|
||||
|
||||
växlings kurs
Hur ser växlingskursen ut på bankerna och bankomaterna på karpathos?
Är det stor skillnad mot till exempel Forex här hemma. Är det bäst att ta ut där eller ska man växla pengarna här hemma i Sverige? / Veronica och Emil med 1 dag kvar |
|
||||
|
||||
Sv: växlings kurs
Generellt får man så gott som alltid bäst kurs vid bankomatuttag på plats. (Och om du får frågan om du vill "debiteras" i SEK eller EUR, ska du välja EUR). Dessutom slipper man bära med sig massa kontanter.
/kimmen, som helt har slutat att göda Forex... Senast redigerad av kimmen den 2011-08-17 klockan 17:57. |
|
|||
|
|||
Kolla bara med banken på avgifter osv på uttag utomlands, en del tar en avgift andra procent , vissa är lite smådyra.
Icabanken tex tar ingen avgift eller påslag o kursen jag får i bankomaten har alltid varit bättre än kontantväxling,, Ska du växla kontanter är det nästan alltid förmånligare här hemma på Forex o dyl dock. |
|
|||
|
|||
När vi reser har vi alltid lite pengar kvar sedan förra resan som vi har innan första växlingen. Vid växlingen har vi ica bankkort som inte tar ut någon avgift, som för tillfället är det bästa kortet vid resa.
I bland kan bankautomaterna strula på Karpathos men då prövar man någon annan. Den som har fungerat bäst är vid supermarket mitt emot "buss stationen". |
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi - som ska ta ut på Kreta i morgon |
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
|||
|
|||
Lite nyfiken... Varför skall man "debiteras" i EUR i stället för SEK? Jag har fått frågan vid flera utlandsbesök och har aldrig vetat vilket som varit det bästa
//Ingela |
|
||||
|
||||
Detta stämmer inte riktigt om man ska vara petig. Det är uttag av euro inom eurozonen som inte får påföras avgift.
Tar du ut ex.vis pund i England eller dkr i Danmark (båda är EU-länder) kan bankerna ta ut 35:- per uttag. Lars |
|
||||
|
||||
De affärer som erbjuder denna tjänst får själva sätta växlingskursen, det behöver inte vara en nackdel att välja SEK direkt vid köp, men oftast är den kursen dyrare än den din bank erbjuder.
|
|
|||
|
|||
Citat:
//Ingela |
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Min bank, Skandiabanken, tar ingen avgift någonstans i hela världen. Swedbank däremot tar 35 kr vid uttag i t.ex. Storbrittanien. Däremot har de flesta banker (även Skandiabanken) ett procentuellt påslag på någon procent när man använder kortet utomlands. Trots detta har det alltid för mig varit bättre kurs att använda kortet utomlands än att göda Forex. /kimmen |
|
||||
|
||||
Citat:
Lars |
|
||||
|
||||
Eller att ta ut euro i bankomat här hemma innan avfärd.
|
|
|||
|
|||
Blir det billigare än att ta ut svenska sedlar och gå till Forex och växla?
Mvh Robin |
|
||||
|
||||
Jämför vad din bank har för kurs kontra Forex så ser du
|
|
||||
|
||||
Citat:
/kimmen |
|
||||
|
||||
Njaaa... Jag är tveksam till om man får "rätt" kurs på det sättet. För några år sedan växlade jag en summa på Forex och retade mig därmed på den dyra kursen. Av en händelse gick jag strax därefter förbi en bankomat som skyltade om att det gick att ta ut euro, jag gjorde då ett litet uttag bara för att jämföra. Kontentan var då att kursen blev nästan exakt densamma som Forex. Det verkade då som att banken jämställde ett uttag av euro i Sverige med att växla inne på banken.
Hur det är idag vet jag dock inte. Lars |
|
||||
|
||||
Jag har nyligen kommit hem från Spanien där jag både tog ut pengar i bankomat och även betalade med kort flera gånger.
Vid automatuttag med bankkort blev kursen den första gången 9,32 (Swedbank Visa) och andra gången 9,26 (Skandiabanken Visa). Vid betalning med kreditkort (Coop Visa) hamnade kursen i snitt runt 9,15. Skillnaden i kurs mellan uttag kontra köp visar sig bero på att Coops Visakort har 0% i "valutapåslag" medan både Swedbank och Skandiabanken har runt 1,5-1,6%. Just nu är Forex Euro-kurs 9,65. Om man gör åt några tusen Euro om året utomlands blir det ganska mycket pengar man kan göra trevligare saker med än att göda Forex. Slutsats: Det är alltid bättre att ta ut pengar på plats eller att betala med kortet utomlands än att växla på Forex. /kimmen Senast redigerad av kimmen den 2011-10-16 klockan 23:42. |
|
|