Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-24, 16:08
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Om knasiga kvinnoskor

Vi är bjudna till bröllop på lördag, dottern till en god vän gifter sig, brudgummen känner vi lite grann, och det blir vigsel i Emborio och kalas i Armeon. Jag gläder mig redan nu, för det brukar vara trevliga tillställningar.

Men panik! Man bör ju se lite städad ut! Var är mina fina skor??? Visst ja, jag HAR INGA...Jag har bara sandaler, jumpadojor, vinterskor och stövlar. Finklänning har jag, tack vare en dotter som donerat ett antal snygga såna. I vanliga fall går vi ju i sånt som tål trädgårdsarbete och bilmekande och fiskrensning.

Men skor!

Drar på stan , tidigt, det är jätteäckligt att prova skor i 35 plusgader. Affär efter affär. Kära tjejer, damer, kvinnor, tanter: har ni försökt att köpa skor i år? Det finns bara såna med 15 cm klack alternativt helt platta. -Finns inget annat att köpa in -sa fyra skohandlare i tur och ordning.

Men -Hallå! Ni missar en enorm kundkrets här! Hur många över 19 klarar att gå, dansa eller ens sitta med såna skor?

Med viss självövervinning åker jag slutligen ut till den nyaste kinesbutiken och hittar ett par hyfsat vettiga som jag klarar att få in bortskämda sommarfötter i, med 4-5 cm klack. Priset : 12 euro, så jag kan ju stoppa in dem i skåpet sen utan att det irriterar mig. One-night-shoes...

Nu sitter jag här med skorna på för att bli van. Traskar en sväng i huset för att komma ihåg hur man gör med klackskor. Sträcker på ben och rygg, det ska nog gå bra det här. Uj så elegant man blir, faktiskt. Och uj så illa mina fötter tycker om den här idén...

Det ska bli kul med bröllop i alla fall.
Svara med citat
Gammal 2011-08-24, 20:09
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Om knasiga kvinnoskor

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Vi är bjudna till bröllop på lördag, dottern till en god vän gifter sig, brudgummen känner vi lite grann, och det blir vigsel i Emborio och kalas i Armeon. Jag gläder mig redan nu, för det brukar vara trevliga tillställningar.

Men panik! Man bör ju se lite städad ut! Var är mina fina skor??? Visst ja, jag HAR INGA...Jag har bara sandaler, jumpadojor, vinterskor och stövlar. Finklänning har jag, tack vare en dotter som donerat ett antal snygga såna. I vanliga fall går vi ju i sånt som tål trädgårdsarbete och bilmekande och fiskrensning.

Men skor!

Drar på stan , tidigt, det är jätteäckligt att prova skor i 35 plusgader. Affär efter affär. Kära tjejer, damer, kvinnor, tanter: har ni försökt att köpa skor i år? Det finns bara såna med 15 cm klack alternativt helt platta. -Finns inget annat att köpa in -sa fyra skohandlare i tur och ordning.

Men -Hallå! Ni missar en enorm kundkrets här! Hur många över 19 klarar att gå, dansa eller ens sitta med såna skor?

Med viss självövervinning åker jag slutligen ut till den nyaste kinesbutiken och hittar ett par hyfsat vettiga som jag klarar att få in bortskämda sommarfötter i, med 4-5 cm klack. Priset : 12 euro, så jag kan ju stoppa in dem i skåpet sen utan att det irriterar mig. One-night-shoes...

Nu sitter jag här med skorna på för att bli van. Traskar en sväng i huset för att komma ihåg hur man gör med klackskor. Sträcker på ben och rygg, det ska nog gå bra det här. Uj så elegant man blir, faktiskt. Och uj så illa mina fötter tycker om den här idén...

Det ska bli kul med bröllop i alla fall.

Hej Monica!
Känner igen det där! Jag har heller inga "finskor" och hur jag ska kunna hitta ett par som mina fötter gillar har jag svårt att se. Det är inte bara nu, med dagens mode, som jag har svårt att hitta snygga skor. Och var ligger butiken där du hittade dina nya skor? Priset är ju hur bra som helst!

Ha så kul på bröllopet! Alltid roligt att gå på fest!

/Eva
Svara med citat
Gammal 2011-08-25, 14:42
Monica Ps avatar

Eva, det finns en hel rad med "kinesaffärer" på Kalymnos . De har stort och billigt sortiment. De finns nere i stan och på vägen mot Chorio. De är artiga och prydliga, så min tvekan att handla där beror på en slags lojalitet mot de grekiska affärsidkarna ( som säljer kinesiska produkter, givetvis... som ogillar att de fått konkurrens, så klart.)
Svara med citat
Gammal 2011-08-25, 20:14
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Vi såg just ett grekiskt brudfölje på väg in i en av kyrkorna i Rethymno och ALLA damer under 40 hade dessa styltliknande skor på sig , dessutom många med tjock platåsula också. En del stödde varandra uppför trappan de lite äldre damerna log och var så tjusiga ändå i lägre klackar.

Lissi - som hoppas Du får trevligt på bröllopet
Svara med citat
Gammal 2011-08-25, 20:46
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Jag har alltid hatat skor, och allra mest hatar jag att handla skor!

När jag nu har bliviit lite äldre har mina fötter blivit ett problem. Känns som stora klossar och sväller under dagen. Kan bara använda crocks, sandaler och vinterstövlar.

I maj förra året åkte jag till Kina, då min son skulle gifta sig med sin Salina. Hade bara med mig sandaler. Jag sa till min son att du får ha överseende med att jag har sandaler på bröllopet. Fastän jag är mor till honom. Ja, inga problem, sa han. Själv hade han nyinköpte svarta lackskor. Men han var ju brudgum.

Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2011-08-26, 17:19
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad

Jag köpte för ett par år sen ett par fina silversandaler på Scholls.Snygga och bekväma även för gamla fötter.Inget rövarpris fast jag kommer inte ihåg exakt.
Finns väl inget Scholls på Kalymnos kan jag tro,men för er som bor i Sverige är det värt att kolla in.
Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 12:56
Monica Ps avatar

Bröllopet var jättefint, det vi kunde se, för det var otroligt mycket folk på den lilla lilla gården runt kyrkan. Både bruden och hennes brudgum har stor släkt, och ALLA var där, nåja, så kändes det i trängseln. Mina Atensläktingar säger att vigselakten där är över på ett kick, men här får man valuta för prästarvodet...1 1/2 timma säkert, och inget fusk med övliga ritualer. Vi hade hittat bra platser i en trappa där vi kunde se brud, brudgum, präster, närmaste släkten på lite håll. Högtidligt värre. Bakom oss mindre högtidligt, småbarn kutade runt, folk pratade, allmänt liv. Precis som det ska vara i Grekland på bröllop...Bruden var vacker, helt enkelt underbar, och såg glad ut efter ceremonin, när vi bland de sista kom fram och kindpussade . Hennes mamma såg också lättad ut, och jag vet hur det känns. Allt stök äntligen över. "Na zisete, Eirini ke Nikola!"

-Skorna?
Tja, att stå i och sitta i var dom helt perfekta. Men be mig inte att gå...

Middag med dans hoppade vi över, det är för mera alerta, förmodligen dansades det till morgonen, som det ska vara på grekiska bröllop.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:34.