|
|||
|
|||
Schengenintyg
Hej alla greklandsresenärer!
Har idag varit på apoteket och försökt få ett schengenintyg för narkotikaklassade läkemedel till Grekland (narkotikaklassade enligt läkemedelsverkets lista). Tyvärr kunde inte apoteket tala om vilka som behövdes Schengenintyg för att ta med sig till Grekland. Alltså inte samma som finns på läkemedelsverket hemsida och apoteket var inte behjälpliga med att kontakta den grekiska ambassaden. Är det någon som har mailadress till Grekiska ambassaden i Stockholm. Kan man skriva på svenska dit eller måste man använda engelska. Eva |
|
|||
|
|||
Sv: Schengenintyg
Av vad jag utläsa på grekiska ambassadens hemsida så är adressen dit:
info@greekembassy.se. Om du skall skriva på engelska eller svenska vet jag inte, texten på hemsidan är skriven på grekiska och engelska. Kanske bäst med engelska? Senast redigerad av Hestia den 2011-08-25 klockan 18:44. Anledning: Skrev fel! |
|
||||
|
||||
Det enklaste är väl att låta Apoteket skriva ut ett intyg - antingen det behövs eller ej!
Jag tar alltid det säkra före det osäkra och begär ett intyg före resa . Grekland tillhör ju Schengen så då är det lugnt. Länder utanför är knepigare. |
|
|||
|
|||
Apoteket skriver inte intyg förrän jag talar om vilka läkemedel som är narkotikaklassade i Grekland och det är inte samma som finns på Läkemedelsverkets hemsida. Alltså måste man själv försöka få fram vilka läkemedel det gäller, men eftersom läkemedelsverket ska godkänna intyget borde ju de veta vilka läkemedel det gäller???
Eva |
|
|||
|
|||
Vi reiser til Kreta med slike medikamenter, men har kun med reseptene fra legen samt medisinen i originalemballasje og med apotekets stempler osv, holder nok for oss.
|
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
Om jag inte missminner mig så fyller man inte i VART man ska åka på intyget - bara hur länge man ska vara borta (för att intyga hur mycket medicin man får ta med sig). Gå till ett annat Apotek/Medstop och säg vilken medicin du vill ha intyg på! Jag har rest mycket med intyg från Apoteket och aldrig fått frågan vart jag ska åka. Fast det kanske beror på vilken medicin det gäller . Jag tror bara det är vid resa utanför Schengen man måste kontakta landets ambassad. Citat:
Senast redigerad av Deia den 2011-08-25 klockan 22:12. |
|
||||
|
||||
Nu är det ju så att apoteket är avreglerat. Det kanske beror på det.
|
|
||||
|
||||
[quote=Deia;250416]Det är inget jag känner igen . Har aldrig fått någon sådan fråga.....
Om jag inte missminner mig så fyller man inte i VART man ska åka på intyget - bara hur länge man ska vara borta (för att intyga hur mycket medicin man får ta med sig). ................................ Jag har rest mycket med intyg från Apoteket och aldrig fått frågan vart jag ska åka.[quote] Just så! Åker till Karpathos om tre veckor och har medicin som ska följa med. Personalen på apoteket initierade själva frågan om att fixa intyg när jag av en tillfällighet nämnde att jag skulle resa bort. De gav mig en A4-blankett att fylla i pass- och personuppgifter på och sedan ta med tillbaka för deras kompletterande uppgifter om medicin, förskrivande läkare, mm. Men någon uppgift om till vilka länder man ska resa finns INTE med på blanketten. Mitt tips är att du begär en sådan blankett för vart och ett av de mediciner som du misstänker kan vara narkotikaklassade och fyller i och lämnar in dem för komplettering på apoteket. Citat:
Mats |
|
||||
|
||||
Apoteket ska skriva intyg utifrån våra läkemedelsklassificeringar. Finns ett regelverk för det här.
Eva |
|
|||
|
|||
Var på Apoteket AB. De ville inte ens fylla i den del som apoteket ska fylla i enligt blanketten utan menade att det var jag som skulle fylla i detta. Ska försöka på ett annat apotek på måndag.
Eva |
|
|||
|
|||
Hej nu är schengenintyget klart Apoteksgruppen i Ronneby var mycket hjälpsamma och fixade det. Plats för rullstol på flyget är också bokat hoppas att det fungerar Kastrup - Chania och retur.
Eva |
|
||||
|
||||
Vad bra!
Trevlig resa |
|
||||
|
||||