Kalymnos är och förblir den ö som har plats nummer ett i våra hjärtan. Dess skönhet med bergen, havet, fina byar med vackra hus. Kalymnianernas vänlighet och gästfrihet som känns och märks vart man än vistas på ön
Rhodos och Kreta gör vi en avstickare till ibland för där trivs vi också. Särskilt Rhodos har en särskild plats i våra hjärtan för det var dit vi åkte med våra älskade barn när dom var små.

Karpathos har vi också besökt. Siw tycker att det räcker med en gång medan Lena gärna åker dit igen. Lena åker också till andra öar med sin särbo men Siw har totalfastnat för Kalymnos

Siw o Lena som åker till vårt kära Kalymnos om 23 dagar, medföljer gör Siws son Ulf som gillar ön lika mycket som morsan o moster
Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 12:15
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Jag väljer ju självklart Tinos, en ö jag hittade efter ca 20 besök på andra ställen i Grekland. Tinos har allt jag vill ha av en ö, så lusten att åka till nya har rejält avtagit....Men återvända till vissa öar vill jag absolut...Tilos längtar jag tillbaks till, fastlandet med Aten och Peloponessos kommer jag alltid att återvända till nån gång emellanåt. Även Evia vill jag återse.
Kalymnos ska nog få ett återbesök och några nya öar blir det kanske också om hälsan och ekonomin tillåter, som Nissyros, Leros och Lesvos....Kythera vill jag också till. Kreta vill jag långsemestra på en höst som pensionär...
Skopelos och Parga har ju fått flera besök, men dit kommer jag inte att åka fler gånger, känner mig klar med dessa....likadant är det med Samos-Patmos, där jag har sett det jag vill se nu.
Öar jag aldrig varit på men aldrig längtat till heller är Santorini, Karpathos, Sifnos, Amorgos,Milos mfl...
men som sagt, Tinos minst en gång om året så länge jag bara kan ta mig dit, även med rollator, det kommer det att bli. Som andra åker till sin sommarstuga kommer jag att åka till "min" ö.

Lissi - snart där igen!
Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 12:35
Annwi Annwi är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006

Jag vill se nya ställen hela tiden, är alldeles för nyfiken för att åka till samma öar, men Amorgos återvänder jag gärna till. Skulle också vilja komma tillbaka till Sifnos, Folegandros och Anafi. Däremot har jag ingen längtan tillbaka till Antiparos, Koufonissi och Syros.

Anne
Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 13:35
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Jag bor ju på Kreta och vill se mycket mer av min hemö, men jag vill också åka till andra öar.

Återvänder gärna till:
- Amorgos, Santorini, Folegandros vill jag besöka igen. Naxos åker jag till nästa vecka.

Nya platser/öar:
-Peleponessos...vill åka från Kreta, via Kythera till Peleponessos...undrar bara när det kan bli av. Jag vill se flera platser på P, en av dem är Monemvasia på Peleponessos,
- Kalymnos
- Tinos
- och faktiskt vill jag se Pireus med en väninna som nu bor granne med mig, men levt i Pireus i 36 år och t.o.m. saknar det ibland, låter jättespännande för mig efter hennes berättelser.

Jag vill säkert se mer...om jag hinner!

Jag kan inte komma på någon plats som jag absolut inte vill åka till, men däremot finns det många platser som förmodligen aldrig kommer att klättra högt upp på min favoritlista.

Yanna
Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 13:50
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Jeg skulle gjerne brukt mye, mye mer tid på fastlandet, særlig hele området i nord, fra Igoumenitsa i vest til Alexandropolis i øst, via Metzovo, som så ut til å være en perle da vi stoppet der en time en gang.

Den nordvestlige delen av Peloponnes er også ukjent land for oss, som jeg har lyst til å utforske, med en avstikker opp til Delphi, som er det siste stedet på vår gamle liste over det vi absolutt MÅ se en gang.

Men ellers blir det vel fortsatt Kreta gjennomsnittlig omtrent annenhver gang vi reiser, øya som kan tilby alt det de andre øyene har, og så alt det andre i tillegg.....

Det er ingen steder jeg absolutt ikke ville reise, men en del øyer frister mindre. Santorini, Naxos og Kos ble jeg på en måte ferdig med etter ett besøk, og jeg er ikke fristet av alle de småøyene som ikke har minst en by av en viss størrelse hvor det skjer annet enn turisme. Kalymnos og ikke minst Lesvos står høyt på må-reise-tilbake-til-listen.

Senast redigerad av JohnS den 2011-08-16 klockan 13:58.
Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 15:10
Malina Malina är inte uppkopplad

Återvänder alltid till: Santorini, Naxos ,Amorgos.3 helt olika öar och just därför.Var och en har sin alldeles egna charm.Kreta också.

Nya öar:Sifnos,Tilos och Ikaria

Inte åka till: Joniska öarna.Vet inte riktigt varför...
Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 17:32
pianilss pianilss är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

En pärla jag ständigt återkommer till och som ligger mig varmt om hjärtat mycket pga dem oerhört vackra stränderna samt den goda maten är Milos. Blir alldeles varm i hjärtat när jag tänker vyerna över Paleochora och Firiplaka.

Mykonos är också en stor favorit. Vacker och välkomnande när man hittar dem ställena som inte är för flashiga. Och där har jag också en del goda vänner.

Egina: aldrig mer! Helst håller jag mig till cycladerna.

Amorgos vill jag också gärna se igen!

Nu ligger Folegeandros på tur nästa år. Får se vad jag kombinerar med! Det ska bli skoj att utforska en ny ö!

Men härnäst blir det Aten några dagar i oktober och det ska bli mycket spännande! // Pia
Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 17:47
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Jag reser tillsvidare helst till nya ställen varje gång. Det finns så mycket kvar att upptäcka, både öar och på fastlandet. Men jag drömmer nog om att hitta min favoritö (eller visst kan det vara på fastlandet också), ett ställe som känns på ett speciellt sätt, vad det kan vara frågan om vet jag inte ännu... Tiden visar.

Men jag har tyckt om alla öar jag har varit på, alla skulle jag kunna tänka mig återvända till, också Egina som några här inte tycks tycka så mycket om. Jag tycker att alla öar har sin egen lilla personlighet, trots att det finns så mycket likheter. Det är lika roligt varje gång att fundera: vart ska vi resa nästa år? Önskelistan är lång!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 17:47
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Nästa vecka åker vi till Kalymnos, det är 20 år sedan sist så det skall bli spännande och se vad som förändrats eller inte. Vi skall också till Astypalea som jag har stora förväntningar på. Har aldrig varit där innan men ön känns väldigt lockande.
Att välja ut favoriter är ju sååååååååååååå svårt, alla har sin charm. Jag måste ändå hålla med dig om att Antiparos har en speciell själ. När Ben och Maria drev Time Marine Bar var det en anledning god som någon att åka dit. Tyvärr tror jag att de fortfarande kör båtutflykter nu istället.
Finikas på Koufonissi är också ett härligt ställe där man känner sig så hemma och välkommen. Maten är helt enastående.
//
KR
Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 17:53
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Ben och Sacharoula har "hyrt ut" Time på ett tio-årsavtal, som det låtit de senaste åren så längtar de inte efter att driva det igen, men de kan ju tröttna på att köra båtutflykter också, det är väl fem år de kört nu, tror jag.
Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 17:56
Åsas avatar
Åsa Åsa är inte uppkopplad

PLATSER JAG GJÄRNA ÅTERVÄNDER TILL
Fantaskiska Naxos, Lefkas, Itaca, Kefalonia, Samos, Thassos, Kreta som jag äker till om 5dagar Det bli min åttonde resa till Kreta, men jag brukar byta ort. Tror ändå Naxos-Plaka området ligger mig varmast om hjärtat
Parga imponerade inte så mycket, annars finns det många öar att upptäcka och att återvända till

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Smaken är ju som bekant delad, lite kul att veta varför du väljer just det resmål du gör samt väljer bort andra.

Själv har jag för tillfället två favoritöar, Antiparos och Karpathos.
Anti för öns själ och detsamma gäller Karpathos, den sistnämnda har dessutom stor variation av stränder som ett stort plus.

Något ställe jag inte vill resa till kan jag på rak arm inte komma på, efter lite fundering kom jag fram till att det i så fall skulle vara Donoussa, där händer i mina ögon ingenting .

// Helén
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:30.